چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی آگاهی و نگرش سربازان یک واحد آموزشی منطقه جنوب شرق کشور در خصوص بیماری ایدز


بررسی آگاهی و نگرش سربازان یک واحد آموزشی منطقه جنوب شرق کشور در خصوص بیماری ایدز
● مقدمه:
ایدز یکی از بیماری های عفونی جدی در دنیاست که به سرعت رو به افزایش است و در حال حاضر بهترین راه کنترل آن آموزش جامعه و ایجاد نگرش منطقی نسبت به این بیماری به ‌خصوص در گروه در معرض خطر یعنی جوانان می‌باشد.
● مواد و روش کار:
این بررسی یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی (Cross-sectional) می باشد که با هدف تعیین و ارزیابی آگاهی و نگرش سربازان در یک واحد نظامی منطقه جنوب شرق کشور در خصوص بیماری ایدز در تابستان ۱۳۸۳ انجام گرفته است. در این پژوهش از بین ۱۵۰۰ سربازی که جهت انجام رزم مقدماتی وارد پادگان شده بودند ۲۴۰ سرباز به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه خود - ایفا بود که بعد از تعیین روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت و آگاهی و نگرش سربازان در خصوص بیماری ایدز، مورد بررسی قرار گرفت.
● نتایج:
میانگین سنی سربازان ۳.۲ ۲۱.۳۵±بود و ۷۶.۶ درصد از مشمولان تحصیلات دیپلم به بالا داشتند. مهم ترین منبع کسب اطلاعات سربازان در مورد ایدز به ترتیب دروس مربوط به اساتید (۸۵.۴ درصد)، خانواده و دوستان (۷۵.۴ درصد)، روزنامه و مجله (۶۸.۶ درصد)، رادیو و تلویزیون (۳۰.۸ درصد) بود. میانگین نمره آگاهی سربازان ۲۷.۲۹ و میانگین نمره نگرش ۳.۳۲ بود که هر دو در سطح متوسطی قرار داشت. رتبه آگاهی و نگرش سربازان با متغیر سطح تحصیلات سربازان رابطه معنی داری را نشان داد (۰.۰۰۱ = P).
● بحث:
برخلاف سایر مطالعاتی که در کشورهای دیگر صورت گرفته، در این مطالعه نقش تلویزیون و رسانه های گروهی در اطلاع‌ دهی به افراد کم‌ رنگ تر از سایر منابع اطلاعاتی بوده است. میانگین آگاهی سربازان هر چند نشان ‌دهنده اطلاع نسبتا خوب گروه مورد مطالعه بود، در عین حال سو تعابیر قابل توجهی در بین سربازان، به ‌ویژه در خصوص بیماران مبتلا به ایدز وجود داشت. با توجه به یافته های این مطالعه پیشنهاد می‌گردد که کلاس های آموزشی جداگانه‌ای برای سربازان دارای سطوح مختلف تحصیلی برگزار گردد و ارتقا سطح آگاهی های سربازان در خصوص ایدز با استفاده از استراتژی هایی چون بهره گیری از آموزش توسط اساتید و استفاده از رسانه های جمعی.
سیدسعید مظلومی محمودآباد
محمدعلی محمدپور
محمدحسن احرام پوش
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید