سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سلاح مخفی نامزدهای انتخابات امریکا


سلاح مخفی نامزدهای انتخابات امریکا
باراک اوباما و جان مک کین در حالی رقبای اصلی دور نهایی انتخابات در آمریکا هستند که نمی توان نقش همسران این دو را از ابتدا تاکنون نادیده گرفت. می توان گفت حتی در مواردی رقابت این دو در دفاع ازهمسران شان بسیار پر شور و حرارت تر از رقابت دو نامزد اصلی این رقابت ها بوده است.
پایگاه اینترنتی اشپیگل در گزارشی نوشته است: میشل اوباما و سیندی مک کین، یعنی همسران باراک اوباما، کاندیدای دموکرات ها و جان مک کین، کاندیدای ۷۱ ساله جمهوری خواهان مصمم و هدف دار به همسرانشان در امر رقابت ها کمک می کنند.
سیندی مک کین تقریبا در تمام رقابت های انتخاباتی در کنار همسرش حضور دارد و از مردی امین و وفادار، سیاستمداری با مسوولیت و میهن پرست و قهرمان در جنگ سخن می گوید. همسر جان مک کین با ابراز خوشحالی از اینکه همسرش کاندید ریاست جمهوری شده در اظهار نظری پیرامون جنگ و با وجود ابراز مخالفت خود با جنگ، برای توجیه مواضع همسرش در قبال این مساله گفته است: قرار نیست کسی که معنای جنگ را نمی فهمد رییس جمهور شود.
وی هم چنین در روشن کردن مواضع همسرش اظهار داشته:او قبل از هرچیز به این مساله واقف است که چگونه باید جوانان را پیروزمندانه به خانه و میهن بازگرداند.
سیندی ۵۳ ساله در حالی در جریان رقابت ها به حمایت از همسرش می پردازد و حضار را به تشویق وا می دارد که در جبهه دموکرات ها نیز وضعیت تقریبا همین گونه است.
در تمام مراسم انتخاباتی اوباما، میشل اوباما، همسر وی حضور دارد. این فارغ التحصیل حقوق دانشگاه هاروارد نیز با تعریف و تمجید از همسرش او را مردی تاثیرگذار و لایق این سمت می داند.
در این گزارش آمده است: همسران جان مک کین و باراک اوباما در این انتخابات در نقش سلاح مخفی این دو نامزد حضور پیدا کرده اند. البته حضور میشل اوباما یعنی حقوقدان برجسته ۴۴ ساله و همین طورسیندی میلیونر۵۳ ساله علاوه بر آنکه به معنای رویارویی آنها با یکدیگر است، نشان دهنده بروز دو شخصیت با ترکیبی از مفاهیم خانواده، سیاست و مشارکت زوجین هم می باشد.
رقابت سیندی مک کین و میشل اوباما نه تنها متفاوت تر و یا به عبارتی ظریف تر از همسرانشان نبوده بلکه درپاره ای از موارد جدی تر از رقابت این دو نامزد اصلی هم بوده است.
اولین درگیری و یا به عبارتی رودررویی بارز این دو در ماه فوریه قابل مشاهده است، زمانی که این دو درمورد عرق ملی خود صحبت می کنند.
در این شرایط است که میشل اوباما با گفته هایی چون برای اولین بار در زندگی خود به میهنم افتخار می کنم، سعی در نشان دادن احساس خود نسبت به کشورش دارد.
در سخنانی مشابه و یا موضع گیری سریع در برابر وی، سیندی نیز در چندین برنامه انتخاباتی اظهار می دارد: من همیشه و خیلی زود تر از این ها به کشورم بالیده ام و مطمئنا این احساس را همیشه با خود به همراه خواهم داشت
اشپیگل می افزاید: در تیم انتخاباتی مک کین تنها همسر وی حضور ندارد که تمام خانواده وی بر طبل تبلیغ می کوبند. مادر۹۶ ساله وی در رد سخنان کسانی که مک کین را برای احراز پست ریاست جمهوری پیر می دانند، اظهار می دارد که پسر وی به هیچ وجه برای احراز این پست پیر و از کار افتاده نیست.
همسر سابق وی کارول و همین طور فرزندان ازدواج اول وی نیز در حمایت از همسر و پدرشان می گویند: طلاق امری است که ممکن است برای هر کسی پیش آید حتی برای جمهوری خواهان و بدین ترتیب به دنبال القای این ذهنیت هستند که طلاق به معنای رسوایی نمی باشد.
سیندی و دو دخترش مگان و بیرجیت در تمام رقابت ها با همسر و پدرشان همراهی می کنند، دو پسر دیگر وی نیز که هم اکنون مشغول انجام خدمت وظیفه هستند نیز مثالی برای صلاحیت نظامی پدرشان محسوب می شوند.
ایفای نقش همسر مک کین در جریان رقابت ها و در کنار همسرش به معنای اینکه او خود یک فرد سیاسی است، نمی باشد. این حقیقت را خود او هم اذعان داشته است و این حقیقت را می توان از گفته های وی نیز فهمید: من رئیس جمهور دوم یا رییس جمهور جانبی نخواهم بود. من هیچ گاه سیاسی نبوده ام و نیستم. سیاست شغل همسر من است، من تنها به او اعتماد دارم و حقایق را هرچند ناخوشایند به او گوشزد خواهم کرد.
همسر فداکار باراک اوباما یعنی وکیل بلند پایه ای که مجبور است برای برنامه رقابت های همسرش از بسیاری کارهای خود صرف نظر کند درجریان این رقابت ها این طور اظهار می دارد: سیاست ورزشی آکروباتیک و سخت است و ما هر دو تلاش می کنیم که راه را برای ورود به آن باز کنیم.
وی علاوه بر آن که مادر دو فرزندش یعنی ساشا و مالیا می باشد، همسری خانه دار نیز است که اوباما پیشرفت سیاسی اش را تا حدی مدیون حضور و نقش او به عنوان تامین کننده اقتصاد خانواده می داند.
اظهارات اوباما درمورد میشل نیز تاحدی نشان دهنده ذکاوت و لیاقت این وکیل ۴۴ ساله متولد جنوب شیکاگو است: او بسیار زرنگ تر و سخت تر از من است، شایسته بود که او در این رقابت ها شرکت می کرد، اما به حدی مهربان است که این حق را برای من قائل شد که در این رقابت ها حاضر شوم .
در پایان این گزارش آمده است: البته با همه حساسیتی که بر شرایط این رقابت ها حاکم بود و به ویژه به رغم جنجال هایی که در مورد اوباما در این دور از رقابت ها مطرح شد، میشل برخلاف دیگر افراد حاضر در این انتخابات که سعی کردند به هر نحو ممکن و شیوه های غیراخلاقی به جبهه طرف مقابل آسیب بزنند اظهار داشت: مهم نیست که چه کسی رئیس جمهور شود بلکه چیزی که مهم است اهداف سیاسی ماست. وی با احترام به دیگر کاندیداهای این رقابت ها این طور اظهار می دارد: ماهمگی به کار سخت اعتقاد داریم ما به این اعتقاد داریم که باید با مردم به درستی و با احترام رفتار کرد. ما همگی خواهان دگرگونی و تغییرات هستیم.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید