سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ختنه زنان در میناب: شیوع، آگاهی و نگرش


ختنه زنان در میناب: شیوع، آگاهی و نگرش
● زمینه:
ختنه زنان یکی از مشکلات بهداشتی در برخی از جوامع است. این عمل به معنی بریدن و برداشتن بخش‌های مختلف دستگاه تناسلی زنان بر اساس اهداف فرهنگی یا دلایل غیر طبیعی است که در چهار درجه مختلف انجام می‌شود.
● هدف:
مطاله به منظور تعیین شیوع و میزان آگاهی زنان سنین باروری شهر میناب در مورد ختنه زنان در سال ۱۳۸۱ انجام شد.
● مواد و روش‌ها:
در این مطالعه توصیفی تحلیلی، ۴۰۰ زن ۱۵ تا ۴۹ ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی ـ درمانی شهر میناب به روش نمونه‌گیری غیر احتمالی و مبتنی بر هدف گزینش شدند. اطلاعات لازم با استفاده از پرسش‌نامه پژوهش‌گر ساخته، سنجش میزان آگاهی و نگرش از طریق مصاحبه نیمه سازمان یافته و همچنین به کمک فهرست مشاهده جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تی، مجذور کای و واریانس یک طرفه تحلیل شد.
● یافته‌ها:
شیوع ختنه ۷۰ درصد بود که در بین زنان ختنه شده، ختنه درجه یک ۸۷.۴%و ختنه درجه دو ۱۲.۶%بود. میانگین نمره آگاهی در گروه خته شده در مورد بهداشت باروری ۱.۶±۲.۱و گروه ختنه نشده ۱.۷±۳.۰۵از ۱۳ نمره و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (۰/۰۰۱>P). میانگین نمره نگرش گروه ختنه شده ۱۰.۹±۳۶.۵و گروه ختنه نشده ۹.۰±۴۷.۷و این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود (۰/۰۰۱>P).
● نتیجه‌گیری:
ضعیف بودن آگاهی و نگرش افراد مورد مطالعه، لزوم آموزش مردم منطقه و اهمیت مراکز بهداشتی ـ درمانی در افزایش سطح آگاهی و تغییر نگرش‌های مردم را نشان می‌دهد.
هما احدی
طلعت خدیوزاده
قدسیه سیدی علوی
حبیب اله اسماعیلی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید