جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مروری سیستماتیک بر فرآورده ‌های دارویی گیاهی جهت درمان علایم منوپوز


مروری سیستماتیک بر فرآورده ‌های دارویی گیاهی جهت درمان علایم منوپوز
● هدف:
بسیاری از زنان برای رفع علایم منوپوز از داروهای مکمل و جایگزین استفاده می‌کنند. کاربرد فراورده‌های دارویی گیاهی در میان زنان یائسه نیاز به بررسی تداخلات دارویی احتمالی دارد. هدف از این مطالعه ارزیابی فواید فراورده‌های گیاهی دارویی در درمان علایم منوپوز از طریق انجام بازنگری بر مطالعات کارآزمایی‌های بالینی تصادفی شده است.
● طراحی مطالعه:
جستجوی مطالب در چهار بانک اطلاعاتی کامپیوتری انجام شد تا مطالعات کارآزمایی بالینی تصادفی در فراورده‌های پزشکی گیاهی که در درمان علایم منوپوز به‌کار می‌رود شناسایی شود. هیچ محدودیتی در زبان انتشار مقاله نبود، این مطالعات در صورتی بررسی می‌شوند که درباره علایم سایکولوژی و یا فیزیکال مربوط به منوپوز باشند. داده‌های آسیب‌شناسی و بیوشیمیایی در این بازنگری مورد توجه نبوده است.
● نتایج:
۱۸ مطالعه بالینی متناسب با این معیارها شناسایی شدند، این مطالعات شامل:
Black cohosh (n=۴), red clover (n=۴ ), kava (n=۳), dong quai (n=۱), evening primrose oil (n=۱), ginseng (n=۱), combination product (n=۴)
کیفیت مطالعات به‌طور عمده خوب و ۱۶ مطالعه از ۱۸ مطالعه نمرات ۳ یا بیشتر (حداکثر ۵) از مقیاس Jadad را گرفتند.
● نتیجه‌گیری :
شواهد متقاعدکننده‌ای از فراورده‌های گیاهی دارویی در علایم منوپوز و درمان آن وجود ندارد. به هرحال مطالعات، کارآیی Black cohoshرا تایید می‌کند گرچه از نظر متدولوژی ضعیف می‌باشد. سایر مطالعات red clover را پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند در درمان علایم شدید منوپوز موثر باشد. همچنین شواهدی برای استفاده از کاوا وجود دارد اما این گیاه دارویی نیز یک انتخاب پذیرفته شده درمانی نمی‌باشد. شواهد غیرقاطع دیگری نیز برای سایر گیاهان دارویی بررسی شده است.
لادن کاشانی
فتانه سادات بطحایی
مریم اجاقی
سیدمصطفی بطحایی
شاهین آخوندزاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید