جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ضعف دستگاه دیپلماسی در توجه به اصل عزت


ضعف دستگاه دیپلماسی در توجه به اصل عزت
همواره جهت تعامل و برخورد با پدیده های بین المللی در عرصه سیاست خارجی می بایست به شناخت درست وقایع و حوادث در عرصه بین المللی و نیز تحولات داخلی کشورهای هدف اقدام نمود. درک نادرست از تحولات صورت گرفته در موازنه بین کشورها و خصوصاً قدرتهای تاثیرگذار در عرصه نظام بین الملل سبب می شود نتوان به موقع به این تحولات پاسخ مناسب داد و به درستی منافع کشور را تامین نمود. به عبارت بهتر درک تداوم و تغییر در فضای بین المللی را همواره می باید سیاستگزاران خارجی کشور رصد کنند. از سوی دیگر هرگونه تغییر و جابجایی قدرت در کشورها باعث تغییر در اولویت و تاکتیک های سیاست خارجی کشورها می شود که غفلت از آن و یا فرض تداوم سیاست های قبلی باعث برداشت نادرست و احیاناً اتخاذ سیاست های نادرست خواهد شد.
مسلماً گسترش مناسبات با کشورهای مختلف از همسایگان گرفته تا کشورهای مهم و تاثیرگذار می تواند منافع ملی کشور را تامین بنماید. با این حال می بایست همواره سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را سرلوحه روابط خویش با کشورهای مختلف قرار داد. سفر ریاست محترم جمهوری به ایتالیا از این منظر مشارکت فعال در سازمان های بین المللی می تواند به ارتقای جایگاه کشور بیانجامد. با این حال اولین سفر اروپایی آقای احمدی نژاد به ایتالیا و عدم استقبال رسمی از وی و عدم برنامه ریزی جهت دیدار با مقام های سیاسی این کشور و به عبارت بهتر عدم استقبال دستگاه حاکمه جدید ایتالیا و حتی عدم دعوت از وی در مهمانی شام رسمی سران کشورها سوالات جدی را متوجه دستگاه دیپلماسی کشور می نماید.
چنانچه ذکر شد وظیفه ماموران دیپلماتیک کشور بررسی تحولات داخلی کشورها و گزارش به وزارت خارجه جهت اتخاذ سیاست های مناسب است. در مورد اخیر به نظر می رسد بدون توجه به روی کارآمدن راست گرایان در ایتالیا و تغییر سیاست ها و هیات حاکمه این کشور و تمایل هیات حاکمه جدید به سیاست های آمریکا محور و همراه با اتحادیه اروپا، همان سیاست های پیشین دولت نزدیکی به ایتالیا در دستور کار قرار گرفته و تذکری از سوی نمایندگان دیپلماتیک کشور مبنی بر ضرورت بازنگری و اتخاذ شیوه های جدید به دولتمردان صورت نگرفته است. در نتیجه مصاحبه های ضد ایرانی و بی احترامی صورت گرفته در ایتالیا از جانب دولتمردان این کشور به دولت و ملت ایران جز نتیجه بی تدبیری و عدم رعایت مصالح و منافع ملی چیز دیگری نمی تواند باشد.
از سوی دیگر انعکاس گسترده این نحوه رفتار دولت ایتالیا در رسانه های جمعی بین المللی ثمره ای جز لطمه به جایگاه رییس جمهور و ایران در پی نداشته است. این رسانه ها بی اعتنایی دولت ایتالیا به سفر رییس جمهور ایران به این کشور را الگویی برای سایر کشورها جهت افزایش انزوای ایران قلمداد کرده و این روش را به سایر کشورها نیز توصیه نموده اند.
مهمترین بخش این سفر دیدار رییس جمهور با بازرگانان و تجار ایتالیایی ذکر شده است که هر چند در جای خود حایز اهمیت است، با این وجود، آنچه در عرصه روابط بین المللی امروز به عنوان یک اصل مطرح است روابط دولت ها با یکدیگر است. ارتباط با افراد و گروهها هر چند می تواند در مواردی راهگشا باشد با این وجود، این دولتها هستند که در مناسبات بین المللی تاثیر گذار بوده و نمی توان به بهای تخریب وجهه ملی کشور سعی در برقراری ارتباط تجاری با بازرگانان یک کشور نمود.
به هر تقدیر آنچه مد نظر قرار دارد روابط بر اساس منافع و مصالح و توجه کافی به اصل عزت در کنار سایر اصول در روابط و مناسبات بین المللی با کشورهای دیگر و خصوصاً کشورهای اروپایی است.
ابراهیم کریمی
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید