شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


جنگ سالاران Tau ming chong


جنگ سالاران  Tau ming chong
▪ کارگردان: پیتر چان.
▪ فیلمنامه: تین نام چون، جونلی گیوو، جیپینگ هه، جینژین هوآنگ، یو یو یئوت چون هویی، لن ژو، جیمز یئون.
▪ موسیقی: کوانگ وینگ چان، پیتر کام، لئون کو.
▪ مدیر فیلمبرداری: آرتور وانگ.
▪ تدوین: کریس بلوندن، وندرس لی.
▪ طراح صحنه: چونگ مان یئه.
▪ بازیگران: جت لی[ژنرال پنگ]، اندی لائو[ار-هو]، تاکشی کانه شیرو[جیانگ وویانگ]، جینگلئی ژو[لیان].
▪ ١٢٦ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ چین، هنگ کنگ.
▪ نام دیگر: Ci ma، The Warlords، Warlords.
▪ برنده جایزه بهترین جلوه های ویژه تصویری و نامدز جایزه بهترین بازیگر/جت لی-بهترین فیلمبرداریبهترین تدوین و بهترین فیمل از مراسم فیلم های آسیایی، برنده جایزه بهترین جلوه های ویژه تثیری از جشنواره دانشجویی پکن، برنده جایزه بهترین فیلمبرداری-بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از مراسم فیلم های هنگ کنگی.
▪ ژانر: اکشن، درام، تاریخی، جنگی.
ژنرال پنگ که بعد از نبردی خونین و از دست دادن تمامی سپاهیانش زنده مانده، توسط زنی ناشناس نجات داده شده و امید به زندگی را دوباره به دست می آورد. سپس به گروهی از راهزنان به سرکردگی جیانگ وویانگ می پیوند.
کسانی که برای سیر کردن شکم خود و اهالی دهکده شان دست به دزدی و غارت می زنند. جیانگ وویانگ بعد از نجات جانش توسط پنگ در یک نبرد، او را به دیدار برادر بزرگ ترش ار-هو می برد. در آنجا پنگ درمی یابد که زن ناشناس لیان نام داشته و همسر ار-هو است.
پنگ بعد از حمله ای نافرجام به کاروان آذوقه، از ار-هو و جیانگ وویانگ می خواهد تا دست از راهزنی برداشته و سپاهیگری پیشه کنند. آن سه سوگند برادری یاد کرده و به ارتش امپراطوری می پیوندند. به زودی موفقیت های بزرگی کسب کرده و به شهر تایپینگ حمله می کنند. اما زمانی که شهر را بعد از محاصره ای طولانی فتح می کنند، پنگ دستور کشتار سربازان اسیر شده را می دهد.
در حالی که ار-هو به فرمانده آنها قبل از تسلیم شدن، قول داده بود تا چشم زخمی به سربازان و اهالی بی گناه شهر وارد نشود. این کار باعث ایجاد اختلاف میان ار-هو و پنگ می شود، اما جیانگ وویانگ تصمیم پنگ را با وجود غیر انسانی بودنش درست می داند. ولی جیانگ وویانگ نیز بعدها با اطلاع از رابطه لیان و پنگ بر وی می شورد. پنگ که ار-هو را در پی دسیسه ای به قتل رسانده، مجبور می شود با جیانگ وویانگ نبرد کند. اما غافل از اینکه امپراطریس هرگز به وی اعتماد نکرده و مشاوران او نیز دسیسه قتل وی را چیده اند. ژنرال پنگ به دست جیانگ وویانگ کشته می شود و مدتی بعد قاتل نیز اعدام می شود.
● چرا باید دید؟
پیتر چان متولد ١٩٦٢ هنگ کنگ است. والدینش چینی و تایلندی بودند و پیتر نیز کودکی را بانکوک گذراند، بعدها به آمریکا رفت و در آنجا درس خواند و موفق شد تا وارد دانشگاه UCLA شود. وقتی در ١٩٨٣ به هنگ کنگ بازگشت، وارد صنعت سینما شد و بعد از مدتی دستیار کارگردانی و تهیه کنندگی و همکاری با کسانی چون جکی چان و جان وو در ١٩٩١ با فیلم آلن و اریک: میان سلام و خداحافظی به کارگردانی رو آورد. در ١٩٩٦ با فیلم رفقا: یک داستان تقریباً عاشقانه به شهرت رسید و جوایزی نیز از جشنوراه های آسیایی به دست آورد. دومین برگ برنده کارنامه اش اپیزود رفتن به خانه در قسمت دوم فیلم سه خارج از سری بود که در سال ٢٠٠٢ به نمایش در آمد.
فیلم قبلی اش شاید عشق (٢٠٠٥) نیز نظر منتقدان و داوران جشنواره ها را جلب کرد، اما جنگ سالاران با هر مقیاسی سنجیده شود، بزرگ ترین فیلم کارنامه اوست.
جنگ سالاران با بودجه ای ٤٠ میلیون دلاری و صحنه های نبردی که با ٨ دوربین فیلمبرداری شده اند، به جرات یکی از بزرگ ترین پروژه های سینمایی چینی/هنگ کنگی است. یک فیلم تاریخی که قرار است در کنار یادآوری عظمت و شکوه آن دوران- واقعه ای که جایگاهی چون جنگ های داخلی آمریکا یا درگیری های فرانسه و پروس در تاریخ این منطقه را دارد- بازگو کند.
اما با تاکید بر این نکته که قهرمان ها هستند که تاریخ را می سازند و در چنین زمانه ای جان بیگناهان ارزشی ندارد. چون همین قهرمان ها نیز برای غلبه بر آشفتگی پیرامون باید معصومیت خود را زیر پا بگذارند. چیزی که در صحنه کشتار اسیران با نمایش قطرات اشک ژنرال پنگ یا جیانگ وویانگ بسیار روی آن تاکید می شود. اما فیلم در کنار نمایش صحنه های چشمگیر نبرد، داستان عاشقانه ای را نیز روایت می کند که به خوبی در دل حوادث فیلم جا افتاده است.
میانه قرن نوزدهم، تاریک ترین دوران تاریخ چین است و طبعاً بهترین موقعیت برای شکل گیری درامی درباره دوستی، برادری، جاه طلبی و خیانت است. البته فیلم واجد تمی نیهیلیستی و ضد جنگ نیز هست که با نوشته هایی در آغاز و پایان فیلم بر آن تاکید می شود.
با این حال تماشاگر غربی آن را به عنوان فیلمی از جت لی ارزیابی خواهد کرد و به عنوان نمونه ای عظیم از گونه فیلم های رزمی به تماشای آن خواهد رفت. البته دست خالی نیز از سالن بیرون نخواهد آمد، چون صحنه های نبرد به راستی شکوه و جلال خاصی دارند که بازی سه هنرپیشه اصلی، مخصوصاً اندی لائو، به زیبایی آنها می افزاید. جنگ سالاران در مقایسه با نمونه های دیگر این سینما، یک محصول آبرومند و شایسته جایگاهی بهتر است که یقیناً آن را به دست خواهد آورد!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید