جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی شیوع و علل ایجاد کننده بوی بد دهان


بررسی شیوع و علل ایجاد کننده بوی بد دهان
● مقدمه:
بوی بد دهان (هالیتوزیس) صدها سال است که ذهن بشر را به خود معطوف داشته و در متون قدیمی نیز در این باره و روش‌های درمانی آن مطالبی به‌چشم می‌خورد. هالیتوزیس یک بیماری نیست، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک بیماری در بدن فرد باشد و علل ایجادکننده آن‌را عمدتاً به سه گروه داخل دهانی، خارج دهانی و توأم هالیتوزیس تقسیم می‌کنند.
● روش بررسی:
هدف از این مطالعه بررسی میزان شیوع و علل ایجاد کننده بوی بد دهان می‌باشد. برای این‌منظور ۴۰۰ بیمار مراجعه کننده به‌بخش بیماری‌های دهان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد در طول ۶ ماه تحت معاینه و بررسی قرارگرفتند.
● نتایج:
شیوع هالیتوزیس در زنان ۸/۲۷ درصدبوده و ۲/۷۲% زنان فاقد بوی بد دهان بودند و در مردان ۶/۲۷% دارای بوی بد دهان و ۷۲.۶% فاقد آن بودند که از نظر آماری تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین دو گروه مشاهده نشد. در زمینه رابطه بوی بد دهان با گروه‌های سنی مختلف نیز تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. به‌علاوه در بررسی رابطه بوی بد دهان با میزان تحصیلات نیز اختلاف آماری قابل توجهی مشاهده نشد. شایع‌ترین علت دهانی هالیتوزیس مربوط به پوسیدگی‌های دندانی با شیوع ۸۹% و سپس گیرغذایی ۷۲% و پاکت‌های پریودنتال ۷۹% و بار زبانی ۵۰% و شایع‌ترین علت خارج دهانی را سینوزیت با شیوع ۶۰% تشکیل می‌دادند. با پرسش از بیماران مشخص شد که ۵۸% از بیماران از بوی بد دهان خود اطلاع داشته و ۴۲% بی‌اطلاع بودند که در این مورد نیز تفاوت معنی‌داری بین در گروه‌ها مشاهده نشد.
● نتیجه‌گیری:
به‌هرحال علل داخل دهانی شایع‌ترین عوامل ایجادکننده بوی بد دهان هستند که می‌توان با درمان و آموزش صحیح و افزایش آگاهی عمومی از آن پیش‌گیری نمود.
محمدرضا طالبی اردکانی
امیر معین تقوی
هلن فرزام
کاظم احتشام منش
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید