جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


کلک ها Sztuczki


کلک ها  Sztuczki
▪ نویسنده و کارگردان: آندری یاکیمووسکی.
▪ موسیقی: توماش گاسووسکی.
▪ مدیر فیلمبرداری: آدام بایرسکی.
▪ تدوین: چزاری گرژسیوک.
▪ طراح صحنه: اوا یاکیمووسکا.
▪ بازیگران: توماش اسپریک[پدر استفک و الکا]، یوآنا لیژووسکا[ویولکا]، مارزینا ژتوکا[مادر ویولکا]، اولینا والندژیاکالکا]، دامیان یو۱[اشتفک]، رافال گوزنیچاک[یرژی].
▪ ٩٥ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ لهستان
▪ نام دیگر: Tricks.
▪ برنده جایزه فیپرشی و نامزد جایز بزرگ جشنواره براتیسلاوا، نامزد جایزه بزرگ جشنواره سینمای جوان اروپای شرقی- Cottbus، برنده جایزه بهترین فیلمبرداری و شیر طلایی جشنواره فیلم لهستانی، برنده جایزه ویژه داوران و نامزد جایزه داوران بین المللی از جشنواره سائو پولو، برنده جایزه بهترین بازیگر/دامیان یو١ و نامزد جایزه بزرگ جشنواره توکیو، برنده پلاک سینمای اروپا و جایزه لانترنا ماجیکا از جشنواره ونیز.
▪ ژانر: درام.
استفک ٦ ساله، به همراه مادر و خواهر ١٨ ساله اش الکا زندگی می کند. پدرشان سال ها قبل آنها را ترک کرده و با زنی دیگر زندگی می کند. مادر فروشنده و الکا که با یرژی مکانیک دوست است، در صدد به دست آوردن کاری در یک شرکت بزرگ است.
برای این کار دانستن زبان ایتالیایی و قبول شدن در مصاحبه حضوری الزامی است. الکا و استفک که مرتباً برای رفت و آمد به شهر از ایستگاه راه آهن نزدیک محله استفاده می کنند، همواره مردی را می بینند که استفک یقین دارد پدر اوست. اما الکا انکار می کند.
بنابر این استفک که زندگی خودشان را بدون حضور پدر کم رمق می داند، تصمیم می گیرد با استفاده از کلک هایی که بلد است مسافر هر روزه قطار را به سوی مغازه محل کار مادر و در نتیجه به بازگشت به سوی خانواده پیشین هدایت کند. قماری پر مخاطره که سرانجامی خوش خواهد یافت...
● چرا باید دید؟
آندری یاکیمووسکی متولد ١٩٦٣ ورشو، فارغ التحصیل فلسفه از دانشگاه همین شهر و دانشکده رادیو و تلویزیون دانشگاه سیلسیا در کاتوویچ است. از سال ١٩٩١ با ساختن فیلم های کوتاه شروع به کارگردانی کرده و بعدها به مستندسازی روی آورده است.
فیلم های کوتاه و مستندش جوایز زیادی از جشنواره های داخل و خارج لهستان کسب کرده اند. اولین فیلم بلندش را با نام چشم هایت را لوچ کن/دزدکی نگاه کن در سال ٢٠٠٢ ساخت که ١٤ جایزه محلی و بین المللی معتبر از جمله جایزه فیپرشی جشنواره مانهایم-هایدلبرگ برای بیان شاعرانه اش به دست آورد. کلک ها دومین فیلم او بعد از کارگردانی اپیزودی کیف از فیلم همبستگی، همبستگی... در سال ٢٠٠٥ است.
یکی از موفق ترین فیلم های سینمای لهستان در سال گذشته که سرانجام به پخش جهانی نیز یافت. فیلمی سرشار از طنزی ظریف درباره اتومبیل ها، زن ها و عشق...
آندری یاکیمووسکی از چشم استفک ٦ ساله و الکای ١٨ ساله نشان می دهد که چگونه می توان به سرنوشت رشوه داد! تعجب نکنید راز فیلم در همین جمله نهفته است. این دو نفر می کوشند با راه هایی عجیب و غریب مسیر پدری فراری را عوض کنند.
باعث می شوند تا قطار را از دست بدهد و بعد از گشتی در شهر، سرانجام سر از مغازه همسر سابق دربیاورد. یاکیمووسکی در کنار این داستان به ظاهر برای کودکان و نوجوان ها، تابلویی دقیق و زیبا از زندگی در لهستان امروز و مخصوصاً در میان محلات فقیر و متعلق به طبقه کارگر ترسیم می کند. تصویری که با وجود فقر محلات دل نشین است، چون زندگی در آن جاری است.
لحن فیلم میان جدی و شوخی در نوسان است[صحنه دلخواه من تلاش خواهر و برادر مشتری جور کردن برای سیب فروشی دوره گرد است] و گاه جنبه شاعرانه نیز به خود می گیرد.
بنابر این اگر تنها به دنبال کمدی هستید، این فیلم را نبینید. اما دوستداران سینمای روپای شرقی و کارگردان های جوان لهستانی که به زودی جای فیلمسازان مکتب لودز(لوژ) را پر خواهند کرد، از این قاعده مستثنی هستند!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید