جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


تکنیک های بازاریابی ویروسی


تکنیک های بازاریابی ویروسی
«بازاریابی ویروسی» شاید نام خوبی نباشد، اما کارکرد آن بسیار شگفت آور است. در این نوع بازاریابی به سرعت «فعالیت و بازاریابی» شما همچون ویروسی، پخش می شود و دیگران از فعالیت شما آگاه می شوند.در این اثر که صرفاً ترجمه ای است روان از بازاریابی ویروسی، شما با انواع متدهای انتقال بازاریابی ویروسی، عنصر اثربخش بازاریابی ویروسی و انواع مبارزات ویروسی آشنا می شوید.گفتنی است دانشجویان مدیریت بازرگانی و بازاریابی در کلاس های درسی دانشگاه عمدتاً با تعریفی از بازاریابی ویروسی آشنایند، بی آنکه درباره تکنیک های آن بدانند. از این رو این اثر شما را با تکنیک های بازاریابی ویروسی آشنا می کند.
● بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی و تبلیغات ویروسی به تکنیک های بازاریابی اطلاق می شود که از شبکه های ارتباطی اجتماعی برای افزایش به منظور آگاهی نام تجاری از طریق خود همتاسازی عملیات ویروسی مانند نشر ویروس در کامپیوتر استفاده می کند. بازاریابی ویروسی گاهی اوقات به مبارزات بازاریابی مخفی مبتنی بر اینترنت اطلاق می شود که شامل استفاده از
website blogs های به ظاهر آماتور، که برای خلق ایجاد شهرت و شاید برای کالا و خدمات جدید طراحی شده اند. دوره بازاریابی ویروسی به مقصودی اطلاق می شود که افراد، محتوای جالب این مقصود را دست به دست می گردانند و تقسیم می کنند. این مقصود اغلب به ضمانت یک نام تجاری برای ایجاد آگاهی نسبت به محصول است. تجارت ویروس اغلب شامل ویدئوکلیپ های سرگرم کننده، بازی های فلش، بازی های تبلیغاتی، تصویرها و... است. بازاریابی ویروسی به دلیل ساده کردن اجرای مبارزات بازاریابی محبوب است. همچنین به دلیل هزینه پایین، هدف گیری خوب و سرعت پاسخ بالا. قدرت اصلی بازاریابی ویروسی، توانایی اش در به دست آوردن گروه بزرگی از افراد علاقه مند با هزینه کم است. سخت ترین ماموریت برای هر شرکتی به دست آوردن و نگه داشتن گروه بزرگی از مشتریان اصلی است.
از طریق استفاده از اینترنت و عوامل تبلیغاتی E-mail تلاش های B۲C
(business to customer) دارای تاثیر بیشتری از بسیاری ابزارهای دیگر بازاریابی است. بازاریابی ویروسی، تکنیکی است که از اذیت Spam mail جلوگیری می کند و استفاده کنندگان کالا و خدمات خاصی را تشویق می کند تا به دوستانشان خبر دهند. این می تواند یک پیشنهاد شفاهی یا دهان به دهان مثبت باشد. یکی از بیشترین دیدگاه های موفق ایجاد شده برای به دست آ وردن مشتری های اصلی، دیدگاه ارتباط بازاریابی منسجم نام دارد. (IMC)
● انواع مبارزات ویروس
۱) فرستادن به هم:
یک پیامی که استفاده کننده را برای فرستادن آن به دیگران (Letters Chain) تشویق می کند.
۲) مشوق ویروسی:
یک پاداش پیشنهاد داده می شود هم برای فرستادن پیام و هم برای فراهم کردن نشانی کسان دیگر. این باعث افزایش مراجعه کنندگان می شود.
۳) مخفی:
زمانی که یک پیام ارایه می شود، به عنوان یک صفحه غیرمعمولی فعال یا یک تکه خبر، بدون انگیزه مرئی و آشکار برای ارتباط یا فرستادن در بازاریابی مخفی چیزهایی که داد و ستد می شوند فوراً آشکار نمی شوند.
۴) بازاریابی شایعه Buzzmarketing
تبلیغات یا پیام هایی که ستیزه جو یا نه به وسیله رقابت در ذوق وسیله یا صلاحیت خلق شده اند. بحث در مورد نتایج رقابت و هم ستیزی منجر به ایجاد تبلیغات دهان به هان و شایعه ای شده است.
۵) پایگاه اطلاعات اداره شده استفاده کنندگان:
استفاده کنندگان، سیستم های ارتباطی خودشان را با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی فراهم شده به وسیله خدمات Online خلق و اداره می کنند. تامین کننده با دعوت دیگران برای شرکت در انجمن آن استفاده کنندگان یک ویروسی را خلق می کنند و زنجیره منتشر و نمو ارتباط ها که به طور طبیعی باعث نمود تشویق دیگران برای پیوستن به فهرست می شود.
● متدهای انتقال بازاریابی ویروس
۱) word of web نوشتن در یک web مبتنی بر قالبی که آن اطلاعات را به Email برمی گرداند و برای دریافت کنندگان می فرستد.
word of Email (۲ :
این نوع خیلی معمول است؛ ارسال E-mail مثل جوک ها، نقل قول ها و عکس های توافقی.
۳) word of mounth (دهان به دهان)
۴) Word of IM(Instant message) :
شاید سریع ترین شیوه به وجود آمده در انتقال باشد. (پیام هایی که به سرعت بین کاربران در اینترنت منتقل می شود)
۵) بحث های مردمی:
بسیاری از انجمن های Online دارای اجتماعی هستند که با عنوان های بسیاری سر و کار دارد، این عنوان های مردمی می تواند بار مثبت یا منفی داشته باشد که بستگی به فرهنگ انجمن دارد.
۶) Socialbookmarking (نگهداری کردن آدرس یک website) در favoriteslists در کامپیوتر:
افراد لینک ها را در website ها قرار می دهند، سپس websiteها این لینک ها را برای افرادی که به هر یک از این linkها علاقه دارند، گردآوری می کنند.
۷) پاداش برای رجوع:
گاهی اوقات بازاریابی شرکت ها، پاداشی را برای رجوع مشتری پیشنهاد می دهند.
۸) پروتکل مخابراتی (ارتباطی):
مثلا در رادیوهای غیرحرفه ای، متدهای تازه کار در پایان هر مکالمه کارت های QSL مبادله می کنند که پروتکل ارتباطی انتظار دارد از هر فردی اطلاعات QSL را به دیگران انتقال دهد.
۹) Bluetooth :
استفاده گسترده از تلفن های موبایل این امکان را پدید آورده که ویدیوهای پیشرفته ای بتواند به صورت ویروسی بین handsets هایشان توزیع شود (در موبایل هایی که دارای
Free Bluetooth هستند).
Blog Publicity (۱۰ :وقتی رهبران با عقاید کافی در صنعت در مورد برخی چیزها بحث می کنند، معمولا به blog های دیگر هم پخش خواهد شد.
● موانع برسرراه بازاریابی ویروسی
۱) اندازه:
اگر ویروس محتوایش شامل ویدئو کلیپ باشد، ممکن است برای دریافت کننده خیلی بزرگ باشد اما امروزه این مشکل برطرف شده چنان که mailbox دارای ظرفیت بیشتری برای دریافت فایل های بزرگ شده اند.
۲) ساختار واسطه:
یک نبرد بازاریابی ویروسی موفق نخواهد بود، اگر پیام در Format باشد که بیش ترین افراد نمی توانند استفاده کنند.
۳) mail-attachment-E (ضمیمه mail -E) :
بسیاری از افراد پیام ها را هنگامی دریافت می کنند که در محل کار هستند و نرم افزارهای Anti-Viruse Software یا firewals شرکت می تواند از دریافت یا دیدن این ضمیمه ها به وسیله افراد جلوگیری کند.
۴) سازوکار ارجاع طاقت فرسا:
برای موفقیت یک نبرد بازاریابی ویروس باید استفاده از آن آسان باشد.
۵) کارشکنی:
مخصوصا در مورد سبک مخفی بازاریابی، کشف ماهیت بازاریابی یک مبارزه مردمی ممکن است علت ارتباطات اجتماعی مشابهی باشد برای مطلع کردن مردمی که قصد و نیت تجارتی دارند و یک تحریم رسمی یا غیر رسمی برای شرکت یا کالای مورد بحث را ترویج می دهند.
● شش عنصر اثر بخش بازاریابی ویروسی
۱) بخشیدن محصولات و خدمات ارزشمند:
بسیاری از برنامه های بازاریابی ویروسی، کالا و خدمات ارزشمندی را برای جلب توجه هدیه می دهند مثل: خدمات ای میل رایگان، اطلاعات رایگان برنامه های نرم افزاری رایگان که وظایف قوی را نشان می دهد.
۲) فراهم کردن انتقال آسان برای دیگران:
ویروس زمانی منتشر می شود که زمینه اش برای انتقال آسان باشد. رسانه ای که پیام بازاریابی ما را حمل می کند، باید برای انتقال و جایگزینی آسان و راحت باشد: graphic, website, email و ...
۳) گسترش به طور آسان از کوچک به بسیار بزرگ:
برای خیلی زود منتشر شدن متد انتقال از کوچک به بسیار بزرگ به طور سریع قابل گسترش باشد.
۴) بهره برداری از انگیزه ها و رفتارهای مشترک و معمول:
یک نقشه با هوش بازاریابی ویروسی از انگیزه های مشترک افراد برای انتقال بهره می گیرد.
۵) استفاده هم اکنون از شبکه ارتباطی :
بسیاری از افراد اجتماعی هستند. افراد در اینترنت روابطشان را توسعه می دهند آن ها Email Address یا websit های مورد علاقه شان را انتخاب می کنند. باید بیاموزیم که پیام های خود را در ارتباطات همزمان بین افراد قرار دهیم.
۶) منفعت بردن از دیگر منابع:
بیش ترین خلاقیت برنامه های بازاریابی ویروسی استفاده از منابع دیگر برای گفتن مقصود است مثلا قرار دادن یک متن یا گرافیک در website های دیگر.
ترجمه: امین اسداللهی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی - واحد علوم و تحقیقات تهران
منبع: www.۱۲ manage.com
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید