پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

باراک حسین اوباما واقعا کیست؟


باراک حسین اوباما واقعا کیست؟
باراک اوباما (با نام میانی و به صورت کامل: "باراک حسین اوباما")، فرزند و همنام پدر خود "باراک حسین اوباما" است. به دلیل تشدید سوء تفاهمات درباره دین و تمایلات مذهبی وی، "الف"، بیوگرافی تقریبا کامل پدر نامزد دموکرات‏های ایالات متحده را منتشر می‏کند.
● باراک حسین اوبامای پدر
باراک حسین اوباما ( ۱۹۸۲-۱۹۳۶ ) پدر سناتور ایالت ایلینوی و کاندیدای حزب دموکرات در سال ۲۰۰۸ یعنی باراک اوباما است. هنگامیکه باراک کوچک دو ساله بود، پدرش خانه را ترک گفت و تنها یکبار دیگر هنگامیکه باراک ده ساله شده بود بدیدن او آمد. او موضوع اصلی خاطرات کودکی باراک اوباما تحت عنوان "رویاهائی از پدرم" را تشکیل میدهد. اوبامای پدر که در کنیا بدنیا آمد و رشد کرد، تحصیلات خود را در ایالات متحده بپایان برد و سپس به کنیا بازگشت و بعنوان یک اقتصاددان ارشد برای دولت خود مشغول بکار شد. اوباما در سن ۴۶ سالگی براثر جراحات حاصله از یک تصادف اتومبیل درگذشت.
● دورنمای خانوادگی و شروع زندگی در کنیا
باراک اوبامای پدر، در سال ۱۹۳۶ در نیانگوما-کوگیلو، محدوده سیایا ( که حالا محدوده بوندو نامیده میشود) از کشور کنیا بدنیا آمد. پدرش، حسین اونیانگو اوباما (۱۹۷۹-۱۸۹۵) به قبیله لوئو تعلق داشت. اونیانگو پیش از آنکه بعنوان آشپز برای مبلغان مذهبی مشغول بکار شود، به سفرهای زیادی رفته و در فهرست نیروهای مستعمراتی انگلستان در طول جنگ جهانی اول ثبت نام و از کشورهای اروپائی، هندوستان و زنگبار دیدن کرده بود. زنگبار جائی بود که او دین خود را در آنجا از مسحیت به اسلام تغییر داد و اسم حسین را به نام خود اضافه کرد. اونیانگو حداقل سه همسر داشت که باراک اوبامای پدر فرزند آکوما همسر دومش بود. با اینوجود، پس از آکوما که خانواده را ترک کرد، این همسر سومش بود که بزرگ کردن باراک را بر عهده گرفت.
اوبامای پدر در نیانگوما- کوگیلو بزرگ شد. در سن ۱۸ سالگی در یک مراسم قبیله ای با زن جوانی به اسم کیزا ازدواج کرد. آنها دارای چهار فرزند شدند که دو نفر از آنها پس از بازگشت باراک از ایالات متحده به کنیا بدنیا آمدند. او هرگز کیزا را که درحال حاضر در براکنل انگلستان پادشاهی زندگی می کند طلاق نداد.
● تحصیلات و ازدواجهای صورت گرفته در آمریکا
بدلیل ارائه یک برنامه پیشنهادی مبنی بر ایجاد فرصت برای ادامه تحصیل دانش آموزان نخبه کنیائی در غرب که توسط یک رهبر ملی گرا بنام تام امبویا صورت گرفته بود، اوبامای پدر موفق به دریافت بورسیه تحصیل در رشته اقتصاد شد و در سن ۲۳ سالگی در فهرست دانشجویان دانشگاه هاوائی قرار گرفت. زمانیکه کنیا را بمقصد آمریکا ترک کرد، کیزا را که باردار بود با یک نوزاد پسر تنها گذاشت. همانطور که پسرش سناتور اوباما گفته است، "کندی اینگونه تصمیم گرفته بود که: ما میخواهیم کمک رسانی کنیم. میخواهیم به آفریقا برویم و جوانهای آفریقائی را به این کشور آورده و به آنها بورسیه تحصیلی اعطا کنیم تا متوجه شوند آمریکا چه کشور شگفت انگیزی است."
پس از آن بود که این مرد جوانیکه باراک اوباما (پدر) نامیده میشد یکی از آن بلیطها را بدست آورد و راهی ایالات متحده شد.
با این وجود، در مقاله ای که میکائیل دبس در واشنگتن نوشته است، اینگونه بیان می شود که خانواده کندی تا سال ۱۹۶۰ یعنی تا یکسال پس از تحصیل اوبامای پدر در ایالات متحده ، پیوندی با این ترابری تحصیلی نداشتند. اولین حامیان مالی این برنامه، هاری بلافونته، سیدنی پوآتیه، جکی رابینسون و الیزابت مونی کرک بودند. طبق مدارک موجود در بایگانی مربوط به تام امبویا در دانشگاه استانفورد، الیزابت مونی کرک از حامیان سواد آموزی بود که بیشترین کمکهای مالی را در سالهای اولیه تحصیل اوبامای پدر در ایالات متحده به او اعطا کرد.
بگفته سناتور اوباما، اوبامای پدر قبل از عزیمت به ایالات متحده، دین اسلام را رها کرده و ملحد (آتئیست) شده بود.
در دوم فوریه سال ۱۹۶۱، اوباما با یکی از دوستان دانشجوی خود بنام آن دونهام از ایالت مائوئی در هاوائی ازدواج کرد. آن دختر نمیدانست که اوباما قبلا در کنیا ازدواج کرده و دارای همسر است. پسر آنها یعنی باراک اوباما در ۴ اگوست ۱۹۶۱ متولد شد. دوسال بعد، اوبامای پدر برای تحصیلات دانشگاهی در هاروارد پذیرفته شد. او درحالی به ماساچوست نقل مکان کرد که قادر به پرداخت هزینه انتقال همسر و پسرش با خود نبود. او و دونهام در سال ۱۹۶۳ از یکدیگر طلاق گرفته و او تنها یکبار دیگر پسرش را در سن دهسالگی دید. باراک در سال ۱۹۶۵ موفق به دریافت مدرک AM از دانشگاه هاروارد شد.
در هاروارد، او به ملاقات یک معلم امریکائی تبار به اسم روت نیدساند نائل آمد که پس از تکمیل تحصیلات باراک در دانشگاه و بازگشت او به کنیا، او را همراهی کرد و سرانجام بعنوان سومین همسرش با او ازدواج کرد. او و اوباما پیش از طلاق و جدائی صاحب دو فرزند شدند.
● بازگشت به کنیا
اوباما پس از بازگشت به کنیا، به استخدام شرکت نفت درآمد و سپس بعنوان اقتصاددان در وزارت حمل و نقل مشغول به خدمت شد. اوباما در سال ۱۹۶۵ مقاله ای تحت عنوان " مشکلاتی که رودرروی سوسیالیسم ما قرار می گیرد"، در روزنامه شرق آفریقا به چاپ رسانید و با لحنی تند طرح کلی برنامه ریزی ملی تحت عنوان " سوسیالیسم آفریقائی و قابلیت کاربرد آن در برنامه ریزی در کنیا " را که توسط تام امبویا وزیر توسعه و برنامه ریزی اقتصادی ارائه شده بود بباد انتقاد گرفت.
مقاله اوباما او را در کنار رهبر هم پیمانان کمونیست، اوگینگا اودینگا و در مقابل رهبر سه جانبه و غربگرا یعنی تام امبویا و رئیس جمهور کنیا، جمبو کنیاتا قرار داد. همانطور که سناتور باراک اوباما در خاطرات خود شرح می دهد، درافتادن اوبامای بزرگ با پرزیدنت کنیاتا تاثیر زیادی در نابودی زندگی حرفه ای او داشت. پس از آن زندگی اوباما بسمت سقوط و سراشیبی فقر و الکل رفت ، بطوریکه دیگر هرگز نتوانست بطور کامل قد علم کند. دوست روزنامه نگار کنیائی او فیلیپ اوچینگ به شرح شخصیت سخت گیر اوباما و مشکلات مربوط به الکلی شدن او درروزنامه نیشن (The Nation) پرداخت. اوبامای پدر هر دو پای خود را در تصادف اتومبیل از دست داد، که این مسئله منجر به از دست دادن شغل او نیز شد. مدت زیادی از زندگی او در فقر نگذشته بود که در سن ۴۶ سالگی در تصادف اتومبیل درگذشت.
او در دهکده نیانگوما- کوگیلو ، محدوده سیایا از کشور کنیا بخاک سپرده شده است.
● فرزندان
باراک اوبامای پدر علاوه بر سناتور باراک اوباما دارای شش فرزند پسر و یک فرزند دختر بود. همه فرزندان او بغیر از یکنفر، در انگلستان یا ایالات متحده زندگی می کنند.
فرزندان او از کیزا، پسرانش یعنی روی ( که حالا با عنوان آبونگو شناخته می شود)، برنارد و آبو هستند و همینطور دخترشان آیوما که مددکار اجتماعی بوده و یک مدرسه متعلق به بچه های بی سرپرست را در پادشاهی انگلستان اداره می کند. اوباما دو پسر بنامهای دیوید و مارک از ازدواج با روت داشت. مارک در دانشگاه استانفورد به مطالعه علم فیزیک پرداخت و درحال حاضر با یک زن چینی نامزده کرده و در چین زندگی می کند. هشتمین فرزند او یعنی جورج هم، در کنیا ماندگار شده است.
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید