جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


تقابل سینما با یورو ۲۰۰۸


تقابل سینما با یورو ۲۰۰۸
رقابت های یورو ۲۰۰۸ در اتریش و سوئیس آغاز شد و تا ۲۹ ژوئن ادامه دارد. در این مدت تب فوتبال سراسر جهان و بخصوص قاره اروپا را فرامی گیرد و با نبود رقبای تازه، فیلم هایی چون «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» و «جنسیت و شهر» فرصت دارند کنترل بازار سینمای اروپا را در دست داشته باشند.
مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا نه تنها دنیای ورزش بلکه سینما را نیز تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از توزیع کننده ها ترجیح می دهند تا پایان این رقابت ها از اکران فیلم های مطرح جدید خود در اروپا خودداری کنند.
آلمان، ایتالیا، فرانسه، روسیه و اسپانیا که از بازارهای سینمایی مهم اروپا هستند، در مسابقات یورو ۲۰۰۸ حاضر هستند و هرچند بریتانیا، دیگر بازار مهم اروپا، از راهیابی به این رقابت ها بازمانده، اما کارشناسان هفته ای نه چندان پرفروغ را در بریتانیا پیش بینی می کنند و به نظر نمی رسد هیچیک از فیلم های تازه از راه رسیده توانایی مقابله با «ایندیانا جونز» و «شهر و جنسیت» را داشته باشند.
فیلم جنجالی «رفته عزیزم رفته» اولین تجربه کارگردانی «بن افلک» یکی از این فیلم هاست که پس از ۷ماه تاخیر بالاخره در بازار بریتانیا توزیع شده است. «افلک» نمایش فیلم خود را بخاطر شباهت بسیار زیاد داستان آن با ماجرای واقعی ناپدید شدن «مادلین مک کان» دختر بچه بریتانیایی به تعویق انداخت.
«مغول» سرگئی بودروف درباره ظهور «چنگیزخان» امپراتور مغول دیگر فیلم تازه اکران شده در بریتانیا است. این فیلم یکی از ۵نامزد بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار بود. در ایتالیا نیز بی تردید «ایندیانا جونز» و «شهر» صدر جدول را در اختیار می گیرند و به نظر می رسد فیلم های «گومورا» و «ستاره» که هر دو در «کن» جایزه بردند، همچنان در این بازار موفق باشند.
کمدی رومانتیک «بعد مرا پیدا کرد» به کارگردانی و با بازی «هلن هانت»، یکی از فیلم های تازه به نمایش درآمده در ایتالیا است. کالین فیرث، بت میدلر و متیو برودریک از دیگر بازیگران این فیلم هستند که با وجود استقبال نه چندان خوب منتقدان انتظار می رود در ایتالیا موفق باشد.
فیلم ترسناک «یک تماس تلفنی ناموفق» به کارگردانی «اریک والت» و بازسازی فیلمی ژاپنی به کارگردانی «تاکشی میکه»، فیلم برزیلی «یگان ویژه» که جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین را برد و «سالی که پدر و مادرم به تعطیلات رفتند» به کارگردانی «چائو همبرگر» برزیلی دیگر فیلم هایی هستند که از این هفته در ایتالیا به نمایش درآمده اند.
با توجه به نمایش چند فیلم هنری جدید در آلمان انتظار می رود این هفته نیز «ایندیانا جونز» و «شهر» پرفروشترین فیلم های این بازار باشند. «رویای کاساندرا» ساخته «وودی آلن» با بازی «کالین فارل» و «یوان مگرگور» طرفداران فیلمساز قدیمی را به سینما می کشاند.
فیلم زندگینامه ای «فالکو» ساخته «تامس راث» درباره زندگی و مرگ تراژیک یوهان فالکو هولزل، ستاره پاپ اتریشی، «پنه لوپه» با بازی کریستینا ریچی و جیمرمک آووی و «کله چرمی ها» جرج کلونی نیز از این هفته در آلمان اکران شده اند.
تریلر«۲۱ » با نقش آفرینی کوین اسپیسی و لارنس فیشبرن در روز اول اکران در فرانسه حدود ۳۸۰هزار دلار فروخت و شروعی پرقدرت داشت. فیلم کمدی JCVD با بازی «ژان کلود وان دم»، «ماجرای خانوادگی» ساخته «کلوز درکسل» و کمدی «۴۸ساعت در روز» کاترین کاسل نیز از این هفته در فرانسه اکران شده اند. همچنین مهر به نقل از ورایتی می نویسد: در اسپانیا نیز به نظر می رسد راه برای صدرنشینی چهارمین فیلم مجموعه «ایندیانا جونز» باز باشد.
تنها فیلمی که می تواند خود را کمی به فیلم «اسپیلبرگ» نزدیک کند، «کله چرمی ها» کلونی است که در ۱۲۸سینما اکران می شود. دو فیلم «شهر» و «هالک» نیز زودتر از ۲۰ژوئن در این کشور اکران نمی شوند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید