جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تعیین میزان تاثیر اریترومایسین خوراکی در بیماران مبتلا به پیتریازیس روزه آ: یک کار آزمایی بالینی اتفاقی و دو سو کور با گروه شاهد


تعیین میزان تاثیر اریترومایسین خوراکی در بیماران مبتلا به پیتریازیس روزه آ: یک کار آزمایی بالینی اتفاقی و دو سو کور با گروه شاهد
▪ مقدمه:
بیماری پیتریازیس روزه آ یک بیماری حاد و التهابی خود محدود شونده می باشد که با یک پلاک پوسته دهنده اولیه (به نام پچ پیشرو) و به دنبال آن بثورات پوستی پاپولواسکوامو با انتشار متقارن در سراسر بدن (عمدتا بر روی تنه و قسمت پروگزیمال اندامها) مشخص می شود.
▪ هدف:
تعیین میزان تاثیر اریترومایسین خوراکی در بیماران مبتلا به پیتریازیس روزه آ.
روش اجرا: در این کارآزمایی بالینی اتفاقی، بصورت دو سو کور ۴۶ بیمار مبتلا به پیتریازیس روزه آ در دو گروه مساوی تحت درمان سرپایی با یک گرم در روز اریترومایسین خوراکی یا دارونما به مدت ۷ روز قرار گرفتند. بیماران پس از ۱ ، ۲ و ۶ هفته مورد پیگیری قرار گرفته و پاسخ به درمان بصورت کامل، نسبی و عدم پاسخ ارزیابی شد.
▪ یافته ها:
در ۴۸% از گروه تحت درمان با اریترومایسین و در ۱۳% از گروه شاهد پاسخ کامل در هفته اول مشاهده شد. این میزان به ترتیب در هفته دوم به ۹۱% و ۵۷% و در هفته ششم به ۱۰۰% و ۸۷% رسید که اختلاف بین دو گروه در هفته های ۱ و ۲ معنی دار بود.
▪ نتیجه گیری:
اریترومایسین خوراکی در درمان بیماران مبتلا به پیتریازیس روزه آ موثر بوده و طول مدت بیماری را کاهش می دهد.
مریم اخیانی
مهدی ایزدی
امیرهوشنگ احسانی
حسین مرتضوی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید