جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بهترین ژنرال ارتش عراق


بهترین ژنرال ارتش عراق
ژنرال علی جاسم محمد حسن الفریجی می گوید؛«خیلی از افسرها حاضر نشدند به اینجا بیایند.» او این را در توصیف چگونگی انتخابش به عنوان فرمانده مناطق اطراف لطیفیه بیان می کند؛ شهری در ۳۰ کیلومتری جنوب بغداد که زمانی بدنام ترین پناهگاه آشوب طلبان و مرکز خشونت های تجزیه طلبانه در عراق بود. ژنرال با به یاد آوردن آن روزها می گوید؛«دوران تاریکی بود.»
منطقه لطیفیه در واقع بارزترین خصیصه های تحولات اجتماعی، مذهبی عراق را یکجا جمع کرده است؛ اینجا منطقه یی است که مراکز شهرنشینی شیعیان در سراسر آن پراکنده است و اطراف آنها را مزارع و جوامع روستایی فراگرفته است که اکثریت ساکنان آنها را سنی ها تشکیل می دهند. قبایل سنی مذهب که بسیاری شان در دوران رژیم صدام از امتیازات ویژه یی برخوردار بودند در آغاز حمله امریکا به عراق وارد جرگه متحدان القاعده شدند، در حالی که شیعیان منطقه بیشتر و بیشتر خود را با مواضع و سیاست های مقتدا صدر و لشکر مهدی وی همسو کردند. به این ترتیب لطیفیه که در نزدیکی دو بزرگراه قرار گرفته است به ایستگاه خوبی برای تمامی افرادی تبدیل شد که پول، نیروی شورشی یا اسلحه به بغداد می بردند یا از بغداد به دیگر شهرها منتقل می کردند. اهالی این منطقه معمولاً مجبور بودند به یکی از دو طرف متخاصم بپیوندند و در غیر این صورت با تهدیدهایی مثل آدم ربایی، اخاذی یا حتی مرگ مواجه بودند. وضعیت در کل به گونه یی بود که اغلب جنگ های داخلی در مقیاس منطقه یی در لطیفیه در جریان بود. اما اکنون پس از چهار سال درگیری و جنگ بی وقفه این منطقه به یکی از امن ترین مناطق عراق تبدیل شده است؛ پدیده یی که گفته می شود نتیجه توسعه تکنیک های پیچیده عملیات ضدنیروهای شورشی و همکاری بیشتر بین نیروهای ارتش امریکا و عراق است.
موفقیتی که در این ناحیه به دست آمده به زعم نیروهای امریکایی می تواند الگویی باشد برای همکاری های گسترده تر امریکا و عراق در آینده. اکنون بسیاری از فرماندهان امریکایی حاضر در منطقه معتقدند که شرایط موجود در لطیفیه امروز را مرهون مهارت های ژنرال علی به عنوان یک سرباز حرفه یی هستند.
سرهنگ دوم ویلیام زمپ فرمانده واحد نظامی امریکایی که روزانه با نیروهای تحت فرمان ژنرال علی کار می کند، درباره او می گوید؛«او از اول اینجا بوده. آرام شدن این منطقه نتیجه تلاش های او است. داستان ژنرال علی این گونه است.»
ژنرال علی که امروز فرماندهی ۷ هزار تن از افراد دسته بیست و پنجم از تیپ ششم ارتش عراق را به عهده دارد در ماه مه ۲۰۰۷ به درجه ژنرالی ارتقای درجه پیدا کرده است. حوزه استحفاظی او نواری به عرض بیش از ۳۵ کیلومتر را شامل می شود که به جنوب بغداد بین دو رود دجله و فرات کشیده شده است. به رغم اینکه گفته می شود بیشتر واحدهای نظامی ارتش عراق فاقد آمادگی لازم برای درگیر شدن در جنگی تمام عیار هستند، به اعتقاد اغلب فرماندهان امریکایی این مساله درباره افراد دسته بیست و پنجم صدق نمی کند.
ژنرال علی که هنوز ۴۰ سال ندارد و سیگار را آتش به آتش روشن می کند در بغداد به دنیا آمده؛ در خانواده یی که دو نسل پیش از وی نیز نظامی بوده اند. او که یکی از ۱۰ شاگرد برتر دوره فارغ التحصیلی دانشکده افسری بغداد در سال ۱۹۸۸ بوده، هنگام حمله امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ در مقام افسر اداری فرماندهی نیروهای تکاور ارتش عراق مشغول خدمت بوده است که وظیفه حفاظت از فرودگاه بغداد به او محول شده بود. ژنرال علی می گوید هیچ غرض ورزی به سود هیچ یک از مذاهب شیعه و سنی را در بین افراد تحت فرمان خود تحمل نمی کند.
با این حال او نیز با یکی از سیاست های امریکا در زمینه همکاری بیشتر سنی ها در ارتش چندان موافق نیست. او به زحمت و با غرولند تایید می کند که گروه «فرزندان عراق»، دسته یی نظامی متشکل از نیروهای سنی که با حمایت ارتش امریکا تشکیل شده، در برقراری آرامش در این منطقه سهیم بوده اند. با این حال می گوید؛ «من از نام این گروه متنفرم. آیا ما فرزندان عراق نیستیم؟ من ترجیح می دهم آنها را گروه داوطلب ها بنامم. درست است که آنها در برقراری صلح کمک های شایانی کرده اند اما در این کشور تنها یک ارتش و یک نیروی پلیس وجود دارد و این نیروهای داوطلب نیز باید بالاخره در مقطعی به یکی از این نیروها بپیوندند.»
واحد نظامی تحت فرمان ژنرال علی که به طور عمده از افراد شیعه مذهب تشکیل شده در طول قیام صدری ها و لشکر المهدی وفاداری خود را به اصول سکولاریسم ثابت کرده است. در حالی که طی آن قیام بسیاری از دسته ها و واحدهای نظامی ارتش عراق در بغداد و بصره به بهانه امتناع از جنگ شیعه با شیعه از مقابله با نیروهای مقتدا صدر اجتناب می کردند و حتی برخی از آنها خود و سلاح هایشان را تسلیم لشکر المهدی می کردند. ژنرال علی حدود هزار نفر از نیروهای تحت فرمان خود را مامور مراقبت از شهر محمودیه کرد و وارد نبرد سنگین پنج روزه یی شد که طی آن پنج سرباز عراقی و ۲۵ نیروی شورشی کشته شدند.
نکته منفی شخصیت مستقل ژنرال علی این است که دشمنان زیادی برای خود تراشیده است. در ماه آوریل گذشته زمانی که گورهای دسته جمعی ده ها سنی در منطقه یی مسکونی در محمودیه کشف شد، یک شبکه تلویزیونی که با یکی از احزاب سیاسی سنی ارتباطات نزدیکی دارد، اعلام کرد ژنرال علی در این کشتار دست داشته است. نیروهای تحت فرمان ژنرال علی پیش از این واقعه به دفتر این حزب حمله کرده و مقادیر قابل توجهی اسلحه و مواد منفجره از آنجا کشف کرده بودند. با این حال کمیته ویژه یی که از سوی نوری المالکی نخست وزیر عراق مسوول رسیدگی به این پرونده شده بود درباره ژنرال علی تحقیق کرد و او را با این کشتار مرتبط ندانست. ژنرال علی به هیچ بهانه یی برای وطن پرست و عملگرا بودن نیاز ندارد. او با اینکه دوستان و همرزمان امریکایی اش را مانند همرزمان و نیروهای عراقی می ستاید، می گوید؛ «من یک عراقی هستم و می خواهم عراق مستقل و قدرتمند باشد.»
جیم فردریک
منبع؛ تایم
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید