شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر کوتاه کردن سطح اکلوزال در کاهش درد بعد از Instrumentation


بررسی اثر کوتاه کردن سطح اکلوزال در کاهش درد بعد از Instrumentation
هدف از این مطالعه بررسی علایم و نشانه‌های قبل از درمان ریشه با درد از اینسترومنتیشن در دندان‌هایی که سطح اکلوزال آنها کوتاه شده می‌باشد.
این تحقیق به روش تجربی از نوع Matched clinical trial بر روی صد و بیست نفر از بیمارانی که نیاز به درمان اندودنتیک دندانهای مولر داشتند صورت پذیرفت. بیمارانی که آنتی بیوتیک و داروهای ضد درد استفاده کرده بودند، آنهایی که Bruxism و Clenching داشتند، بیماران با کمتر از سه دندان خلفی مقابل هم در هر قوس فکی، لقی بیشتر از درجه یک و یا پاکت عمیقتر از پنج میلی‌متر، همچنین دندانهای زیر پروتز ثابت یا دندانهائی که دندان مقابل آنها پروتز ثابت یا متحرک بودند و در نهایت بیمارانی که ضمن درمان دچار پرفوریشن یا Overinstrumentation شده بودند، از مطالعه خارج شدند. سپس بیماران براساس یافته‌های کلینیکی شامل: زنده بودن پالپ، درد قبل از درمان، حساسیت به دق، وجود رادیولوسنسی پری رادیکولار به دو دسته تقسیم شدند. دسته اول شامل دندانهای با پالپ سالم، درد قبل از درمان حساس به دق و فاقد رادیولوسنسی پری رادیکولار و دسته دوم شالم دندانهای با پالپ نکروزه، فاقد درد قبل از درمان، عدم حساسیت به دق همراه با ضایعه پری رادیکولار بود. هر دسته به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. پس از آماده کردن کانال‌ها سطح اکلوزال گروههای مورد در هر دو دسته کوتاه گردید و در زمان ترخصیص به بیماران پرسشنامه‌ای داده شده تا میزان درد خود را با آموزشی که به آنها داده شده بود و در طی ?? ساعت بعد از درمان در آن ثبت کنند. پرسشنامه در جلسه بعد جمع‌آوری شده و اطلاعات آن با آزمون (P = ۰/۰۵)x۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
در دسته اول دندانهای با پالپ زنده، دارای درد قبل از درمان، حساس به دق، بدون ضایعه پری رادیکولار بین درد بعد از اینسترومنتیشن به دنبال کوتاه کردن سطح اکلوزال و درد قبل از درمان یک رابطه آماری معنی‌دار مشاهده شد. در دسته دوم، دندانهای با پالپ نکروزه، فاقد درد قبل از درمان، دارای رادیولوسنسی پری رادیکولار و فاقد حساسیت به دق، هیچ رابطه آماری معناداری بین درد بعد از اینسترومنتیشن به دنبال کوتاه کردن سطح اکلوزال و علائم قبل از درمان دیده نشد. به همین جهت به عنوان نتیجه پیشنهاد می‌شود که کاهش سطح اکلوزال به منظور کاهش درد بعد از درمان ریشه دندان حتی‌الامکان در بیمارانی که درد قبل از درمان، حساسیت به دق، دارای پالپ زنده و بدون لوسنسی پری آپیکال هستند، صورت پذیرد.
محمد اثنی عشری
ماندانا ستاری
محمدعلی مزینی
محمد طالبی ‌زاد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید