پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نکاتی در مورد شیر دادن به نوزادان


نکاتی در مورد شیر دادن به نوزادان
۱) سعی کنید قبل از شیر دادن آرام باشید و به مسایل پر تنش فکر نکنید.
۲) محیطی آرام و خلوت را برای شیر دادن انتخاب کنید.
۳) اگر می توانید هنگام شیر دادن به موسیقی آرام و شاد گوش دهید.
۴) قبل از شیر دادن ۱ لیوان آب یا آب میوه بخورید.
۵) در طی دوران شیر دهی از لباس های راحت و نخی که می توانید به راحتی با آنها شیر دهید استفاده کنید.
۶) کودک را به شکلی در آغوش بگیرید که هم شما راحت باشید و هم کودک بتواند به راحتی پستان شما را در دهان بگیرد.
۷) سعی کنید تعداد دفعات بیشتری در روز شیر بدهید. به این ترتیب می توانید مدت طولانی تری به کودک شیر دهید و شیر شما زود خشک نمی شود.
۸) هر بار از هر دو پستان به کودکتان شیر دهید. از هر پستان حداقل ۵ تا ۷ دقیقه به کودک شیر دهید.
۹) در طول شب هم به کودک شیر خودتان را بدهید. چون شیر دهی شبانه در افزایش مقدار شیر و تداوم آن نقش مهمی دارد.
۱۰) اگر می توانید کودک را شب ها در نزدیک ترین فاصله به خود بخوابانید. به این ترتیب هم کودک آرام تر می خوابد و هم به راحتی به او شیر می دهید.
۱۱) حتما بعد از شیر دهی به آرامی به پشت کودک بزنید تا آروغ بزند.
۱۲) اگر پستان هایتان خیلی سفت می شود قبل از شیر دهی حتما کمی شیر بدوشید تا نرم شود و نوزاد بتواند پستان را در دهان بگیرد.
۱۳) با کشیدن فک نوزاد به پایین به او بیاموزید که هاله دور نوک پستان را بگیرد چون مخزن های ذخیره ی شیر درست زیر هاله نوک پستان قرار دارند.
۱۴) دو سه دقیقه اول شیر کم چربی و رقیق می آید و بعد از آن همراه رگ زدن سینه شیر قوی و مغذی می آید. حتما کودک را بیش از ۵ دقیقه از هر پستان شیر دهید تا مواد کافی به او برسد.
۱۵) اگر سر سینه شما فرو رفته باشد هنگام شیر دهی دچار مشکل می شوید. قبل از زایمان و در دوره ی بارداری با مشورت با ماما یا پزشکتان نوک پستان را برای شیر دهی آماده کنید.
۱۶) شیر مادر بهترین غذا و حاوی موادی است که با بیماری ها مبارزه می کند. حتی اگر کودکتان بیمار است از شیر خود او را تغذیه کنید. مگر اینکه پزشک کودک این کار را منع کند.
۱۷) اگر نوزاد شما نارس است شیر مادر غنی تر و حاوی چربی و پروتئین بیشتری از حالت طبیعی است. این معجزه ی طبیعت را جدی بگیرید و نوزاد نارس را خودتان شیر دهید.
۱۸) قبل از ۶ ماهگی نوزاد به هیچ غذای کمکی احتیاج ندارد. مگر اینکه پزشک کودک ماده خاصی را به شما توصیه کند.
۱۹) اگر کودک به شکل طبیعی رشد می کند و آرام است و هنگام شیر خوردن گریه نمی کند بدانید شیر شما کافی است. اگر احساس می کنید شیر شما کم است با پزشک مشورت کنید.
۲۰) اگر در دوره ی شیر دهی باردار شدید می توانید با اجازه ی پزشک تا ۴ ماه حاملگی کودک را شیر دهید.
۲۱) اگر کودک علائم حساسیت از خود نشان می دهد( آب ریزش بینی، بی تابی، دانه های ریز و سرخ روی بدن یا صورت، تب و .. ) حتما به غذای خود توجه کنید و ماده آلرژی زا را از غذای خود حذف کنید.
۲۲) اگر بیمار هستید و دارو مصرف می کنید و پزشک اجازه شیر دادن به شما داده است، دارو را در صورت امکان بعد از آخرین شیر دهی قبل از طولانی ترین خواب کودک مصرف کنید تا کمترین اثر را در شیر شما بگذارد. در این مواقع قبل از شیر دادن کمی سینه را بدوشید تا کمترین حجم دارو به نوزاد شما برسد.
۲۳) شیر دادن را تا وقتی که کودک آمادگی جدایی از سینه شما را کسب نکرده است ادامه دهید.
۲۴) دادن غذای جامد را وقتی شروع کنید که کودک به آنچه شما می خورید توجه می کند و می تواند غذایی را که در دهانش می گذارید قورت دهد. غذای جامد را حتما بعد از ۶ ماهگی و با مشورت پزشک به کودک بدهید.
سحر نوتاش
منبع : مؤسسه مادران امروز


همچنین مشاهده کنید