جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

انقلاب ارزان قیمت!


انقلاب ارزان قیمت!
یک دهه پیش، اندیشمندان بزرگ دنیا، هراسان از انقلاب بزرگی که جهان را زیر و رو می کند، انقلاب اطلاعات، از بروز یک مشکل بزرگ ابراز نگرانی کردند: شکاف دیجیتال.
مفهوم شکاف دیجیتال در واقع دسته بندی کشورها به دو دسته توسعه یافته و دارای امکانات و زیرساخت های انفورماتیکی و اطلاعاتی و توسعه نیافته و عقب مانده در این زمینه بود.
اما راه حل مساله پرهزینه "هر شهروند، یک کامپیوتر"، از جای دیگری سر برآورد:. موبایل ها!
تلفن همراه، امروز به ابزاری بدل شده است که با استفاده از نگرش همگرایی دیجیتال می تواند بخش اعظمی از خواسته ها و نیازهای شهروندان را برطرف کند.
به همین دلیل است که نسل های تازه تر شبکه های ارتباطات سیار با جذابیت فراوان ایجاد و همه گیر می شوند.
رشد فن آوری تلفن همراه در خارج از کشور ایران آنچنان سرسام آور است که شاید تمام ابزارهای ارتباطی را یا حذف کند یا تحت تاثیر شدید قرار دهد. ورود شرکت ایرانسل به عنوان مجری یا اپراتور دوم تلفن همراه حداقل حسنی که به همراه دارد، ایجاد رقابت به نفع مصرف کننده است. وجود رقابت باعث بالاتر رفتن کیفیت محصولات و خدمات عرضه شده به مشتریان و پایین تر رفتن قیمت آنها است.
از طرف دیگر، اپراتور دوم تلفن همراه کشور، فناوری های نوینی نیز به مشتریان عرضه می کند که می تواند در عرصه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، یکی از این فناوری های کارآمد سرویس اینترنت بر روی شبکه موبایل موسوم به GPRS است.
ایرانسل در حال حاضر تنها عرضه کننده محصول جی.پی.آر.اس در ایران است و شاید اپراتور دولتی ارتباطات سیار نیز بتواند در آینده این محصول را عرضه کند.
ایرانسل به عنوان اپراتوری که برنامه های بلندمدتی برای ایران دارد و سرمایه گذاری کلانی در کشور ما انجام داده است، قطعا به دنبال افزایش تعداد کاربران خود و از طرف دیگر میزان مصرف آنها است و از همین رو است که این شرکت از همان ابتدا به دنبال ارائه سرویس های متنوع و پیشرفته است.
محصول جی.پی.آر.اس شرکت ایرانسل اگر خوب عرضه شود و با کیفیت ادامه پیدا کند، رقیبی جدی برای کلیه بسترهای ارتباطی است، و به راحتی می تواند آنها را از میدان به در کند.
اگر فراگیری شبکه ایرانسل بیشتر شود و سراسر ایران را پوشش دهد، هیچ رقیبی به پایش نمی رسد و می تواند با فروش زیادتر محصول ارزانتر به دست مصرف کننده برساند.
از تبلیغاتی که شرکت برای کلیه محصولاتش از جمله جی.پی.آر.اس به راه انداخته و هزینه ها را نیز کاهش داده است بر می آید که می خواهد خدمات خوبی را عرضه کند. جا دارد که تحلیل گران، محصول جی.پی.آر.اس را وارد راه حل های خود نمایند و در کنار موارد دیگر یا بجای موارد دیگر استفاده کنند. یکی از این کاربردها می تواند بانکداری الکترونیکی باشد.
تحلیلگر سایت تخصصی بانکداری الکترونیکی با نام راه راست، در این باره می نویسد: مطمئن باشید بانکداری الکترونیک با جی.پی.آر.اس از بانکداری با رایانه و مودم پیشرفته تر، دلخواه تر و راحت تر است. این محصول می تواند در موارد اضطراری به عنوان پشتیبان خطوط ارتباطی در شعب بانک ها نیز استفاده شود. اگر هزینه قطع ارتباط یک شعبه و راه های دیگر پشتیبانی را در نظر بگیریم، این راه حل چندان گران نیست. علاوه بر این می دانیم که تراکنش های اصلی یک شعبه حداکثر یک هزار بایت ارسال و دریافت دارند و با قیمت های ارایه شده کاملا به صرف بانک ها است. امیدواریم که شرکت ایرانسل کلیه محصولات و خدمات خود را با کیفیت بالا ارایه دهد و پیشتاز ایران زمین گردد.
● کاربردهای واقعی
راه راست، در ادامه مثال هایی برای کاربرد GPRS در بانکداری کشور می آورد که اولین آنها در دستگاه های پوز است.
برای اتصال یک دستگاه پوز در یک فروشگاه کوچک یا چند دستگاه در یک فروشگاه بزرگ، احتیاج به یک بستر ارتباطی بین فروشگاه و شرکت یا بانک واگذار کننده پوز است. استفاده از تلفن معمولی شایع ترین نوع خود برای فروشگاه های کوچک با یک پوز و استفاده از شبکه اختصاصی درون شهری یا گاهی برون شهری برای اتصال به تهران برای فروشگاه های بزرگ است.
اگر یک فروشگاه کوچک با یک پوز را در نظر بگیریم که از تلفن معمولی استفاده می کند؛ تقریبا در هر بار تماس یک تراکنش انجام می دهد که برایش هزینه حداقل یک بار تماس ثبت می شود که مقدار آن در حال حاضر کمتر از ۵۰ ریال است. برای فروشگاه های بزرگ این هزینه متغیر بوده و با توجه به تعداد تراکنش ها باید تعیین شود. هزینه ماهانه یک شبکه اختصاصی درون شهری با توجه به هزینه های نگهداری، هزینه های جانبی وسربار آن، کمتر از ۳ میلیون ریال در تعداد زیاد نیست.
یکی از راه های رقیب برای اتصال پوز به بانک تامین کننده آن، استفاده از جی.پی.آر.اس و اینترنت است. اگر تنها تامین کننده این ارتباط که شرکت ایران سل است را در نظر بگیریم، هزینه هر هزار بایت آن فعلا ۱۵ ریال است و کمتر از این مقدار نیز اعلام شده است. میزان ارسال اطلاعات یک تراکنش خرید یا مانده نیز کمتر از هزار بایت می شود. بنابراین بطور تقریبی می توان گفت که هزینه ارتباط هر تراکنش حدود ۱۵ ریال و کمتر از طریق جی.پی.آر.اس است. البته این هزینه ها در حال ارزان تر شدن هستند.
استفاده از کارت اعتباری ارزان قیمت نیز مشکل هزینه اولیه سیم کارت را رفع می کند. حال با استفاده از پوزهایی که از طریق جی.پی.آر.اس کار می کنند و محلی برای نصب سیم کارت دارند، قادر خواهیم بود که به سرعت و سادگی یک پوز را بدون نیاز به خط تلفن راه اندازی نماییم. نکات مهم استفاده از جی.پی.آر.اس به قرار زیر است:
۱) هزینه ارتباط یک تراکنش کمتر از ۱۵ ریال است. بایت های ارسالی با یکدیگر جمع شده و به میزان کل آن هزینه دریافت می شود. هر تراکنش کمتر از هزار بایت ارسال و دریافت می کند. در آینده امکان ارزان تر شدن هزینه ارتباطی و سیم کارت نیز زیاد است.
۲) خط تلفن مغازه را اشغال نمی کند یا احتیاج به خط اضافه نیست. این مزیت کاملا توسط مغازه داران و شرکت های نصب پوز محسوس و قابل توجه است.
۳) وابسته به مکان نیست. تقریبا در تمام شهرهای بزرگ در حال حاضر و کمی دیگر در تمام شهرهای کوچک هم قابل استفاده است. حتی در تاکسی ها، تحویل دهندگان پیتزا درب منازل و دکه های کوچک هم کاربرد دارد. یکی دیگر از مزایای آن همراه بودن آن است. حتی به اشخاص دارای اعتبار نیز می توان پوز واگذار کرد و دریافت یا انتقال پول را توسط آن شخص و از هر کارت بانکی و در هر مکان میسر نمود.
دومین موردی که راه راست استفاده از GPRS را در آن به صرفه می داند دستگاه های خودپرداز است:
بعضی از بانک ها خودپردازهایی قابل حمل توسط یک کامیون ساخته اند که در بعضی مراسم و نمایشگاه ها و مانند آن شرکت داده و مقداری پول به مردم می دهند تا احتیاجات خود را توسط پول دریافت شده از خودپرداز خریداری کنند. این خودپردازها از طریق ایستگاه ماهواره متحرک و هابی که در ایران یا خارج از ایران نصب شده است به مرکز بانک مرتبط می شوند. اگر چه راه حل درست، قرار دادن پوز در همان اماکن فروش است، اما فعلا فرض می کنیم که بانک ها از ما عاقل ترند و حتما می خواهند که خودپرداز نصب کنند!
اما نصب خودپرداز در اماکن مورد نیاز مردم مانند پارک ها، دانشگاه ها، چهارراه های بزرگ و متوسط، مجتمع های ساختمانی و مانند آنها بطور مستقل کاری پسندیده است و در خارج از ایران نیز رواج دارد.
به جای استفاده از ایستگاه ماهواره متحرک و قبول خرج و دردسرهای آن، می توان از موبایل با جی.پی.آر.اس استفاده نمود. مشکل اصلی آن ارتباط از طریق اینترنت است که برای حل این مشکل نیز راه های زیادی وجود دارد. اگر بتوان از طریق اینترنت به سایت یک بانک وصل شد و چندین میلیون تومان جابجا کرد، برای دریافت ۲۰۰ هزار تومان نباید مشکل زیادی داشت. میزان دیتای جابجا شده برای یک تراکنش حدود یک هزار بایت است که با قیمت های اعلام شده جی.پی.آر.اس کاملا مقرون به صرفه است.
در رقابتِ جی.پی.آر.اس با کیفیت و خدمات مناسبِ بعد از فروش؛ با ماهواره، خط اختصاصی، تلفن معمولی و سایر بسترهای موجود در ایران جای تامل برای انتخاب آن وجود ندارد. بیشترین چیزی که ما ایرانی ها از آن رنج می کشیم، عدم ثبات در ارایه سرویس و کیفیت مطلوب است.
استفاده از جی.پی.آر.اس فقط محدود به خودپرداز و پوز نیست. دستگاه خودکار فروش نوشابه، تلمبه خودکار بنزین متصل به پوز، دستگاه های فروش خودکار انواع محصولات و مانند آنها نیز برای این کاربرد مناسب هستند. در این موارد مشتری عزیز ما می تواند بدون نیاز به فروشنده یا اپراتور، با کارت بانکی خود خرید کند.
منبع : ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات


همچنین مشاهده کنید