سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بررسی ترکیب های شیمیایی و خواص ضدمیکروبی اسانس حاصل از گیاه آویشن تالشی (.Thymus trautvetteri Klokov & Desj. – Shost)


بررسی ترکیب های شیمیایی و خواص ضدمیکروبی اسانس حاصل از گیاه آویشن تالشی (.Thymus trautvetteri Klokov & Desj. – Shost)
● مقدمه:
جنس تیموس متعلق به خانواده Lamiaceae بوده و تقریبا ۳۵۰ گونه مختلف از آن در سراسر جهان یافت می شود این جنس در ایران ۱۴ گونه گیاه معطر و چند ساله دارد که از میان آن ها ۴ گونه انحصاری ایران هستند.
● هدف:
شناسایی ترکیب های موجود در اسانس آویشن تالشی و بررسی خواص ضدمیکروبی آن بود.
● روش بررسی:
گیاه مورد بررسی از ارتفاعات استان اردبیل در خردادماه سال ۸۵ جمع آوری و در سایه خشک گردید. سپس اسانس آن به روش تقطیر با آب توسط دستگاه کلونجر استخراج و توسط دستگاه گاز کروماتوگرافی متصل به شناساگر جرمی بررسی و اجزای آن شناسایی شد. جهت بررسی خواص ضدمیکروبی از روش دیسک – دیفیوژن، استفاده شد و MIC،MBC اسانس در مقایسه با آنتی بیوتیک های مختلف تعیین گردید.
● نتایج:
در اسانس مورد بررسی تعداد ۴۹ ترکیب (۷۶/۹۹ درصد) شناسایی شد که در این میان تیمول (۴۳/۲۴ درصد)، بورنئول (۳۶/۱۱ درصد)، پاراسیمن (۰۹/۱۰ درصد)، گاماترپینن (۷۸/۷ درصد)، آلفاپینن (۲۹/۵ درصد) و کارواکرول (۰۷/۵ درصد) ترکیب های عمده بودند. نتایج بررسی اثرات ضدباکتریایی اسانس این گیاه روی ۷ باکتری نشان داد که حساس ترین باکتری استافیلوکوک اورئوس با MIC برابر ۱۲۵ ml/gµ است و اثرات مهارکنندگی و بازدارندگی رشد اسانس، روی باکتری های گرم منفی و گرم مثبت بسیار خوب است.
● نتیجه گیری:
شناسایی مواد متشکله اسانس این گونه نشان داد که ترکیب عمده اسانس این گیاه همانند سایر گونه های جنس تیموس، تیمول است و اثرات ضدمیکروبی اسانس این گونه، احتمالا به دلیل وجود تیمول و سایر ترکیب های ترپنوئیدی موجود در اسانس است.
سحر شهنازی
فرحناز خلیقی سیگارودی
داراب اجنی یوسف,یزدانی
مریم اهوازی
رحیم تقی زادفرید
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید