پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

چنی منفورتر از بوش پسر


چنی منفورتر از بوش پسر
دیک چنی،معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا یکی از اصلی ترین مهره های کاخ سفید طی ۸ سال اخیر محسوب می شود.وی فردی به شدت جنگ طلب است که بارها بوش پسر و نومحافظه کاران افراطی را تحت تاثیرخود قرار داده است.چنی از جمله طراحان حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود.حتی برخی محافل خبری و تحلیلی جهان،از چنی با عنوان کارگردان پروژه ۱۱ سپتامبر نام می‌‌برند.جمهوریخواهان سنتی بارها به سبب حضور چنی در کاخ سفید بوش پسر را مورد شماتت قرار دادند،اما بوش هرگز حاضر به برکناری چنی نشد.حتی برخی جمهوریخواهان سنتی مانند کالین پاول به سبب تشدید اختلافات خود با چنی و رامسفلد مجبور شدند از سمت خود استعفا دهند.
جالب توجه است بدانیم که میزان درآمد معاون رئیس جمهور امریکا و همسرش طی سال گذشته سه برابر درآمد بوش بوده است.
چنی و همسرش لین در سال دو هزارو هفت ،دو میلیون و پانصد و بیست و هشت هزار دلار درآمد داشته اند که ششصد و دو هزار دلارآن را به عنوان مالیات پرداخت کرده اند.بر اساس این گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد این در حالی است که درامد جرج بوش و همسرش لورا هفتصد و نوزده هزارو دویست و هفتادو چهار دلار بوده که دویست و بیست و یک هزار دلار آن به عنوان مالیات پرداخت شده است. به این ترتیب درامد خانواده بوش یک سوم خانواده چنی بوده است.
درآمد چنی از محل حقوق دویست و دوازده هزار دلاری در سال و حقوق بازنشستگی سی و دو هزار و پانصد دلاری تامین می شود که وی از شرکت یونیون پاسیفیک کارپاریشن دریافت می کند.حقوق بازنشستگی همسر چنی به سی و دو هزار دلار در سال می رسد. وی عضو شورای مدیران مجله ریدر دایجست بوده و در حال حاضر در انستیتو سیاسی امریکا کار می کند و در ازای چاپ اثارش نیزمبلغی دریافت می کند. در گزارش کاخ سفید به سایر منابع درامد چنی و همسرش اشاره نشده است.
چنی در ماههای آخر حضور بوش پسر در کاخ سفید نیز دست از مواضع خصمانه خود بر نداشته و مدام از جنگ وجنایت پشتیبانی می کند.دیک چنی اخیرا هشدار داده است که خروج نیروهای آمریکایی از عراق به رهبری دموکرات‌ها نسل آتی سربازان این کشور را به بازگشت به عراق محکوم خواهد کرد. چنی در سخنرانی خود در منهتن که طی آن به مسائلی همچون کاهش مالیات‌ها، انرژی و امنیت آمریکا و درگیری‌ها در عراق اشاره کرد، خطاب به بیش از ۷۰۰ حامی مالی حزب جمهوری خواه گفت که برای جمهوری خواهان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری حیاتی است.
وی همچنین با اشاره‌ی غیر مستقیم به کسانی که از ارائه‌ی جدول زمان‌بندی برای خروج نیروهای آ‌مریکا از عراق حمایت می‌کنند، اظهار داشت که دو ماه پیش در جمع سربازان حاضر در عراق گفته است: ما باید وظیفه‌مان را به نحو احسن انجام دهیم تا نسل آتی سربازان‌ آمریکا مجبور نباشند به عراق بازگردند.
این در حالیست که باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری گفته است که تمامی نیروهای جنگی آمریکا را تا ۱۶ ماه پس از تصدی پست ریاست جمهوری به کشور باز خواهد گرداند. هیلاری کلینتون نیز پیش از این اعلام کرده بود که تا ۶۰ روز پس از آغاز دوره‌ی ریاست جمهوری‌اش، خروج نیروهای آمریکایی از عراق را شروع خواهد کرد. اما از طرف دیگر جان مک کین، نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت خود را از ادامه‌ی حضور نظامیان این کشور در عراق اعلام کرده است.
کمیته ملی دموکرات‌ها نیز در خصوص سخنرانی چنی اظهار داشته است که ماشین فرافکنی بوش - چنی - مک کین حسابی مشغول فعالیت بوده و چنی تنها قول حضور ۱۰۰ ساله مک‌کین را در عراق داد و نه تغییر در روند عملکرد آمریکا که مردم کشور به دنبال آن هستند. چنی همچنین در تمجید از نیروهای امنیتی، فدرال و جورج بوش برای برقراری امنیت، اظهار داشت که گذشت بیش از ۶ سال آن هم بدون بروز واقعه‌ای همچون ۱۱ سپتامبر تصادفی نیست!این در حالیست که ۱۱ سپتامبر پروژه ای بوده که چنی یکی از اصلی ترین کارگردانان آن بوده است.
علی ذوالفقاری
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید