شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی فراوانی ناهنجاری های رشدی– نموی زبان در دانش آموزان مدرسه های استثنایی شهر یزد، در سال ۱۳۸۳


بررسی فراوانی ناهنجاری های رشدی– نموی زبان در دانش آموزان مدرسه های استثنایی شهر یزد، در سال ۱۳۸۳
● بیان مساله:
ناهنجاری های رشدی– نموی زبان به گونه ای رایج در بیمارانی رخ می دهد، که نارسایی مادرزادی یا رشدی نموی دارند.
● هدف:
هدف از این پژوهش، بررسی فراوانی ناهنجاری های رشدی نموی زبان در دانش آموزان مدرسه های استثنایی یزد بود.
● مواد و روش:
این بررسی به شیوه مقطعی و به روش توصیفی مشاهده ای بر روی ۴۰۰ کودک استثنایی ۶ تا ۱۸ ساله (۱۸۰ پسر و ۲۲۰ دختر) انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی انتخاب و معاینه گردیدند، که شمار ۲۸۰ مورد، عقب ماندگی ذهنی و ۱۲۰ مورد، عقب ماندگی جسمی (نابینا، ناشنوا) داشتند. واکاوی داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون های آماری T-test و مجذور کای (Chi-square) و آنالیز واریانس انجام گرفت.
● یافته ها:
در این بررسی میزان فراوانی ناهنجاری های رشدی– نموی در جمعیت مورد پژوهش ۶.۸ درصد به دست آمد که به ترتیب، میزان ۳.۷ درصد از نمونه ها، زبان شیاردار، دو درصد شکاف زبانی، ۰.۵ درصد بزرگی زبان، ۰.۳ درصد کوچکی زبان و ۰.۳ درصد چسبندگی زبان داشتند و مواردی از نبودن زبان و زبان دو شاخه مشاهده نشد. همچنین، اختلافی معنادار در بروز این ناهنجاری ها در نمونه ها از لحاظ سن، جنس، گونه عقب ماندگی و بهره هوشی یافت نشد (P>۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
نظر به فراوانی بیشتر زبان شیاردار، معاینه دهانی این دانش آموزان برای بررسی تغییرات زخمی در عمق این آسیب ها پیشنهاد می گردد.
حکیمه احدیان
محمدحسن اخوان کرباسی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید