پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


کسب و کار تجاری شرکت بلک واتر در یک نگاه


کسب و کار تجاری شرکت بلک واتر در یک نگاه
نویسنده با نگاهی به تلاش شرکت امنیتی بلک واتر در جهت گسترش دامنه فعالیت‏های بین‏المللی خود در بخش‏های جاسوسی، پاسداری صلح و ارائه کمک‏های اطلاعاتی به دولت‏ها ، معتقد است که به دلیل فقدان نظارت‏های قانونی، ما با یک ارتش خصوصی مزدور و بی‏هویت روبه‏رو هستیم که برای کسب سود بیشتر از هیچ اقدامی فروگذار نمی‏کند.
در سایه سیاست‏های خصوصی‏سازی کاخ سفید در دوره حکومت بوش، ما شاهد حضور ابرشرکت‏های امنیتی خصوصی قدرتمند و با نفوذی نظیر بلک واتر و هالیبرتون در عراق هستیم. نویسنده با نگاهی به تلاش شرکت امنیتی بلک واتر در جهت گسترش دامنه فعالیت‏های بین‏المللی خود در بخش‏های جاسوسی، پاسداری صلح، مبارزه با موادمخدر و ارائه کمک‏های اطلاعاتی به دولت‏ها و ابرشرکت‏های تجاری، همراه با تشکیل بخش‏های هوایی و دریایی و ساخت سلاح‏های جدید انفرادی، معتقد است که به دلیل فقدان نظارت‏های قانونی، ما بایک ارتش خصوصی مزدور و بی‏هویت روبه‏رو هستیم که برای کسب سود بیشتر از هیچ اقدامی فروگذار نمی‏کند.
قتل عام چندی پیش ۱۷ شهروند غیرنظامی عراق در یک حادثه، از سوی مقامات ارتش ما با برچسب "جنایت" روبه‏رو گردید. چندین پروژه تحقیقاتی هم در این زمینه از سوی نمایندگان کنگره انجام شد. یک گروه مشورتی نیز معرفی گردید. مسأله قاچاق سلاح‏های غیرقانونی در رسانه‏ها انتشار یافت. خانواده‏های قربانیان، از عاملان این قتل‏عام شکایت نمودند. دادستانی فدرال برای این اقدام هراس‏انگیز از صفت جنایت جنگی بهره برد.
احکام قضایی عاملان این تیراندازی اعلام می‏شود. مدیران عامل این قتل‏عام، همچنان از تخفیف‏های مالیاتی بهره می‏برند. دولت دست نشانده جدید عراق، نیروهای آمریکایی را "جنایتکار" می‏خواند. همه روزه یک رسوایی جدید نیروهای آمریکایی افشا می‏گردد و بسیاری ایمان دارند که در یک طرف چنین فجایعی، شرکت امنیتی "بلک واتر" قرار دارد.
قراردادهای جدید با بلک واتر منعقد می‏شود. انتظار انحلال این شرکت بیهوده به نظر می‏رسد و دامنه قدرت و نفوذ آنان، روز به روز گسترده‏تر و پابرجاتر می‏شود. به جای پرده‏پوشی و امیدواری به پایان یافتن چنین رسوایی‏هایی، دولت بوش تنها در صدد تغییر نام و لوگوی تجاری این شرکت است. در پایگاه اینترنتی این شرکت از نوآوری، انسجام و امید به ساختن دنیای ایمن‏تر، صحبت به میان می‏آید.
مالک ۳۸ ساله بلک واتر اریک پرینس در فهرست ۵۰ فرد قدرتمند ایالات متحده، در رتبه ۱۱ ایستاده است، مردی که به گفته شورای انتخاب این نشریه، "با کنترل الگوها و عادات خرید شما، به تغییر فضای جامعه‏ای که در آن زندگی می‏کنیم، کمک می‏نماید." در یکی از فعالیت‏های اخیر عجیب و غریب و باورنکردنی بلک واتر، چتربازان آنها در روز اول دسامبر، با یک عملیات فرود آزاد، همراه با پرچم‏های شرکت، نه در بغداد و یا کابل که در استادیوم کوالکام ساندیگو و در نیمه بازی فوتبال میان دو تیم سان دیگو استیت و بی‏وای‏یو (BYU) از یک هواپیما، به زمین مسابقه فرود آمدند.
از سوی دیگر، آنان سفارش ساخت یک تفنگ ۹ میلیمتری جدید ۱۸ دلاری را برای بازی کودکان، با آرم بلک‏واتر به شرکت "سیگ ساویر" ارائه کرده‏اند.
گویی بازار امنیتی کنونی عراق، در حال از بین رفتن است. یکی از مدیران عالی رتبه بلک واتر نیز چنین پیش‏بینی می‏نماید. چند روز پس از این مصاحبه که در روزنامه "وال‏استریت ژورنال" انتشار یافت، آنان اطلاعیه استخدام تعدادی از متخصصان امور امنیتی را در نشریات آمریکا انتشار دادند. آنان تاکنون یک میلیارد دلار، از اقداماتشان در عراق، سود خالص به دست آورده‏اند. آنان در حفظ جان مسئولان آمریکایی حاضر در عراق کاملاً موفق بوده‏اند، اما یک راز کثیف در این میان وجود دارد. در حقیقت، آنان برای جان شهروندان عراقی، ارزش بسیار کمتری در مقایسه با جان میهمانان عالی‏رتبه آمریکایی‏ها قایل هستند. این کارنامه موفقیت‏آمیز می‏تواند سنگ بنای گسترش دامنه فعالیت‏های آنان در سراسر دنیا باشد. پرنیس قول می‏دهد که شرکت متبوعش در همه بخش‏های عملیات‏های امنیتی و نظامی و اطلاعاتی، به ایفای نقش خواهد پرداخت. امضای یک قرارداد ۵ ساله به ارزش ۱۵ میلیارد دلار با پنتاگون در بخش مبارزه با موادمخدر، عرصه جدیدی را به روی این شرکت گشوده است. قراردادی که می‏تواند آنها را به عنوان "پدرخوانده" تجارت جنگ‏افروزی نظیر شرکت‏های "لاکهید مارتین"، "نورشاروپ گرومن" و "رایتیون" تبدیل نماید.
علاوه بر تجارت رو به گسترش در بخش‏های امنیتی و آموزش‏های اطلاعاتی، آنان در حال توسعه دامنه فعالیت‏هایشان هستند. در ادامه به تعدادی از پروژه‏ها و برنامه‏های در دست اجرای این شرکت توجه کنید:
▪ یکی از شرکت‏های زیرمجموعه بلک واتر که دفتر مرکزی آن در باربادوس است، در صدد استخدام نیروهای مورد نیاز خود از سراسر دنیاست. به علاوه، آنان در حال ایجاد یک گروه پاسدار صلح فراملیتی نیز می‏باشند تا در مناطق ناآرام دنیا به انجام مأموریت بپردازد.
▪ استخدام مأموران بازنشسته سازمان سیا نیز در دستور کار مدیران بلک واتر قرار دارد. آنان با این کار قصد دارند که خدماتی مشابه فعالیت‏های سازمان سیا را در یک بازار آزاد به دولت‏های دیگر و یا ابرشرکت‏های تجاری ارائه دهند.
▪ آنان با ساخت تفنگ انفرادی "گریزلی" که ادعا می‏شود همه کاره‏ترین اسلحه دنیا می‏باشد، به یک موفقیت تجاری خیره‏کننده امید بسته‏اند. چرا که گفته می‏شود، با انجام تغییراتی در این تفنگ، امکان استفاده قانونی از آن در همه بزرگراه‏های ایالات متحده فراهم خواهد شد.
▪ بخش هوایی بلک واتر هم اینک ۴۰ فروند هواپیما دارد. در این ناوگان هوایی، از هواپیماهای توربوتراپ با قابلیت فرود بر روی زمین‏های معمولی نیز استفاده می‏شود. آنان با انعقاد یک قرارداد با شرکت هواپیماسازی "توکانو"ی برزیل، قصد دارند که تعدادی از هواپیماهای شبه‏نظامی "سوپر توکانو" را که هم اینک برای آموزش خلبانان جنگی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‏گیرد، جهت انجام عملیات‏های مقابله با شورشیان به کار گیرند.
▪ به دنبال انجام آزمون‏های مربوط به هواپیماهای فاقد سرنشین "پولار ۴۰۰" شرکت بلک واتر، گفته می‏شود که آنان پس از انعقاد قرارداد با وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، مسئولیت کنترل مرز آمریکا و مکزیک را برعهده خواهند گرفت.
در این میان، انجام شکنجه‏های شرم‏آور کارکنان بلک‏واتر علیه متهمان دستگیر شده، به ویژه فرو کردن طولانی سر آنان در زیر آب که با اعتراضات فراوانی نیز روبه‏رو گردیده، همچنان با موضع‏گیری جانبدارانه از سوی مدیران این شرکت امنیتی روبه‏رو می‏شود. گویی آنان میان آنچه را که قادر به انجام آن هستند و فعالیت‏هایی که مجاز به دست زدن به آن نیستند، هیچ تمایزی قایل نیستند. در دوره حکومت بوش، این شرکت‏های خصوصی از چنان آزادی عملی برخوردار گردیده‏اند که از نظر افکار عمومی، آنان حتی از فروش کیک کلیسا نیز فروگذار نمی‏نمایند. به طور خلاصه اینکه، بلک واتر با تمام توان به سوی جلو پیش می‏رود. دولت ما، هم اینک به رادیکال‏ترین خصوصی‏سازی تاریخ ایالات متحده دست زده است و شرکت‏هایی نظیر بلک واتر، بیش از پیش برای شعله‏ور کردن آتش جنگ‏هایی جدید، آماده می‏شوند. بدین ترتیب، تا زمانی که این سیستم از بین نرود، تغییر نام و لوگوی بلک واتر، تنها بهانه‏ای برای نقش‏آفرینی بیشتر در عرصه‏های ملی و بین‏المللی خواهد بود، حقیقتی که مدیران این ابرشرکت خصوصی نیز به خوبی آن را درک کرده‏اند.
منبع: www.TheNation.com
نویسنده: جرمی اسکاهیل
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید