پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه کارآیی و عوارض جانبی فیلگراستیم با پی دی گراستیم در پیشگیری از نوتروپنی در بیماران نوروبلاستوم تحت شیمی درمانی


مقایسه کارآیی و عوارض جانبی فیلگراستیم با پی دی گراستیم در پیشگیری از نوتروپنی در بیماران نوروبلاستوم تحت شیمی درمانی
● هدف:
درمان و پیشگیری نوتروپنی ناشی از شیمی درمانی بوسیله فاکتور محرک کلنی گرانولوسیتی تاثیر بسزایی در کاهش عوارض شیمی درمانی داشته است. این مطالعه به مقایسه کارآیی و عوارض جانبی دو داروی فیلگراستیم (فاکتور محرک کلنی گرانولوسیتی، ساخت کارخانه Roche سویس) با مشابه ایرانی آن پی دی گراستیم (پویش دارو) در پیشگیری از نوتروپنی در بیماران نوروبلاستوما تحت شیمی درمانی پرداخته است.
● روش مطالعه:
مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی انجام شد. شرایط ورود به مطالعه تشخیص قطعی پاتولوژی، سن زیر ۱۶ سال، مرحله ۳ و ۴ بیماری، نداشتن بیماری عفونی تب دار، شمارش طبیعی سلول های خون (نوتروفیل بیش از ۱۰۰۰ و پلاکت بیش از ۱۰۰.۰۰۰ در میکرولیتر مکعب) و رژیم درمانی OPEC (انکووین، پلاتینیوم، اتوپوزاید و سیکلوفسفاماید) بود. این رژیم به صورت دوره های ۵ روزه تجویز و از روز ۶ تا ۹ فاکتور محرک کلنی گرانولوسیتی فیلگراستیم یا پی دی گراستیم با دوز روزانه ۱۰ میکروگرم به ازا هر کیلوگرم وزن بدن زیر جلدی تزریق شد. فواصل شیمی درمانی ۲۸ روز یک بار بود که برای ۱۲ دوره تکرار شد. شمارش سلول خون محیطی در روزهای ۱ و ۶ و ۹ و ۱۳ درمان و سپس هفته ای ۲ بار تا رسیدن تعداد نوتروفیل به بالای ۱۰۰۰ انجام گردید.
● یافته ها:
در ۸ بیمار (۶ مذکر و ۲ مونث) با میانگین سنی ۲.۵ سال، سر جمع ۴۴ سیکل (کموتراپی، فاکتور محرک کلنی گرانولوسیتی) بررسی شد که در ۲۲ سیکل فیلگراستیم و در ۲۲ سیکل پی دی گراسیم استفاده شده بود. ده سیکل بدون نوتروپنی و ۳۴ سیکل نوتروپنی مشاهده گردید. میانگین زمان نوتوپنیک بودن به ترتیب در فیلگراستیم ۴.۶۸±۶.۴ روز در پی دی گراستیم ۵.۰۹±۶.۵ روز بود. بین بروز، شدت و طول مدت نوتروپنیک بودن بیماران دو گروه اختلاف معنی داری مشاهده نشد. تمامی بیماران پس از ۹ روز بدون هیچ عارضه ای از بیمارستان مرخص شدند.
● نتیجه گیری:
اثر فیلگراستیم و پی دی گراستیم در پیشگیری از بروز نوتروپنی در بیماران نوروبلاستوم مرحله ۳ و ۴ تحت درمان با پروتکل OPEC تفاوتی ندارد.
محمدعلی احسانی
مهتاب اردویی
پیمان سلامتی
الهام شاه قلی
کامبیز ستوده
سعید حاتمی
حسین عجمی
حسن ابوالقاسمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید