پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


خشونت به حد مرگ


خشونت به حد مرگ
▪ نام کتاب: خشونت به حد مرگ
▪ نویسنده: تونی لاگورانیس و آلن میکاییلیان
کتاب «خشونت به حد مرگ» نوشته «تونی لاگورانیس» یکی از سربازان آمریکایی یونانی­الاصلی است که در زمان حمله آمریکا به عراق به عنوان بازجوی ارتش آمریکا فعال بوده و در تمام وقایع ابوغریب، موصل، شمال بابل و فلوجه حضور داشته است.
وی سربازی بوده که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ارتش ایالات متحده پیوست. لاگورانیس شیوه­های بازپرسی را نیز در آموزشگاه­های امنیتی ارتش آمریکا که به تمام بندهای معاهده ژنو پایبند است و شکنجه را منع می­کند، آموخته است.
اما نویسنده در این کتاب اعتراف می­کند، هنگامی که نیروهای آمریکایی به عراق رسیدند، تحریک شدند که تمام بندهای معاهده ژنو را زیر پا بگذارند و کارهای خلاف حقوق بشر انجام دهند.
نویسنده همچنین اعتراف می­کند برای خلاص شدن از بدهی­های بسیارش به ارتش ملحق شد تا شاید بتواند از طریق دستمزدهایی که دریافت می­کرده بدهی­هایش را بدهد. وی یادگیری زبان عربی را یکدیگر از دلایل پیوستنش به ارتش آمریکا عنوان می­کند.
لاگورانیس از خوانندگانش می­خواهد که هیچ گاه به وی به دیده یک قهرمان ننگرند. گرچه هنگامی که می­خواسته از کویت به کشورش بازگردد، فرماندهان ارتش آمریکا او را قهرمان خطاب کرده و به وی گوشزد کرده­اند که باید بخاطر کارهای بزرگش در عراق به خود افتخار کند.
عنوان کتاب از یکی از بندهای بازجویی دایره امنیت آمریکا با عنوان «بازجوی ملایم و بازجوی خشن» اخذ شده است. بر اساس این بند بازجو باید در صورت زندانی فریاد بزند و با مشت محکم بر روی میز بکوبد و وسایل و اثاثیه موجود در اتاق بازجویی را به اطراف پرت کند.
کتاب خشونت به حد مرگ که به نوعی می­توان گفت، اعتراف­های یک بازجویی آمریکایی است که همان طور که در روی جلد کتابش آورده «سفری مرگبار به دهلیزهای کریه در عراق» انجام داده است. این کتاب از ۲۶ فصل تشکیل شده که بطور کل در پنج قسمت ابوغریب، پایگاه شیر، موصل و ابوغریب، بازگشت و شمال بابل و بازگشت به میهن و درس­هایی که گرفته شد، خلاصه می­شود.
لاگورانیس کتاب خود را در نخستین صفحه با ذکر آیه ۳ از انجیل این گونه آغاز می­کند که زندانیان را به یاد بیاورید انگار که خود نیز با آنها زندانی بوده­اید، شکنجه­شدگان را به یاد بیاورید گویی که خود نیز با آنها در جسد شکنجه شده­اید.
وی در این کتاب با ناراحتی و انزجار از دوران خدمتش در عراق بسیار تاکید می­کند، اگر عراق از یک نظام دموکراتیک برخوردار شده به رغم آنچه گفته می­شود به سبب وجود آمریکا نیست. عراقی­ها فراموش نخواهند کرد که این آمریکا بود صدام را ساقط کرد اما پس از آن هیچ کاری برای آنها نکرد.
وی یادآور می­شود قبل از انتشار کتاب آن را به وزارت دفاع آمریکا داده تا اگر اطلاعات سری نظامی در آن وجود داشته حذف شود. همچنین برای نوشتن یا تغییر نام افرادی که در برخی جنایت­ها دست داشته­اند با پنتاگون مشورت کرده است.
نویسنده : علی موسوی خلخالی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید