جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


سلامت در مبارزات انتخاباتی


سلامت در مبارزات انتخاباتی
امروزه بالارفتن هزینه‌های درمانی و افزایش تعداد بیمه‌نشدگان، حساس‌ترین چالش افکار عمومی از زمانی است که برنامه‌های اصلاحی بیل کلینتون برای نظام بهداشت و سلامت در دوران ریاست جمهوری‌اش شکست خورد
مک کین کاندیدای جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا می‌گوید: «در صورت عملکرد نادرست رییس‌جمهوری آینده، توفان‌های پیش‌‌رو نظام بهداشت و سلامت را در هم می‌شکنند.» این از جمله معدود نقطه‌نظرهای مشترک کاندیداهای جمهوری‌‌خواهان و دموکرات‌های آمریکایی است ولی اختلاف از آنجا شروع می‌شود که چگونه باید با این توفان مقابله کرد. در حالی که مک کین بزرگ‌ترین چالش پیش رو را هزینه‌های فزاینده نظام بهداشتی می‌داند، صحبت اصلی اوباما و هیلاری کلینتون – کاندیداهای دموکرات – بر سر میزان پوشش خدمات بهداشتی و درمانی در آمریکا است. آنها می‌گویند بسیاری از آمریکایی‌ها پوشش بیمه کافی ندارند و ۴۷ میلیون نفر به طور کلی فاقد بیمه‌های بهداشت و سلامت هستند.
اینکه چگونه آمریکایی‌ها باید در دهه آینده بیمه شوند و حق بیمه بپردازند، کانون اصلی نگرش متفاوت دو حزب رقیب در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا است. هر دو حزب معتقدند که باید فکری به حال مشکلات متعددی کرد که اکنون مبتلابه بازار آزاد و مشتریان است و از سال ۲۰۰۲ هزینه‌ها را به میزان ۷۸ درصد افزایش داده و تعداد کارفرمایانی را که افراد تحت استخدام خود را بیمه می‌کردند، به طور قابل توجه کم کرده است.
● حساس‌ترین چالش
امروزه بالارفتن هزینه‌ها و افزایش تعداد بیمه‌نشدگان، حساس‌ترین چالش افکار عمومی در ایالات متحده از زمانی است که برنامه‌های اصلاحی بیل کلینتون برای نظام بهداشت و سلامت در دوران ریاست جمهوری‌اش شکست خورد. یک نظرسنجی مشترک که از سوی روزنامه معتبر USA today و موسسه گالوپ انجام شده، تقریبا بزرگ‌ترین نگرانی آمریکایی‌ها را تامین سلامت و بهداشت دانسته است.
تامی تاپسون، مدیر سابق خدمات بهداشتی و انسانی پرزیدنت بوش می‌گوید: «شاید این اولین انتخابات ریاست جمهوری باشد که کاندیداها با چنین حرارتی در اطراف مسایل بهداشت و درمان بحث و جدل می‌کنند. معلوم نیست آخر و عاقبت این جدال سیاسی پزشکی چه می‌شود و کنگره درباره این برنامه‌ها چه تصمیمی می‌گیرد.» تحلیل‌گران سیاست‌های بهداشتی می‌گویند آمریکایی‌ها در انتخابات نوامبر بالاخره تصمیم‌ خواهند گرفت که چه خط مشی در نظام آینده بهداشتی کشور باید اعمال شود. مشاور بهداشت و سلامت، رابرت لازسکی و دروآلتمی، رییس بنیاد خانواده قیصر و دیگران سه دیدگاه متفاوت را از سوی سه کاندیدای ریاست جمهوری این کشور تعریف می‌کنند. کاندیداهای دموکرات می‌گویند باید با کمک برنامه‌های دولتی، همه یا تقریبا همه مردم را زیر پوشش بیمه برد، ولی نگرانی مک‌ کین بیشتر بالارفتن هزینه‌های دولت در نتیجه اجرای این برنامه‌ها است تا پوشش همگانی بیمه. مک کین و نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره معتقدند که لازم نیست همه بیمه باشند و همچنین بیمه‌گزاران را نباید مجبور به بیمه‌کردن افرادی کرد که مشکلات پزشکی دارند. دموکرات‌ها می‌گویند هرکس را که خواهان بیمه است باید بیمه کرد و جمهوری‌خواهان می‌گویند با اعمال تشویق‌های مالیاتی بیشتر باید مردم را راغب کرد که خود هزینه‌های بیمه خودشان را پرداخت کنند، نه اینکه با هزینه دولت یا از طریق محل کارشان بیمه شوند. در مقابل، دموکرات‌ها معتقدند که نظام فعلی پوشش بیمه در آمریکا از طریق کارفرمایان را باید تقویت کرد.
در حالی که این بحث‌ها در کشور جریان دارد، ایالت ماساچوست در یک ابتکار جسورانه که با برنامه‌های کلینتون و اوباما بی‌شباهت نیست، از طریق پرداخت یارانه برای شهروندان با درآمد پایین‌تر، بسیاری از بیمه‌نشدگان را تحت پوشش بیمه قرار داد. در طول یک سال پس از اقدام ایالت ماساچوست بیش از ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. این برنامه که کمک کرد بسیاری از مردم بیمه شوند، حدود ۱۵۰ میلیون دلار بیش از مبلغ پیش‌بینی‌شده برای ایالت خرج برداشت. این اقدام ماساچوستی‌ها و ایالت‌های دیگر در واقع بهداشت و سلامت را هم به صحنه مبارزات انتخاباتی کشانده است. رابرت بلندن، یک استاد سیاست‌های بهداشتی دانشگاه هاروارد می‌گوید: «یکی از دلایل بالاگرفتن تب سیاست‌های بهداشت و سلامت، این استنباط مردم است که سیاست‌های فعلی واشنگتن درباره این مساله شکست خورده است».
● طرح‌های پیشنهادی کاندیداها
بالاخره طرح‌های پیشنهادی سه کاندیدا به این سه سوال ختم می‌شود: چه کسی بیمه می‌شود؟ چه‌طور بیمه می‌شود؟ و خرج آن چگونه پرداخت می‌شود؟
با وجود شباهت‌های زیاد برنامه‌های پیشنهادی اوباما و کلینتون، این دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا در نقطه‌ای اختلاف نظر دارند. کلینتون می‌گوید: «همه مردم باید بیمه شوند، در صورتی که اوباما بیمه همگانی کودکان را کافی می‌داند.» بلندن می‌گوید: «برای بیمه‌کردن افراد بیمه‌ نشده، دموکرات‌ها پیشنهاد می‌کنند قوانینی تصویب ‌شود که اغلب کارفرمایان را ملزم به بیمه‌کردن کارگران خود یا حداقل والدین را ملزم به بیمه‌کردن فرزندان‌شان کند» و ادامه می‌دهد: «جمهوری‌خواهان بیشتر به دنبال راه‌هایی هستند که افراد با درآمد اندک بتوانند خود حق بیمه‌شان را پرداخت کنند.» عقیده مک‌‌کین این است که بدون الزام به بیمه‌کردن یا بیمه شدن، با ایجاد اعتبارات مالیاتی می‌توان به پرداخت حق بیمه افراد کمک کرد.
لازسکی، رییس فعلی انجمن سیاست‌های بهداشتی ایالات متحده که با بیمه‌گزاران، بیمارستان‌ها، موسسات پزشکی و نیز شرکت‌های دارویی در ارتباط است هر دو راه حل را دارای موانعی می‌داند. برای مثال، در ماساچوست با وجود تمام اقدامات انجام شده، هنوز تعدادی از مردم بیمه نیستند و یا پیشنهاد مک کین برای ایجاد اعتبارات مالیاتی راه را برای کلاه‌برداری‌های کلان باز می‌کند. برای مثال، اینکه چگونه با یک نوع اعتبار مالیاتی می‌توان به سالمندان یا بیماران کمک کرد تا خود را بیمه کنند؟
اعتبار مالیاتی می‌تواند کمکی به حال جوانان و افراد سالم برای پرداخت حق بیمه آنها باشد ولی مطمئنا کمکی به سالمندان یا افرادی که به نوعی مشکلات سلامت دارند نخواهد بود. کلینتون و اوباما می‌گویند: «همه باید بیمه باشند. اگر این برنامه عملی شود، بسیاری از قوانین ایالتی که دست شرکت‌های بیمه‌گزار را برای امتناع از بیمه بیماران، مثلا سرطانی‌ها باز گذاشته است، باید تغییر کند.» طبق برآورد برنامه بیمه سلامت در آمریکا ۱۸ میلیون نفر آمریکایی‌ به دلیل کار مستقل، خود حق بیمه‌شان را پرداخت می‌کنند. لن نیکولز، اقتصاددان یک بنیاد آمریکایی میانه‌رو می‌گوید: «بدون تغییر قوانین جاری، برخی افراد تا زمانی که بیمار نشوند برای بیمه‌کردن خودشان اقدام نمی‌کنند.»
مک کین اعتقاد دارد: «همین حالا هم بسیاری از قوانینی که موجب دخالت دولت در امور بهداشتی هستند، عامل بالابردن هزینه‌ها شده‌اند، انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا بالاخره تکلیف این مناقشه را مشخص می‌کند.»
نیویورک تایمز ۲۰ مارس ۲۰۰۸
منبع : هفته نامه سپید


همچنین مشاهده کنید