سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی منجر به مرگ استان لرستان در سالهای ۱۳۷۸ لغایت ۱۳۸۰


بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی منجر به مرگ استان لرستان در سالهای ۱۳۷۸ لغایت ۱۳۸۰
● زمینه:
سوانح رانندگی یکی از معضلات عمده بهداشتی در سراسر جهان است. در کشور ما این سوانح ۱۳ برابر میانگین جهانی است و همه ساله موجب از بین رفتن و مصدوم شدن تعداد زیادی از افراد جامعه می‌شود.
● روشها:
پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که با هدف بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی منجر به مرگ استان لرستان در سالهای ۷۸، ۷۹ و ۸۰ انجام گرفته است. اطلاعات از طریق مطالعه کلیه پرونده‌های متوفیان ناشی از تصادف جمع‌آوری و سپس با نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● یافته‌ها:
نتایج تحقیق نشان داد که در طول این سه سال ۱۴۵۷ نفر ناشی از تصادف جان باخته‌اند که از این تعداد ۴۴۹ نفر در سال ۷۸، ۴۷۰ نفر در سال ۷۹ و ۵۳۸ نفر در سال ۸۰ فوت نموده‌اند. بیشترین فراوانی کشته‌شدگان مربوط به مردان بوده است. اکثریت قربانیان در رده‌ سنی ۴۰-۲۱ سال و بیسواد بودند. همچنین اکثر قربانیان در محل حادثه و به علت ضربه مغزی جان باخته بودند. اغلب تصادفات منجر به فوت اتومبیلهای سواری اتفاق افتاده بود. از بین شهرهای استان، خرم‌آباد و بروجرد به ترتیب بیشترین آمار تصادف منجر به فوت را دارا بودند. اغلب تصادف نیز در فروردین ماه که از ماههای پرتردد وسایل نقلیه جهت مسافرتهای نوروزی است رخ داده بود.
● نتیجه‌گیری:
همانگونه که ذکر شد در این مطالعه تعداد قربانیان ناشی از تصادفات در سالهای ۷۸، ۷۹ و ۸۰ سیر صعودی داشته است. تحقیقات نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر در جهان در طول یک دهه ۱۳ درصد افزایش یافته است. در کشور ایران نیز طبق آمار منتشر شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور، تعداد فوتهای ناشی از تصادفات از یک رشد ده درصدی برخوردار بوده که این می‌تواند ناشی از نامطلوب بودن ایمنی ترافیک در کشور باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود جهت کاهش آمار حوادث رانندگی بویژه در ماههای شلوغ و پر تردد اقدامات جدی توسط مراجع ذیربط صورت گیرد.
ماندانا ساکی
صالح علی احسان
فاطمه مشفقی گیلانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید