پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رابطه IgE و هیستامین با پالپ پولیپ


رابطه IgE و هیستامین با پالپ پولیپ
● سابقه و هدف:
در تحقیقات مختلفی که تاکنون در زمینه ایمونوپاتوژنز وضعیت های مختلف پالپ دندان صورت گرفته، به پالپ پولیپ یا پالپیت هیپرپلاستیک توجه چندانی نشده است. لذا هدف از انجام این تحقیق بر پایه تعیین رابطه میان حضور و غلظت IgE و هیستامین پالپ با پالپ پولیپ بنا نهاده شد.
● مواد و روشها:
روش این مطالعه بصورت تحلیلی و مورد شاهدی بود. برای این منظور، ۱۷ نمونه پالپی مبتلا به پالپ پولیپ و ۱۶ نمونه پالپ سالم جمع آوری گردید. پس از کشت ۳ روزه بافتی، جهت تعیین حضور و غلضت IgE و هیستامین در نمونه های مایع رویی کشت به ترتیب از روش هایSandwich ELISA (Enzyme Linked Immuno - Sorbent Assay) و Competitive ELISA استفاده شد.
●یافته ها:
در این تحقیق به حضور IgE به ترتیب در ۱۰۰% و ۵۰% از نمونه های پالپ پولیپ و پالپ سالم با میانگین غلظت ۰.۴۸۶ ±۰.۷۶۲ و ۰.۲۱۹± ۰.۱۹۳ IU/ml برخورد شد. حضور هیستامین به ترتیب در ۱۰۰% و ۱۲.۵% از نمونه های پالپ پولیپ و پالپ سالم با میانگین غلظت ۳۰.۸۳۵±۳۴.۱۵۳ و ng/ml ۳.۱۲۵±۸.۷۳۲ ملاحظه شد. با انجام آنالیزهای آماری، اختلاف آماری معنی دار از لحاظ حضور و غلظت IgE و هیستامین بین دو گروه مورد مطالعه مشاهده شد.
●نتیجه گیری:
بر اساس یافته های بدست آمده از این تحقیق، می توان برای واکنش ازدیاد حساسیت تیپ I یا آلرژی، نقشی احتمالی در پاتوژنز پالپ پولیپ در نظر گرفت.
ماندانا ستاری
محمد اثنی عشری
رضا ترمه
مجید کاظم
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید