جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

جنگ با اشتها


جنگ با اشتها
به‌نظر غیرمنصفانه است اما خیلی از بدنسازهائی که به شدت نیازمند مواد مغذی و کالری بیشتر به منظور افزایش وزن هستند به دلیل احساس سیری آن هم تنها بعد از خوردن چند تکه کوچک اشتهایشان سرکوب می‌شود. به هر حال برای هر مشکل چاره‌ای است. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که اشتهایشان تعریف چندانی ندارد و با خوردن در حجم زیاد مشکل دارید پس چند راه پیشنهادی زیر را یک امتحانی کنید. آن‌قدر صبر کنید تا احساس گرسنگی کنید و بعد غذا بخورید.
نباید این‌طور پنداشت که چون بدنسازان حرفه‌ای هر دو ساعت یک وعده غذائی می‌خورند پس همه افراد نیز چنین کاری را می‌توانند انجام دهند.
سیستم گوارشی برخی از افراد آهسته عمل می‌کند و به همین خاطر ممکن است به ۳ تا ۴ ساعت زمان، بین هر وعده نیاز داشته باشند با انجام آزمایش مشخص کنید که به چه مقدار زمان بعد از هر وعده برای بازگشت اشتهایتان نیاز دارید.
ممکن است سعیتان در دفعات غذا خوردن بیشتر از میزانی باشد که سیستم گوارشیتان بتواند با آن کنار بیاید. بنابراین سعی کنید به‌صورت هفتگی یک مقدار به حجم غذایتان بیفزائید. در بدنسازی تمام سعیتان را می‌کنید که در هفته اندکی بر مقدار وزنه‌تان بیفزائید خوب چرا با رژیم غذائی افزایش حجمتان چنین رفتاری را نکنید. سعی کنید در فواصل معین مقداری بر غذا وعده غذایتان بیفزائید.
برای مثال در یک وعده‌تان به‌طور معمول بدین‌ ترتیب در عرض چند هفته قادر خواهید بود ۲۰ درصد و حتی بیشتر بر حجم غذائی دریافتیتان بیفزائید. همین امر تفاوت فاحشی بر روی افزایش وزنتان خواهد داشت. در انتهای هر وعده غذائی یک محلول پروتئینی میل کنید. شاید دیگر قادر به بلعیدن غذائی جامد نباشید و مری از عبور آن ممانعت کند. اما در همین شرایط نیز باز امکان نوشیدن یک محلول پروتئینی و یا جایگزین غذائی وجود دارد.
با استفاده از غذاهای مایع به جذب مواد مغذی در هر وعده کمک کنید. بر سرعت غذا خوردنتان بیفزائید. مغز انسان دارای یک حس‌گر سیری است که با فرستادن پیغام هنگامی که تشخیص بدهد معده پُر شده به اشتها فرمان کم شدن می‌دهد.
در این میان یک تأخیر وجود دارد بدین معنا که اکثر افراد با وجودی که به اندازه کافی غذا خورده‌اند باز به روند خوردنشان ادامه می‌دهند علت این امر هم این است که مغزشان جلوی اشتها را نگرفته است. این مسئله در مورد افرادی که اشتهای کمی دارند دقیقاً برعکس است.
یعنی مغز آنها قبل از این‌که معده‌شان پُر شود دستور سیری صادر می‌کند. بنابراین سعی کنید کمی به سرعت غذا خوردنتان بیفزائید و بدین ترتیب در همان مدت زمان مشابه و قبل از ارسال پیغام سیری غذای بیشتری خواهید خورد.
امیدواریم یکی از راه‌کارهای فوق چاره کارتان باشد و بدین ترتیب بتوانید غذای بیشتری را به داخل نای روانه سازید و پس از مدتی با افزایش وزن و حجم مُزد زحماتتان را دریافت کنید.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید