پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مقایسه شاخص‌های رشد در کودکان ۲ ساله با وزن تولد کم و طبیعی


مقایسه شاخص‌های رشد در کودکان ۲ ساله با وزن تولد کم و طبیعی
وزن هنگام تولد در تعیین فاکتور امید به زندگی کودک و پیش بینی وضع سلامت او در آینده شاخصی بسیار حساس و سودمند بوده و می تواند مسوول عوارض و اختلالاتی باشد که بعدها در زندگی کودک به وجود می آید. از آنجا که توجه به رشد کودکان تنها به لحاظ جلوگیری از مرگ و میر آنان دارای اهمیت نمی باشد، بلکه بیشتر از نظر پیشگیری از ابتلا به بیماری های جسمانی، روانی و اجتماعی در آینده مهم است؛ این پژوهش با هدف مقایسه شاخص های رشد کودکان ۲ ساله با وزن تولد کم و طبیعی انجام گردید.
پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی تحلیلی طولی از نوع کوهورت تاریخی است. ۱۰۹ کودک با وزن تولد کم (Low Birth Weight) با ۱۰۹ کودک NBW که سن آنها به هنگام نمونه گیری دو سال تمام بود، انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات با (Low Birth Weight) استفاده از پرسشنامه و به روش مشاهده پرونده بهداشتی جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS استفاده گردید.
یافته های پژوهش نشان داد که بین میانگین وزن، قد و اندازه دور سر کودکان LBW و NBW در سن دو سالگی تفاوت آماری معنی داری وجود دارد (P=۰.۰۰). همچنین در رابطه با صدک رشد وزنی کودکان LBW و NBW در دو سالگی تفاوت آماری معنی دار وجود دارد. (P=۰.۰۰).
با توجه به نتایج پژوهش بایستی به پایش رشد کودکان LBW اهمیت بیشتری داده شده و مراقبت از این کودکان با گستردگی بیشتر و کیفیت بالاتر انجام گردد.
سهیلا احسان پور
زهرا عبدیزدان
زهرا جوان مردی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید