چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اکوتوریسم


چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اکوتوریسم
آیا صنعت توریسم مبتنی بر محیط یا اکولوژی که بر بزرگی محیط و وسعت آن چندان تاکیدی ندارد، می‌تواند احیاکننده بستری مناسب جهت سرمایه‌گذاری در نواحی و شهرهای کوچک باشد؟
چگونه می‌توان روی روش‌ها و گرایش‌های اکوتوریسم سرمایه‌گذاری نمود؟
اکوتوریسم‌ یا توریسم سبز، گردشگر را قادر می‌سازد تا به آسانی در خصوص محیط طبیعی اطرافش بداند.
بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه آریزونا، به اثبات رسیده که اکوتوریسم در بسیاری از موارد برای اقتصاد محلی سودمند بوده است. با مطالعه اطلاعات بازدیدکنندگان از دو ناحیه طبیعی در بخش کوچیس آریزونا، محققان ادعاهای مبتنی بر حفاظت محیط‌زیست و منافات آن با رشد اقتصادی و شغلی را تکذیب نمودند.
مطالعات نشان می‌داد که صنعت توریسم مبتنی بر محیط‌زیست، بیشتر افراد مسن، بازنشسته، تحصیلکرده و متمول که اوقات فراغت و پول برای خرج کردن دارند، را جذب می‌نماید.
البته همه اقدامات اکوتوریسمی موفق نیستند. در بررسی آمریکای لاتین، گزارش دو جلدی سازمان حیات وحش حاکی از آن بود که پتانسیل محیط و سود اقتصادی حاصل از صنعت توریسم محیط مدار به درستی درک نگردیده است. در اینجا ثابت شد که اکثر پارک‌ها فاقد راهنمایان ‌آموزش دیده، اطلاعات تفسیری و امکانات اساسی نظیر مرکز توریستی می‌باشند.
فقدان این تسهیلات، موقعیت ایجاد و ارائه ‌آموزش‌های محیطی به توریست‌ها و جذب توریست که منتج به رشد اقتصادی محلی است را مختل می‌سازد.
مطالعه محیط‌زیست و صنعت توریسم نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان خارج از کنترل تأثیرات مخربی‌ بر محیط‌زیست ارائه شده خواهند داشت. از طرفی همه اقدامات اکوتوریسمی از نظر اقتصادی موفق نخواهند بود. اینکه حجم عظیمی از بازده ناشی از اکوتوریسمی باشد که نتیجه توریسم کاملاً توسعه یافته است، به فاکتورهای متعددی بستگی دارد.
میزان بازده و سود مالی در هر سرمایه‌گذاری به عوامل متعددی نظیر تقاضای محصول، رقابت، میزان سرمایه و چگونگی ارائه در بازار بستگی دارد.
عوامل دیگری غیر از سود مالی در ارزیابی‌ سود حاصله از توسعه نقش دارند. به عنوان مثال یک سایت تخریب زباله‌های هسته‌ای قادر خواهد بود سود مالی فوق‌العاده‌ای را به جوامع باز گرداند، اما گروه‌های اندکی خواستار تسهیلاتی از این دست در حوزه خود می‌باشند. جوامع می‌بایست چگونگی ارتباط و انطباق تحولات جدید با صنایع موجود را مدنظر قرار داده و روابط سازگارانه و مکملی در کل نظام اقتصادی پدید آورند.
با این تفاسیر صنعت توریستی که توجه کمتری به محیط دارد کم‌کم منسوخ خواهد شد و نتیجتاً به گزینه محیط و توسعه آن بیشتر توجه شده و احتمالاً در شهرهای کوچک که میزان سوددهی آن زیاد می‌باشد رونقی بیشتر خواهد یافت، هرچند در شهرهایی که به دنبال رشد اقتصادی و افزایش بازار کار می‌باشند صنعت توریسم محیط‌مدار به‌طور خاص مورد توجه قرار نخواهد گرفت.
چنین جوامعی نیاز به جذب تعداد زیادی توریست و سرمایه آنها جهت نیل به اهداف مترقی خود دارند. این امر بدون پیشرفت‌های کلیدی و هماهنگی آن با تعداد روزافزون گردشگر میسر نخواهدبود.
دستیابی ‌به سرمایه و بازارها، شهرهای کوچکی را که چشم‌انداز و برنامه‌ای واقعی برای صنعت توریسم و بازارهای عمده ندارند، از بین برده و این صنعت را تا حد زیادی به سوی گزینه‌های غیر واقعی سوق خواهد داد. هرچند که سرمایه اندک قادر به تولید وسوددهی زیاد نخواهد بود. حال چگونه یک شهر کوچک می‌تواند در زمینه اکوتوریسم سرمایه‌گذاری نماید؟
با توسعه محصولات، اکوتوریست‌ها بیشتر مجذوب و علاقه‌مند خواهند شد. قرار دادن این افراد در محیط‌های خوب، دریافت هزینه مناسب و دستیابی‌ ساده و راحت آنان به بهترین بازارها، این امر را ممکن خواهدکرد.
شهرهای کوچک علاقه‌مند به ورود به بازارهای اکوتوریسمی، می‌بایست به مدیریت تحقیقات و مطالعاتی در راستای اتصال به بازار و ارزیابی ‌تسهیلات و نیز شیوه‌های استراتژیک منتهی به توسعه بپردازند.
البته همه شهرهای کوچک در راه نیل به صنعت اکوتوریسم به موفقیت دست نمی‌یابند اما آنهایی که به این اهداف دست یافته و برنامه‌هایی برای بهره‌برداری از آن تدارک دیده باشند، احتمالاً از سایرین موفق‌تر خواهند بود. نهایتاً اینکه سلیقه گردشگران خیلی سریع تغییر می‌یابد.
ارزیابی ‌وضعیت بازار و به‌روزرسانی و تداوم برنامه‌ها برای زنده نگه داشتن صنعت توریسم در طولانی مدت از اهمیت خاصی برخوردار است.
مترجم: ژاله کاظم‌زاده
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید