شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر روی و سیستم گاباارژیک مغز موش های صحرایی مبتلا به صرع بر اختلال رفتار


بررسی اثر روی و سیستم گاباارژیک مغز موش های صحرایی مبتلا به صرع بر اختلال رفتار
● زمینه و هدف:
در بیماران صرعی اختلالات عصبی رفتاری یکی از مهمترین علایم می باشد. بنابراین ارزیابی این اختلالات توسط مدل حیوانی ضروری بنظر میرسد. نقش عنصر روی در این اختلالات و همچنین ارتباط غلظت آن در سرم و هیپوکامپ می تواند در روشن شدن روشهای پیش گیری و درمانی کمک کننده باشد هدف اصلی این طرح ارزیابی اثر عنصر روی به تنهایی و ارتباط آن با میزان فعالیت سیستم گابا ارژیک می باشد.
● روش بررسی:
برای این منظور ۴۸ موش صحرایی نر سفید در ۶ گروه ۸ تایی به مدت ۲ ماه تحت رژیم روی و آب معمولی قرار گرفتند. به سه گروه اول آب معمولی و به سه گروه بعدی روی با غلظت ۲۴۸ mg/lit در آب خوراکی داده شد اختلالات رفتاری با استفاده از معیار بدرسون سنجیده شد. مقدار روی سرم با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتری جذب اتمی اندازه گیری گردید. القای صرع و تشنج با استفاده از تزریق داخل صفاقی کلرید لیتیوم (۱۲۷ mg/kg) و بیست ساعت بعد از آن پیلوکارپین (۵۰ mg/kg) صورت گرفت. بعد از تزریق دوم سپس بلافاصله به گروه ۱ و ۴ نرمال سالین (۰.۱ CC)، به گروه ۲ و ۵ بیکوکولین (۱ mg/kg) و به گروه ۳ و ۶ پنتوباربیتال (۱۰ mg/kg) بصورت داخل صفاقی تزریق گردید.
● یافته ها:
نتایج بدست آمده نشان دهنده اختلالات رفتاری به موازات مصرف روی است. بیکوکولین موجب تشدید اثرات مذکور و پنتوباربیتال موجب تقلیل اثرات فوق گردید. مقدار روی سرم در گروه های مختلف تفاوت معنی داری نشان نداد.
● نتیجه گیری:
یافته های فوق نشان می دهد که روی موجب تشدید اختلالات عصبی رفتاری گردیده که احتمالا سیستم گاباارژیک در آن نقش دارد.
علیرضا شعبان زاده
سیدمرتضی کریمیان
محمدرضا طاهری کته سری
علی احدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید