جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جنجال آفرینی سناتور ایلنویز در آیپاک


جنجال آفرینی سناتور ایلنویز در آیپاک
سرانجام باراک اوباما به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات انتخاب شد.اوباما در رقابتی نزدیک با هیلاری کلینتون توانست وی را از گردونه رقابتهای خارج نموده و به امتیاز لازم جهت پیروزی در حزب متبوع خود دست یابد.اوباما ساعاتی پس از پیروزی خود سخنانی را در آیپاک ایراد نمود که موجب روانه شدن سیل انتقادات و اعتراضها علیه وی شد.این اعتراضها سبب شد تا اوباما از سخنان خود عقب نشینی نماید....
زمانی که باراک اوباما سخنرانی جنجال برانگیز خود درآیپاک “AIPAC” را ایراد نمود،خود به خود به یاد سخن معروف “مورگنتا”در خصوص مفهوم قدرت افتادم.این تئوریسین نئورئالیست معتقد است که “قدرت هدف فوری سیاست،حتی در عرصه بین المللی است و هرچه که متضمن این(قدرت)نباشد سیاسی نبوده و نباید سیاسی در نظر گرفته شود”.
سناتور ایالت ایلنویز در طول ۱۵ ماه رقابت انتخاباتی درون حزبی فشرده با هیلاری رودهام کلینتون توانست با شعار تغییر”Change” واز آن مهم تر با استناد به رای جوانان و سیاهپوستان به سلطه خانواده کلینتونها بر حزب دموکرات پایان دهد.در هر صورت،اینک اوباما به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات جهت رقابت با جان مک کین،سناتور افراطی ایالت آریزونا اماده می شود.اما دغدغه ای که پس از سخنرانی اوباما در آیپاک در آمریکا و نظام بین الملل ایجاد شده در نوع خود جالب توجه است.شاید در اینجا لازم باشد به جای آنالیز اظهارات اوباما به تجزیه و تحلیل فضایی بپردازیم که پس از اظهارات این سناتور۴۶ ساله ،نظام بین الملل را تخت تاثیر خود قرار داده است.
باراک اوباما نامزد حزب دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهارات اخیر خود را که در آن بیت‌المقدس را پایتخت غیرقابل تقسیم اسراییل دانسته بود، پس گرفت واعلام نمود که فلسطینیان و صهیونیست‌ها باید درباره آینده شهر قدس گفت وگو کنند. اوباما که به خاطر اظهارات اخیرش درباره قدس با خشم و محکومیت همه جانبه گروههای فلسطینی روبه رو شد، در گفت وگو با شبکه سی .ان.ان تاکید کرد که قدس یکی از مهمترین محاور مذاکرات آتی فلسطینیان و صهیونیست‌ها خواهد بود. گروههای فلسطینی اظهارات اوباما را ناقض حقوق ملت فلسطین وتلاشی برای جلب توجه لابی صهیونیستی وبه دست آوردن آرای یهودیان آمریکا دانستند.
جنبش حماس گفته های اخیر نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا درباره شهر اشغالی بیت المقدس را دلیل و نشانه خصومت علیه اعراب و مسلمانان و شراکت در تجاوزگری رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین توصیف کرد.
سامی ابوزهری سخنگوی حماس به خبرگزاری اظهار نموده است:
“ما گفته های اوباما را دلیلی بر خصومت دولت آمریکا با اعراب و مسلمانان می دانیم و این دولت در تجاوزگری رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین شریک است. گفته های اوباما مبنی برتاکید برعدم تقسیم قدس و باقی ماندن آن به عنوان پایتخت ابدی رژیم اسرائیل تاکید می کند که دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا در زمینه حمایت کامل از اشغالگران به زیان منافع فلسطین و اعراب اتفاق نظر دارند.گفته های اوباما هرگونه امید به تغییری در سیاست آمریکا درقبال مناقشه اعراب و رژیم اسرائیل را از بین برد.”
همچنین سخنان خصومت آمیز باراک اوباما در لابی صهیونیستی آیپاک که در رسانه‌های انگلیس بازتاب یافت با واکنش منفی شمارکثیری از مخاطبان این جراید روبرو شد. . واکنش منفی به موضع‌گیری اوباما در اجلاس آیپک به خوانندگان جراید محدود نشده و برخی شهروندان لندن در تماس تلفنی با برنامه‌های صبحگاهی رادیو لندن از این اظهارات ابراز تعجب و یا نگرانی کردند.
شاید بهتر باشد با طرح یک پرسش وارد بحث اصلی خود شویم.”به راستی انتظار ملت آمریکا و دیگر ملتهای جهان از باراک اوباما چیست؟”.آیا فردی که در سنای آمریکا حضور دارد و توانسته است مراحل گزینش “سیا”و”پنتاگون”را با موفقیت پشت سر بگذارد می تواند در کسوت یک “مصلح آمریکایی”وارد کاخ سفید می شود؟آیا اوباما یک سنت شکن است که به راحتی مولفه های لابی صهیونیسم در آمریکا را زیرپا نهاده و آغوش واشنگتن را بر روی جهان اسلام بازمی کند؟به نظر می رسد رنگ پوست اوباما و نام جالب توجه اوتمرکز افکار عمومی دنیا را نسبت به هسته اصلی شخصیت نامزد اصلی حزب دموکرات در انتخابات نوامبرمنحرف ساخته است.”اوباما”و”مک کین”را می توان به دو معماری تشبیه نمود که اصلی ترین نقطه تضاد آنها در نماکاری و زیباسازی محوطه کاخ سفید است،اگرنه هیچ یک از این دو قصد تخریب یا ساخت دوباره ساختمان اصلی دفتر ریاست جمهوری آمریکا را ندارد.
اوباما در حالی که تنها ۱۲ ساعت از اعلام پیروزی وی در حزب دموکرات می گذشت،در آیپاک حضور یافت و از لزوم تقابل با تهران و حماس تا انتخاب بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل خبر داد.البته اوباما ساعاتی پس از پایان سخنرانی در آیپاک،بخش مهمی از اظهارات خود را پس گرفت تا در این گیر و دارنقش لابی صهیونیسم در ماورای معادلات سیاسی واشنگتن بیشتر به چشم بیاید.جیمی کارتر،رئیس جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا که هم اکنون به اصلی ترین نقاد لابی صهیونیسم تبدیل شده است نیز اظهارات اوباما را متاثر ازفشار صهیونیستها دانسته و وزن زیادی برای این سخنان قائل نگردیده است.در این راستا رئیس جمهور پیشین امریکا به وجود فشار بسیار زیاد لابیهای قدرتمند صهیونیستی بر نامزدهای انتخاباتی امریکا اذعان کردجیمی کارتر تصریح نموده است که در امریکا منصوب شدن هر رئیس جمهور نماینده کنگره و فرماندار و یا سناتوری که مخالف با سیاستهای اسراییل باشد ، غیر ممکن است. کارتر اعلام نموده است که وی به خوبی فشارهای سیاسی بسیار زیادی را که امروزه نامزدهای انتخاباتی امریکا متحمل می شوند درک می کند.
نکته پایانی اینکه مصدر سیگنالهای نامزد سیاهپوست حزب دموکرات به جهان اسلام و آمریکای لاتین را باید در دکترین”زبگنیو برژینسکی”مشاور سیاست خارجی کارتر و برجسته ترین عضو ستاد انتخاباتی اوباما جست و جو نمود.برژینسکی در صدد است تا ضمن برقراری پیوندی سطحی و حداقلی با جهان اسلام،انرژی و قدرت استراتژیک آمریکا را در مسیر جلوگیری از حزکت موازی روسیه و چین سرمایه گذاری نماید.از این رو “حفظ هژمونی آمریکا”اصلی ترین فاکتور در سیاست خارجی اوباما محسوب می شود.در آن سو،”هنری کسینجر”با همان فرمولهای رئالیستی خود جمهوریخواهان سنتی ،مخصوصا جان مک کین را در راستای تکیه بر نقاط مشترک با چین و روسیه و حفظ همان رویکرد و رفتار مغرضانه با جهان اسلام متقاعد نموده است.بر اساس آنچه اشاره شد،”اوباما”و”مک کین”تنها دو ماسک و صورتکی هستند که بر روی چهره”برژینسکی”و”کسینجر”کشیده شده اند.البته چندان اهمیتی ندارد که پایان این دوئل دوطرفه به سود یا ضرر کدام یک از این دو است،اما قدرمتیقن این رقابت این است که پیروز این میدان چاره ای جز خلق دکترینی تازه در سیاست خارجی آمریکا ندارد.استناد دوباره به دکترینهای سنتی کسینجر یا برژینسکی مانند مصرف داروهایی گران قیمت،ولی تاریخ مصرف گذشته است که مرگ تدریجی یک ساختار را به دنبال خواهد داشت.
در نهایت اینکه اظهارات اوباما در آیپاک مهر تاییدی دیگر بر رسوخ لابی صهیونیسم در زیرساختهای سیاسی ایالات متحده آمریکاست.از این رو همواره شاهد همراهی واشنگتن با جنایات تل آویو علیه فلسطینیان هستیم.
حنیف غفاری
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید