پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

بررسی نتایج میل زدن مجرای اشکی - بینی و عوامل مرتبط با آن در اطفال مبتلا به انسداد مادرزادی مجرای اشکی در بیمارستان علوی اردبیل


بررسی نتایج میل زدن مجرای اشکی - بینی و عوامل مرتبط با آن در اطفال مبتلا به انسداد مادرزادی مجرای اشکی در بیمارستان علوی اردبیل
● زمینه و هدف:
با توجه به شیوع نسبتا بالای انسداد مادرزادی مجاری اشکی و اهمیت درمان به موقع بیماری و همچنین عدم سابقه چنین تحقیقی در استان اردبیل و وجود تناقص هایی در میزان موفقیت اولین میل زدن مجرای اشکی – بینی، این مطالعه در بیماران مراجعه کننده به بخش چشم طرح ریزی و انجام شد.
● روش کار:
این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی از آبان ۷۹ لغایت اسفند ۸۱ بر روی کودکان مبتلا به انسداد مادرزادی مجرای اشکی که تحت عمل جراحی میل زدن در بیمارستان علوی قرار گرفته بودند انجام شد.
● یافته ها:
از ۷۰ چشم مورد مطالعه از ۵۰ بیمار %۴۶ دختر و %۵۴ پسر بودند. حدود %۴۰ موارد درگیری به صورت دو طرفه و %۶۰ یک طرفه بود. درگیری چشم راست (%۶۰) بیشتر از درگیری چشم چپ (%۴۰) بود و در %۵۶ موارد درگیری در اولین فرزند مشاهده شد. تظاهر بالینی در %۴۴ موارد اشک ریزش، %۱۲ موارد ترشح چرکی و %۴۴ موارد هر دو به دست آمد. %۹۰ بیماران یک بار و %۱۰ آنان ۲-۳ بار تحت عمل میل زدن قرار گرفته بودند. %۴۸ بهبودی کامل، %۴۶ بهبودی نسبی و %۶ عدم بهبودی به دنبال میل زدن مشاهده شد.
● نتیجه گیری:
تحقیق حاضر نشان داد افراد مذکر بیش از افراد مونث درگیر شده و همچنین درگیری در چشم راست و اولین فرزند بیشتر می باشد. همچنین میزان بهبودی کامل در کودکان زیر یک سال بیشتر بوده و در موارد یک طرفه بیشتر از موارد دو طرفه دیده شد. با توجه به میزان بالای بهبودی در زیر یک سال و احتمال کم بهبودی در بالای دو سال در صورت عدم پاسخ به آنتی بیوتیک های موضعی و ماساژ کیسه اشکی، میل زدن در کودکان بین شش ماه تا ۱.۵ سالگی توصیه می شود.
حبیب اجاقی
رحیم معصومی
نسرین مظاهری گرنگاه
محسن سقا
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید