جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نقش هموگلوبین Alc در تشخیص دیابت بارداری


نقش هموگلوبین Alc در تشخیص دیابت بارداری
● مقدمه:
دیابت بارداری شایعترین اختلاف متابولیک دوران بارداری با عوارض متعدد جنینی و مادری است. شیوع این بیماری به نظر می رسد در حال افزایش باشد که نیاز به توجه و تحقیقات بیشتر در این زمینه را گوشزد می کند. تحقیق حاضر با هدف یافتن روش های جایگزین و یا کمکی در دیابت بارداری که به طور معمول توسط آزمون وقت گیر و مشکل تست تحمل گلوکز خوراکی سه ساعته انجام می پذیرد، اجرا شد.
● روش کار:
این تحقیق به صورت کارآزمایی بالینی بر روی ۱۰۵ زن باردار که در هفته های ۲۴ تا ۳۲ حاملگی بودند و به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شده بودند انجام گرفت. در این مطالعه نقش هموگلوبین Alc در تشخیص دیابت بارداری با تست تحمل گلوکز خوراکی ۱۰۰ گرم سه ساعته بر مبنای معیارهای کارپنتر – کوستان مقایسه شد. مشخصات فردی، نتایج آزمایشگاهی، تاریخچه سلامتی در پرسشنامه ای جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش شد.
● نتایج:
۱۰۵ مورد با میانگین سنی ۲۹ سال و دامنه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال به ترتیب در سه گروه ذیل قرار گرفتند: ۴۳ نفر طبیعی، ۱۵ نفر با تست تحمل گلوکز مختل و ۴۷ نفر در گروه مبتلایان به دیابت بارداری دامنه هموگلوبین Alc (انحراف معیار + میانگین) در این سه گروه شامل: ۵.۸-۳.۶۶%، ۷.۴۵-۲.۸۱%، و ۸.۹۱-۲.۷۹% بود بین میانگین های هموگلوبین AlC در سه گروه طبیعی، با تست تحمل گلوکز مختل و دیابت بارداری اختلاف معنی دار P<۰.۰۵ دیده شد. اما به دلیل دامنه وسیع تغییرات در مبتلایان به دیابت بارداری امکان تعیین حد جدا کننده تحتانی مطلوب امکان پذیر نبود و تنها حد فوقانی ۵.۵۸% برای جدا نمودن موارد بیمار از سایر گروه ها به خصوص افراد طبیعی بدست آمد که قادر به تشخیص ۳۸% مبتلایان بدون تشخیص افراد سالم (عدم وجود مثبت کاذب) بود. بیشترین میزان همبستگی HbAlC با تست تحمل گلوکز خوراکی ساعت ۳ (r=۰.۵۵) و قندخون ناشتا (r=۰.۵۵) بدست آمد.
بر مبنای معیارهای گروه بین المللی دیابت ۵۶ نفر طبیعی، ۱۰ در گروه IGT و ۳۹ نفر در گروه مبتلا به دیابت قرار گرفتند.
● نتیجه گیری:
استفاده از حد فوقانی ۵.۸۵% قادر است به نحو مطلوبی افرادی را که هموگلوبین AlC آنان بیش از این مقدار است را از افراد سالم جدا نماید. اما به دلیل دامنه وسیع تغییرات در مبتلایان به دیابت بارداری حد تحتانی مطلوب (با حساسیت و ویژگی بالا) وجود نداشت.
زهره موسوی
بهرام معمار
میترا احدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید