جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی مقایسه ای ریز نشت سه ماده Mineral Trioxide Aggregate، Pro Root Mineral Trioxide Aggregate و سیمان پرتلند در ترمیم سوراخ های (Perforation) کناری ریشه دندان


بررسی مقایسه ای ریز نشت سه ماده Mineral Trioxide Aggregate، Pro Root Mineral Trioxide Aggregate و سیمان پرتلند در ترمیم سوراخ های (Perforation) کناری ریشه دندان
● بیان مساله:
ایجاد سوراخ (پرفوریشن) در ریشه یکی از دشواری هایی است، که در مراحل درمان ریشه ممکن است روی دهد. برای بستن سوراخ و قطع ارتباط ریشه با محیط پیرامون آن، کاربرد موادی که بتواند مهر و موم کافی و مناسب ایجاد کند و در عین حال، با قیمت مناسب در دسترس باشد، ضروری به نظر می رسد.
● هدف:
هدف از این پژوهش، بررسی مقایسه ای میزان ریزنشت سه ماده MTA، Root MTA و سیمان پرتلند در ترمیم سوراخ های جانبی ریشه دندان است.
● مواد و روش:
در این بررسی تجربی ۵۴ دندان مولر سالم برگزیده شدند و نمونه ها به صورت تصادفی در سه گروه ۱۶ تایی و شش دندان هم در گروه های شاهد مثبت و منفی قرار گرفته و با ورش استپ بک (Step Back) آماده شدند. سپس، در یک سوم پایانی در محل خمیدگی کانال ریشه آنا با فرز ۰۰۸ یک سوراخ ایجاد گردید و پس از آن حفره ایجاد شده با مواد آزمایش MTA و Root MTA و سیمان پرتلند گونه I ترمیم گردید. در گروه شاهد مثبت نیز، سوراخ ایجاد گردید، ولی در گروه شاهد منفی، هیچگونه سوراخی ایجاد نشد. دندان ها با دو لایه لاک ناخن پوشانده شده و پس از انکوباسیون به مدت ۲۴ ساعت، در محلول فوشین دو درصد قرار گرفتند. سپس، دندان ها برش خوردند و پس از آن به وسیله استریومیکروسکوپ، میزان ریزنشت فوشین اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یک سویه و آزمون آماری (Least Square Differences) LSD واکاوی شد.
● یافته ها:
در گروه شاهد مثبت، رنگ در همه نواحی سوراخ کاملا نفوذ کرده بود و در گروه شاهد منفی هیچگونه نشتی دیده نشد. از لحاظ ریزنشت، میان MTA و Root MTA اختلاف آماری معنادار وجود نداشت (P>۰.۰۵). در حالی که، میان سیمان پرتلند با MTA و Root MTA، اختلاف آماری معنادار وجود داشت (P<۰.۰۰۰۱).
● نتیجه گیری:
با توجه نتایج این بررسی، Root MTA می تواند به عنوان جایگزین Pro Root MTA در درمان سوراخ های جانبی ریشه به کار رود، اما استفاده از سیمان پرتلند در این مورد به بررسی های بیشتر نیاز دارد.
محمد اثنی عشری
ماندانا ستاری
فرزاد کاظمی زند
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید