پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


هله هوله ها هم گران شدند!


هله هوله ها هم گران شدند!
این روزها قیمت برخی تنقلات و مواد غذایی غیر ضروری و تفریحی نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است و به نظر نمی رسد نظارت خاصی بر بازار نیز در کنار دیگر مایحتاج ضروری مردم این گونه کالاها انجام شود.
اگرچه تنقلات جزو مواد اصلی و مایحتاج ضروری و روزانه مردم به حساب نمی آیند اما همواره در سبد خرید خانوارها جای دارند و به همین دلیل افزایش قیمت آن ها بر سطح عمومی قیمت ها تاثیر می گذارد و قدرت خرید خانوارها را کاهش می دهد.
قیمت چیپس که در یکی دو سال گذشته ۳۰۰ تومان بود، در هفته های اول امسال و در اقدام هماهنگ کارخانه های تولیدی به ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش یافت و برخی از برندها هم که قیمت خود را افزایش ندادند و چیپس را با همان قیمت های ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان عرضه کردند، تغییرات فاحشی در نحوه بسته بندی کالای خود انجام دادند و وزن و محتوای مواد موجود به نصف تقلیل یافت.
با توجه به بحرانی نبودن قیمت سیب زمینی این افزایش قیمت تا حدودی تعجب آور است. انواع پفک هایی هم که تا پیش از این با قیمت های ۲۰۰ تومانی به فروش می رفتند به یک باره به ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کردند. قیمت سیگارهم در انواع آن با افزایش حداقل ۲۰ درصدی مواجه بوده و سیگارهای ۱۰۰۰ تومانی از اواخر سال گذشته به قیمت های ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.
ارزان ترین نوع سیگار پاکتی ۲۵۰ تومان و گران ترین نوع آن با ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان به فروش می رسد، اما تمامی آن ها حداقل ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته اند. با وجود تمام تاکیدی که بر مضرات استفاده از سیگار می شود اما این کالا از بازار مخصوص به خود و مشتریان ویژه اش برخوردار است و افزایش قیمت آن بر قدرت خرید طبقات پایین تاثیرگذار است.
قیمت آدامس های داخلی نیز از ۵۰ و ۷۵ تومان به ۱۰۰ تومان و قیمت آدامس های بسته ای خارجی از ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان افزایش یافته است. عمده آدامس های خارجی از مسیر قاچاق به کشور وارد می شوند و افزایش قیمت آن ها به تبع گران شدن آدامس های تولید داخل بوده است، در واقع واردکنندگان قانونی و قاچاقچیان قیمت های خود را بر اساس تولیدات داخلی تعیین می کنند. در مورد نوشابه نیزبنا به مصوبه ای که در اواخر سال ۸۵ به تصویب نمایندگان مجلس رسید ۶۰ درصد در آمد حاصله از افزایش قیمت نوشابه های گازدار به منظور پیشگیری، آموزش، تغییر زندگی و غربالگری بیماران دیابتی و کمک به هزینه های درمانی این بیماران و انجمن های غیردولتی مرتبط با دیابت در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد که این موضوع افزایش قیمت نوشابه را در پی داشت. روند صعودی قیمت نوشابه که از ابتدای سال گذشته آغاز شده بود ادامه دارد و در حال حاضر انواع نوشابه های خانواده با قیمت ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان به فروش می رسد. قیمت ما» الشعیر های شیشه ای هم که سال گذشته ۱۵۰ تومان بود امسال به ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.
قیمت دوغ ۱/۵ لیتری از اواخر سال گذشته با افزایش زیادی مواجه بود و از قیمت های ۴۵۰ تا ۵۵۰ تومان به ۷۵۰ تومان افزایش یافته است; این گرانی در ادامه افزایش قیمت لبنیات پس از خارج شدن این محصولات از شمول قیمت گذاری های دولتی است که نمونه آن را در قیمت خامه، پنیر و خامه شکلاتی هم شاهد بوده ایم; مثلا قیمت خامه شکلاتی از ۶۰۰ به ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته است. این درحالی است که قیمت بیسکوئیت های ویفر با افزایش ۵۰ درصدی از ۱۰۰ تومان به ۱۵۰ تومان افزایش یافته است. انواع دیگر بیسکوئیت هم به خاطر افزایش نسبی قیمت آرد با رشد ۲۰ تا ۵۰ درصدی قیمت روبرو بوده اند. این درحالی است که قیمت تی تاپ های ۵۰ و ۷۵ تومانی هم امسال یکدست شده و انواع تی تاپ با قیمت ۱۰۰ تومان به بالا عرضه می شود. قیمت انواع مربا های ۱۶۰ سی سی از ۳۰۰ تومان در سال گذشته به ۴۰۰ تومان افزایش یافته و ترشی های ۷۵۰ سی سی هم از قیمت ۸۵۰ تا ۹۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان رسیده اند. قیمت انواع بستنی های عروسکی که در تابستان سال گذشته ۲۵۰ تومان بود امسال به ۴۰۰ تومان افزایش یافته و قیمت بستنی های کاکائویی موسوم به "مگنوم" هم که سال گذشته ۳۵۰ تومان بود به ۵۰۰ تا ۵۵۰ تومان رسیده است. قیمت انواع بستنی های دستی در بستنی فروشی ها هم با افزایش قیمت روبرو بوده است و با این که نرخ مصوب اتحادیه برای بستنی ممتاز کیلویی ۳۵۰۰ تومان، بستنی درجه یک سه هزار تومان و بستنی درجه دو ۲۵۰۰ تومان اعلام شده است ولی بستنی فروش ها کار خود را می کنند و قیمت های خود را تعیین می کنند، به طور مثال قیمت بسیاری از بستنی هایی که سال گذشته در بستنی فروشی های جلوی پارک ها ۵۰۰ تومان بود امسال به ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان افزایش یافته است و اگر واحد صنفی هم نرخ های مصوب اتحادیه را رعایت کند بستنی باکیفیت و خوشمزه ای در اختیار مردم نمی گذارد.
علاوه بر این بحث غیر بهداشتی بودن این بستنی ها که در واحدهای صنفی زنجیره ای به فروش می رسد هم مطرح است و به گفته یکی از بازرسان اتحادیه وضعیت بهداشت برخی از این واحدها اسف بار است و با توجه به این که رعایت موارد بهداشتی برای تولید بستنی با توجه به مصرف شیر در آن بسیار مهم است غفلت از این موارد می تواند منجر به صدمات جبران ناپذیر برای مشتریان شود. بستنی هایی هم که این روزها به عنوان بستنی خارجی به فروش می رسند دارای مشکلات مشابهی هستند چون امکان این که بستنی خارجی وارداتی با قیمت هر کیلو ۱۲ هزار تومان به فروش برسد وجود ندارد چون قیمت آن بسیار بالاتر از این هاست; بنا به گفته مسئولان اتحادیه این بستنی ها در داخل و با رنگ های شیمیایی تولید و به اسم بستنی خارجی به فروش می رسد!
از طرفی با وجود کاهش قیمت صیفی گوجه فرنگی و فرارسیدن فصل برداشت محصول، قیمت رب گوجه فرنگی در بازار عمده فروشی با افزایش شدید روبرو شده و در بسیاری از واحدهای صنفی خرده فروشی رب کمیاب است. قیمت عمده فروشی رب گوجه فرنگی در یک ماهه اخیر ۹۵۰ تا ۱۰۰۰تومان به ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان افزایش یافته است. خرده فروش هایی که به تازگی در بازار خرید کرده اند آن را با قیمت ۱۸۰۰ تا دو هزار تومان به فروش می رسانند و این در حالی است که قیمت رب یک کیلویی پس از عید ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان بوده است و سال گذشته در همین ایام قیمت رب گوجه فرنگی یک کیلویی ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان بود. قیمت تن ماهی هم نسبت به یک سال گذشته با جهش خیره کننده ای روبه رو بوده است به گونه ای که قیمت برخی از برند های آن از ۷۵۰ تومان در سال گذشته به دو هزار تومان در اوایل امسال رسید که این موضوع باعث واکنش سازمان تعزیرات حکومتی شد و مدیرعامل یک شرکت تولید تن ماهی در تهران به اتهام گران فروشی و اجحاف در حق مصرف کنندگان به پرداخت جزای نقدی یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال محکوم شد.
بنا به اعلام سازمان تعزیرات حکومتی ارقام محاسبه شده این شرکت بالاتراز حداکثر سود مجاز عوامل عمده و خرده فروشی اعلامی در بخشنامه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است و قیمت مندرج در فاکتورهای صادر شده توسط شرکت که مستقیما در اختیار خرده فروش قرار می گیرد نشانگر حاشیه سود بالا برای خرده فروشان بوده است. به هر حال به نظر می رسد قیمت این کالاها که البته عمدتا دارای بازار رقابتی شدیدی هستند در هماهنگی هایی که بین کارخانه داران انجام می شود و با افزایش های ۲۰ تا ۴۰ درصدی روبه رو بوده است. ولی این افزایش قیمت های خرد آن چنان به چشم ناظران و حتی مصرف کنندگان هم نمی آید.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید