جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مقایسه شیوع پیگمانتاسوین مخاط دهان در افراد سیگاری و غیر سیگاری مراجعان به بخش بیماریهای دهان دانشکده دندانپزشکی یزد در سال ۱۳۷۹


مقایسه شیوع پیگمانتاسوین مخاط دهان در افراد سیگاری و غیر سیگاری مراجعان به بخش بیماریهای دهان دانشکده دندانپزشکی یزد در سال ۱۳۷۹
هدف از این مطالعه مقایسه پیگمانتاسیون مخاط دهان در افراد سیگاری و غیر سیگاری است. برای این منظور یک مطالعه توصیفی، مقطعی بر روی ۲۹۹ نفر از مراجعان بخش بیماریهای دهان دانشکده دندانپزشکی یزد انجام شد. افراد مورد مطالعه در محدوده سنی ۱۳-۷ سال (۱۵۲ مرد، ۱۴۷ زن، ۵۹ سیگاری و دویست و چهل غیر سیگاری) بودند و با استفاده از پرسشنامه و معاینه بالینی رابطه پیگمانتاسیون دهان با مصرف سیگار (تعداد، مدت ، زمان) و اطلاعات زمینه ای و محل ابتلا بررسی گردید.
به کمک آزمونهای Fisherexact ، Chi-square و آنالیز آماری ANOVA داده های خام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
فراوانی پیگمانتاسیون دهان در ۲/۵۰% افراد، (در سیگاری ۴/۸۶% و غیر سیگاری ۲/۴۱%) در مردان ۲/۵۹% و در زنان ۸/۴۰% بدست آمد. ارتباط پیگمانتاسیون دهان با تحصیلات و شغل معنی دار نبود(P>۰.۰۵) . شایعترین ناحیه پیگمانته قدام لثه (۱/۹۴% در سیگاری و ۷/۷۴% غیر سیگاری) بود و ارتباط معنی دار میان مدت زمان مصرف سیگار و تعداد نخ سیگار مصرفی و پیگمانتاسیون بدست آمد(PV=۰.۰۰۱) . که مشابه مطالعات سایر محققان نظیر Axell و Hedin است.
با توجه به رابطه مثبت میان پیگمانتاسیون مخاط دهان و مصرف سیگار، مخفی ماندن ضایعات پیگمانته جدی نظیر ملانوم در این افراد، معاینه دقیق و کنترل منظم ضایعات پیگمانته در دهان افراد سیگاری توصیه می شود.
حکیمه احدیان
مهدی علی آقاجان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید