پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

یافته های اندوسکوپیک در کودکان با سرولوژی مثبت هلیکوباکتر پیلوری و تندرنس اپی گاستر در مدارس تهران


یافته های اندوسکوپیک در کودکان با سرولوژی مثبت هلیکوباکتر پیلوری و تندرنس اپی گاستر در مدارس تهران
● زمینه و هدف:
قابل اعتمادترین روش تشخیص مستقیم عفونت هلیکوباکترپیلوری بیوپسی از طریق اندوسکوپی می باشد. هدف این مطالعه، بررسی یافته های اندوسکوپیک مرتبط با عفونت هلیکوباکترپیلوری در کودکان می باشد.
● روش بررسی:
این مطالعه مقطعی شامل %۵۷) ۱۶۶۵ پسر، ۴۳% دختر) کودک بود که در آنها عفونت هلیکوباکترپیلوری با آنتی بادی IgG ضد هلیکوباکتر ارزیابی شد. کودکان با آزمایش مثبت که در معاینه تندرنس اپیگاستریک داشتند اندوسکوپی معده شدند و فعالیت اوره آز در نمونه های بافتی معده بررسی شد. با بافت شناسی، وجود و تراکم هلیکوباکتر، گاستریت فولیکولار، التهاب و فعالیت گاستریت مورد ارزیابی قرار گرفت.
● یافته ها:
آزمون سرولوژی عفونت هلیکوباکترپیلوری در ۴۲۹ کودک (۲۶%) مثبت بود. ارتباط معنی داری بین جنسیت (P<۰.۰۵) و سن بالاتر (P<۰.۰۰۱) با وجود عفونت هلیکوباکترپیلوری در کودکان وجود داشت. در ۳۹ مورد آنها تندرنس اپیگاستر وجود داشت که ۲۹ مورد آنها اندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی شدند. گاستریت ندولار در ۲۶ از ۲۹ کودک (%۸۹.۷) وجود داشت. یافته های دیگر شامل اریتم آنترال در ۹ مورد (۳۱%)، اروزیون دئودنوم در شش مورد (%۲۰.۷) و اولسر دئودنوم در یک مورد بود (%۳.۴). یافته های بافت شناسی حاکی از وجود گاستریت فولیکولار در افراد دارای گاستریت ندولار در اندوسکوپی بود. کلونیزاسیون باکتری در ۱۳ مورد (%۴۴.۸) کم، ۱۴ مورد (%۴۸.۲) متوسط و در دو مورد (۷%) شدید بود.
● نتیجه گیری:
ندولاریتی آنتر شایع ترین یافته اندوسکوپیک در کودکان مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری و تندرنس اپیگاستر بود که به طور معنی داری با وجود فولیکول های لنفاوی در بافت شناسی ارتباط دارد.
علی زمانی
شهلا بهره مند
سیدمحمد اجاقی حقیقی
خدیجه دانشجو
فرخ تیرگری
مهدی قاسمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید