جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تابستان گرم مک کین و اوباما


تابستان گرم مک کین و اوباما
بسیاری از مردم آمریکا تابستان امسال را به گرفتن حمام آفتاب در کنار سواحل، خواندن کتاب و کار سبک می گذرانند، در این میان دو استثنا وجود دارد: جان مک کین و باراک اوباما و زیردستان آن ها در یک ماراتن طاقت فرسای پنج ماهه که از همین امروز (دوشنبه) شروع شده، سخت مشغول خواهند بود; آن هم بر روی انتخاباتی که تنها یک پیروز خواهد داشت.
به گزارش آسوشیتدپرس «در حالی که ۱۱ هفته به آغاز کنوانسیون دموکرات ها و چند روز پس از آن کنوانسیون حزب جمهوری خواه باقی مانده است، جان مک کین ۷۱ ساله ، نامزد حزب جمهوری خواه و جنگ طلب برجسته این حزب در انتخابات نهایی ریاست جمهوری آمریکا و باراک اوبامای ۴۶ ساله و نماینده حزب دموکرات تمرکز خود را بر روی تعیین استراتژی، تامین منابع مالی، تقویت نقاط ضعف خود و استفاده از فرصت ها برای آماده کردن خود برای مسابقه سرعت چهارم نوامبر خواهند گذاشت.»
از این پس رقابت های انتخاباتی تنها بر روی ۱۵ ایالت متمرکز خواهد شد.
هر دو حزب از ایالت های دیگر انتخاباتی حزب خود یا آن چنان مطمئن هستند که نیازی به توجه به آن ها نمی بینند یا این که معتقدند پیروزی در آن ها آن چنان دور از دسترس است که ارزش هزینه کردن پول و انرژی را ندارد. در هر دو صورت این ایالت ها مورد بی اعتنایی زیادی قرار خواهند گرفت.
عدد جادویی ۱۸ است. این، تعداد رای های انتخاباتی است که اوباما باید به ۲۵۲ رای جان کری، نامزد مغلوب دموکرات انتخابات آمریکا در سال ۲۰۰۴، اضافه کند تا بتواند به ریاست جمهوری دست یابد.
یک سناریوی احتمالی برای مک کین، عذاب آور و سخت خواهد بود: اگر کهنه سرباز جنگ ویتنام در تمام ایالت هایی که بوش در سال ۲۰۰۴ پیروز شد، به جز نوادا، نیومکزیکو و آیووا پیروز شود، که یک نتیجه معقول و محتمل به نظر می رسد، در آن صورت وی و اوباما هر کدام ۲۶۹ رای انتخاباتی به دست خواهند آورد. سپس مجلس نمایندگان نیز با دادن یک رای به هر نماینده ایالتی این امتیاز مساوی را خواهد شکست. به دلیل این که دموکرات ها نمایندگان ایالتی بیشتری را نسبت به حزب جمهوری خواه در کنترل دارند، بنابراین اوباما حتما رییس جمهور خواهد شد.
تحلیلگران این سوال را مطرح می کنند که آیا انتخاب معاون رییس جمهور تاثیر جدی بر انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت یا خیر. اوباما اما این انتخاب را مهم ترین تصمیم خود پیش از روز انتخابات خوانده است.
اوباما باید نخست تصمیم بگیرد که آیا از سناتور هیلاری رودهام کلینتون که تا آخر با وی جنگید و انبوهی از هوادارانش می خواهد تا نام وی را در لیست اوباما ببینند، به عنوان معاون خود نام ببرد یا خیر. بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند کلینتون در لیست دیگری قرار خواهد گرفت اما موافق نیستند که وی نفر اول این لیست خواهد بود.
نظرسنجان افکار عمومی رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده اند یک فرد عادی آمریکایی هنوز اطلاع کمی از اوباما و مک کین دارد.
وعده اوباما «تغییر» است و مرتبا تکرار می کند که مک کین همانند بوش است و بر سرکار آمدن وی یعنی دوره سوم ریاست جورج بوش; آن هم تازه جورج بوشی که محبوبیتش به طور بی سابقه ای پایین آمده است. مک کین نیز می گوید اوباما بی تجربه و ناشی است و به جای عمل بیش تر حرف می زند.
اوباما مستقیما به سن مک کین که در آستانه کنوانسیون حزب جمهوری خواه ۷۲ ساله خواهد شد، اشاره نمی کند. اما تفاوت سنی ۲۵ ساله این دو رقیب بالاترین تفاوت سنی در تاریخ دو نامزد دو حزب اصلی است. اوباما باید نشان دهد که بالغ و آماده است و مک کین نیز باید نشان دهد که باهوش و قوی است.
اوباما یک ماشین سیاسی تامین منابع مالی بی سابقه ای تهیه کرده است که تاکنون طی ۱۶ ماه ۲۶۴ میلیون دلار جمع آوری کرده است. مک کین اما در ۱۷ ماه ۱۱۵ میلیون دلار به دست آورده است. مک کین که از نامزدی خود اطمینان دارد، در ماه مه بیشترین پول را به دست آورد یعنی ۲۱/۵ میلیون دلار. اوباما که خود را از حواشی سخنان کشیش سابق خود دور نگه داشته و هنوز با کلینتون در رقابت است، در ماه آوریل ۳۲ میلیون دلار کسب کرد.
در همین حال خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به آغاز رقابت سخت پنج ماهه سناتور ها اوباما و مک کین گزارش داد: هواداران اوباما و مک کین دو وعده انتخاباتی این دو رقیب را یعنی عراق و اقتصاد، به باد انتقاد گرفتند.
جان کری، نامزد شکست خورده دموکرات ها در سال ۲۰۰۴ در این باره می گوید: موضوع این است که جان مک کین در سال گذشته ۹۵ درصد اوقات با جورج بوش بود و در کل هشت سال ریاست بوش ۹۰ درصد اوقات با او همراهی کرد.
کری که هم اکنون سناتور سابق ایالت ماساچوست است، به شبکه خبری News ABC گفت: این به معنی تغییر نیست. این اصلاحات نیست. این به معنی تغییر نیست.
لیندزی گراهام، سناتور کارولینای جنوبی، می گوید: سناتور اوباما مدام حرف می زند.
گراهام با جلب مشتری برای درخواست خودمدارانه سناتور آریزونا از رای دهندگان مستقل گفت: اوباما هیچ وقت چیزی نمی گفت که خوشایند چپی ها نبود چه در مساله عراق یا هر مساله دیگر، اما جان (مک کین) همیشه خودش بوده است.
جالب آن که بانوی سابق اول هنوز خود را بیرون از این رقابت ها نمی داند و مدام به ۱۸ میلیون رای اشاره می کند که توانست در انتخابات مقدماتی کسب کند، بنابراین خود را واجد شرایط می بیند تا معاون اوباما باشد.
داین فین استین، سناتور کالیفرنیا که میزبان ملاقات اوباما و هیلاری کلینتون در پنجشنبه هفته گذشته بود، در این باره می گوید: من به هر کاندیدا نگاه کرده ام. هیچ کس همانند هیلاری نخواهد توانست شرایط کسی را داشته باشد که برای معاونت رییس جمهور مناسب است.
در همین حال ورنر پیترز، متخصص مسائل ایالا ت متحده در رادیو آلمان جان مک کین را دارای شانس بالا تری برای احراز پست ریاست جمهوری آمریکا می داند در صورتی که او بتواند دیپلماسی را اتخاذ کند که از یک سو دوری کردن از مواضع اشتباه بوش را پیش بینی کند و از دیگر سو او باید مواضع خود را تا حدی به دموکرات ها برای جلب رضایت رای دهندگان نزدیک نماید.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید