شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


توسعه گردشگری نیازمند آموزش بنیادی است


توسعه گردشگری نیازمند آموزش بنیادی است
آموزش در رشته های مرتبط با جهانگردی در کشور ما از سال ۱۳۵۲ با تاسیس مرکز آموزش خدمات جهانگردی سازمان سیاحان زیرنظر کارشناسان خارجی و همکاران ایرانی آغاز شد. در آن زمان علاوه بر پنج آموزشگاه ثابتی که در تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد دایر بود در بقیه مناطق کشور نیز این آموزش ها به صورت سیار و گاه در مکان های مرتبط با گردشگری نظیر هتل ها و آژانس ها صورت می گرفت. افزون بر این با توجه به بورس های تحصیلی و کارآموزی که از سوی سازمان جهانی جهانگردی و سازمان جهانی کار در اختیار سازمان قرار می گرفت، کارشناسان و کارمندانی که در استخدام سازمان بودند، به کشورهای مختلف اعزام می شدند و پس از فراگیری آموزش به کشور بازمی گشتند و در بازگشت با برگزاری سمینار، آموخته های خود را به سایر همکاران منتقل می کردند.
در سال ۱۳۵۳ مدرسه عالی خدمات جهانگردی و اطلاعات تشکیل شد و در رشته های مختلف دانشجو جذب کرد. این روند ادامه داشت اما بعد از انقلاب این دانشکده تعطیل شد سپس برای نخستین بار با همکاری سازمان ایرانگردی و جهانگردی و دانشگاه جامع علمی -کاربردی، اولین مرکز آموزش عالی در میگون برپا و متعاقب آن به رغم همه مشکلات، این مرکز به تهران منتقل شد. دانشگاه علامه طباطبایی دوره های مدیریت جهانگردی و هتلداری را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دایر کرد و خوشبختانه مدیریت این گروه بر عهده یکی از فارغ التحصیلان همان مدرسه عالی اطلاعات و جهانگردی است البته دانشگاه آزاد هم چنین دوره هایی را برگزار می کند که البته با کمبود منابع اطلاعاتی و استاد مواجه است. در کنار این دو، موسسات خصوصی آموزش خدمات جهانگردی و هتلداری، دوره های کوتاه مدت برگزار می کنند و در حال حاضر ۱۵موسسه از این دست در تهران مشغول فعالیتند که بعضی از آنها کارآمدند و محصولات و بازدهی آنها مناسب است اما برخی نه آموزش هایشان هدفمند است و نه بازدهی مناسبی دارند. فعالیت همه این موسسات هم زیر نظر دفتر برنامه ریزی آموزش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی انجام می گیرد. علاوه بر این پنج واحد از واحدهای تابع دانشگاه جامع علمی -کاربردی در تهران، دوره هایی در مقطع کاردانی به صورت ترمیک یا پودمانی برگزار می کنند اما آمار دقیقی از تعداد آموزش دیده ها در دست نیست و آنچه کاملاً مشهود است اینکه این نوع آموزش ها ناکافی است.
● شیوه برگزاری دوره های آموزشی در سایر کشورها
در تمام کشورها این نوع آموزش ها با حمایت مالی دولت ها و با همکاری تنگاتنگ صنعت صورت می گیرد ولی در ایران حمایت و همکاری اتحادیه هتلداران و انجمن صنفی دفاتر خدماتی مسافرتی و جهانگردی در زمینه آموزش بسیار اندک و نارساست و دولت هم هیچ نوع یارانه ای برای آموزش نمی پردازد. برگزاری دوره ها توسط بخش خصوصی به صرفه نیست حتی ساختمان هایی که مراکز بخش خصوصی در اختیار دارند، استاندارد نیست چرا که توانایی پرداخت اجاره بهای سنگین برای در اختیار داشتن ساختمان های مناسب را ندارند.
● آموزش گردشگری در ایران
بخش آموزش جهانگردی در کشورمان از نظر منابع علمی و مدرس کارآزموده با فقر بسیاری دست و پنجه نرم می کند. در کل کشور بیش از دو یا سه مدرس مجرب و تحصیلکرده در زمینه خانه داری وجود ندارد. شمار مدرسان هتلداری هم که به آموزش های روز اشراف داشته باشند و بتوانند آن را به دانشجویان منتقل کنند، از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. این میزان را به رشته های دیگر هم می توان تعمیم داد. منابع هم بسیار محدود است و همین منابع محدود هم روزآمد نیست چرا که تالیف، گردآوری و ترجمه و انطباق آن با نیازهای امروز جامعه، بسیار هزینه بر است. وقتی رمانی چاپ می شود بازار هدف آن گسترده است، اما شمارگان کتاب هتلداری بسیار محدود است زیرا مخاطب آن محدود است از همین رو، اقدام به این کار توسط موسسه یا مدرس مقرون به صرفه نیست این درحالی است که در تمام دنیا این وظیفه بر عهده DMO ها یعنی سازمان های بازاریابی و مدیریت مقصد است. در ایران هم باید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و انجمن های وابسته به آن مثل انجمن صنفی دفاترخدمات مسافرتی یا اتحادیه هتلداران در این زمینه فعالیت داشته باشند که متاسفانه هیچ گونه کمکی نمی کنند.
● نیازمند آموزش های اصولی هستیم
در خصوص آموزش های جهانگردی در دوره های قبل و بعد از انقلاب، فعالیت هایی صورت گرفته اما هیچ کدام از آنها به صورت مستمر و پیگیر نبوده است.
بنا به گفته دکتر مستوفی، معاونت سابق آموزش و تحقیقات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، برای تلف نشدن وقت و به کارگیری کمک های سازمان های بین المللی، مطالعات عمیق و وسیعی صورت گرفت و از کارشناسان سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) برای نوشتن شرح خدمات این برنامه ریزی کمک گرفته شد. نکته بسیار مهم در طرح ریزی این برنامه توجه به بخش پرورش نیروی انسانی متخصص و اهمیت ویژه آن بود به نحوی که در اولین فاز، اجرای این طرح به نحوی برنامه ریزی شد که برای ۱۵ سال آینده از لحاظ تامین نیروی انسانی متخصص و ماهر در امر جهانگردی اقدامات لازم صورت گرفته است. متاسفانه تا به حال آموزش ها بر اساس ذهنیات انجام می گرفته است نه بر اساس استانداردهای آموزشی، بدین سبب در برنامه ریزی جدید کوشش شده که هم از لحاظ کیفیت و هم از نظر کمیت، استانداردهای بین المللی لحاظ شود. یکی از راه های اجرای این امر توقف انحصار آموزش دولتی و اختصاص آن به بخش های خصوصی است به طوری که دولت تنها جنبه نظارتی و حمایتی داشته باشد.
بر همین اساس سرفصل های جدید و مطابق با استانداردهای بین المللی آموزش جهانگردی و ارائه همه دروس تخصصی به زبان انگلیسی و آموزش زبان دوم به دانشجویان این رشته تحصیلی، از جمله تلاش های صورت گرفته در این زمینه بوده است. ماهیت جهانگردی در ارتباط با مردم جهان است و زبان تنها ابزار ارتباط آن محسوب می شود.
پذیرش نقطه کانون یعنی تطابق کیفیت استاد و دانشجو با ۲۵ کشور جهان و حوزه های آموزشی آنها و آموزش باید به حدی برسد تا همه کشور های عضو اسکاپ، (کمیسیون اقتصادی، اجتماعی، سازمان ملل متحد در منطقه آسیا و اقیانوسیه) به تجربه یکسانی برسند. برای حل این مشکل دوره های آموزشی مطابق با استاندارد تتکوآل جهانی برای آموزش مربیان و مدرسان بخش های خصوصی برگزار شد. حرکت بعدی تشویق اتحادیه هتلداران برای راه اندازی مرکز آموزش در داخل هتل هاست به طوری که دانشجویان ضمن تحصیل در محیط، کار عملی هم بیاموزند و جذب بازار کار شوند.در خصوص برنامه ریزی های جدید می توان از برخی نکات که در طرح های ملی جهانگردی سایر کشور های در حال توسعه لحاظ شده است استفاده کرد. به عنوان مثال تایلند یکی از کشور هایی است که در سال های اخیر گام های بلندی برای رسیدن به توسعه جهانگردی کشور خود برداشته است. به گفته سفیر وقت تایلند در ایران صنعت گردشگری در تایلند تحت نظر دولت بر سازمان های جهانگردی تایلند نظارت دارد و در راس سازمان یک وزیر قرار دارد که بر فعالیت های تشکیلات جهانگردی نظارت می کند.
در تایلند همزمان با راه اندازی صنعت گردشگری، آموزش دست اندرکاران این صنعت هم آغاز شده است. از آنجا که تایلند همواره ارتقای صنعت گردشگری را البته با تاکید بر اکوتوریسم در سیاست های کلی خود در نظر داشته و دارد به همین دلیل آموزش در این زمینه را از مدارس شروع کرده است تا شهروندان تایلندی هنگام ورود به جامعه با کلیات مفاهیم گردشگری با گردشگر توجیه باشند. به هر تقدیر هرگونه تلاشی که در چارچوب برنامه ملی گردشگری ایران و در راستای اهداف توسعه جهانگردی باشد می تواند در بهبود اوضاع این صنعت پردرآمد مفید واقع شود. در نهایت آنکه آموزش و موثرتر از آن پرورش نیروی انسانی متخصص و ماهر باید از سطوح دبیرستانی و با جهت گیری خاص آغاز شود تا در بعد نرم افزاری و روبنایی این صنعت به حداکثر توان مطلوب دست یابیم.
دلبر توکلی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید