جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر کتوکونازول ۲% موضعی بر بیماران آکنه ولگاریس دارای اسمیر مثبت از نظر Pityrosporum ovale


بررسی اثر کتوکونازول ۲% موضعی بر بیماران آکنه ولگاریس دارای اسمیر مثبت از نظر Pityrosporum ovale
● مقدمه:
آکنه ولگاریس بیماری التهابی مزمن واحد پیلوسباسه است. نقش Pityrosporum ovale در ایجاد التهاب و تشدید آکنه همچنان مورد بحث است.
● هدف:
تعیین اثر بخشی کرم کتو کونازول موضعی ۲% در مقایسه با دارونما در درمان آکنه ولگاریس در بیماران با اسمیر مثبت از نظرPityrosporum ovale .
● روش اجرا:
از ضایعات ۸۴ بیمار دارای آکنه ولگاریس مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان رازی تهران اسمیر از نظر P.ovale گرفته شد. موارد مثبت بعد از تعیین clinical & mycological grading به طور تصادفی تحت درمان با کتو کونازول موضعی ۲% یا دارونما قرار گرفتند. پس از ۴ هفته بیماران مجددا از لحاظ دو معیار فوق ارزیابی و سپس با داروهای رایج آکنه درمان شدند.
● یافته ها:
از ۸۴ بیمار، ۵۶ نفر از نظر P.ovale اسمیر مثبت داشتند. ۲۹ نفر تحت درمان با کتو کونازول موضعی و ۲۷ نفر تحت درمان با دارونما قرار گرفتند. clinical grading در گروه کتو کونازول قبل از درمان ۲.۶ و بعد از درمان ۲.۱۶ و در گروه دارونما قبل از درمان ۲.۲۱ و پس از درمان ۲.۰۵ بود. mycological grading در گروه کتو کونازول قبل از درمان ۱.۴ و بعد از درمان ۰.۴۴ و در گروه دارونما قبل از درمان ۱.۴۲ و پس از درمان هم ۱.۴۲ بود.
● نتیجه گیری:
بهبودی mycological grading در گروه تحت درمان با کتو کنازول ۲%، بیش از گروه دارونما بوده است. اما کتوکونازول روی clinical grading آکنه تاٌثیری
محمدجواد ناظمی تبریزی
امیرهوشنگ احسانی
یلدا صداقت
پدرام نورمحمدپور
مرجان مهاجر
پریسا صاحب نظر
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید