پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مقایسه نحوه انتشار نیروها بین سه نوع اتچمنت Bar،Ball و Zaag در اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت در فک پایین با روش فتوالاستیک


مقایسه نحوه انتشار نیروها بین سه نوع اتچمنت Bar،Ball و Zaag در اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت در فک پایین با روش فتوالاستیک
● زمینه و هدف:
زمانی که یک دنچر کامل به یک اوردنچر متکی بر ایمپلنت تبدیل می‌گردد عملکرد جویدن بهبود می‌یابد و بیشتر اتچمنت‌های به کار رفته در اوردنچرها به صورت Bar وBall می‌باشد که در مورد اثر طراحی و میزان تماس یافتن یک اوردنچر مندیبل بر روی فشارهای وارده به ایمپلنت‌ها نظریات مختلفی وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه نحوه انتشار نیروها در اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت در فک پایین با اتصالات Ball،Bar وZaag با روش فتوالاستیک می‌باشد.
● روش بررسی:
روش مطالعه به صورت توصیفی و کارآزمایی آزمایشگاهی می‌باشد که بر روی مدل فتوالاستیک جهت بررسی نیروهای وارده به ایمپلنت حمایت کننده اوردنچر به همراه اتچمنت‌های Ball، Bar و Zaag می‌باشد. محل ایمپلنت‌ها در ناحیه کانین‌ها به فاصله هشت میلی‌متر از میدلاین انتخاب شده و نیروهای وارده به میزان Lb۳۰ (معادل نیروهای جونده) به صورت یک‌سویه بر روی سطح اکلوزال در ناحیه مولر اول در دو حالت افقی و مایل (۴۵ درجه) اعمال گردید. فشارهای ایجاد شده که به بدنه ایمپلنت منتقل شده در زیر تله میکروسکوپ مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این ارزیابی در هر سه حالت Ball،Bar و Zaag انجام می‌شود.
● یافته‌ها:
در اوردنچرهای متصل به Bar در حالت اعمال نیروی عمودی هم در ایمپلنت سمت اعمال نیرو و هم در ایمپلنت سمت مقابل نسبت به سایر اتچمنت‌ها، فشار بیشتری ایجاد شد و در حالت اعمال نیرو به صورت مایل میزان فشار بر روی ایمپلنت‌ها نسبت به حالت عمودی بیشتر بود. در مورد اتچمنت‌های Ball و Zaag در اثر اعمال نیروی عمودی هم به ایمپلنت‌ها و هم به ریج بی‌دندانی فشار منتقل شده و در حالت اعمال نیرو به صورت مایل میزان فشار بر روی ایمپلنت‌ها افزایش یافته و برروی ریج بی‌دندانی هیچ گونه فشاری مشاهده نشد.
● نتیجه‌گیری:
اتچمنت Bar نسبت به اتچمنت‌های Ball و Zaag در هر دو حالت اعمال نیروی مایل و عمودی باعث انتقال فشار بیشتری به ایمپلنت‌ها می‌شود. در مقایسه بین دو سیستمZaag و Ball مشخص شد کهZaag به میزان بیشتری نسبت بهBall باعث انتقال نیرو به بدنه ایمپلنت می‌شود.
ابوالفضل صبوری
غلام رضا اصفهانی زاده
مسعود اجلالی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید