جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اثر عصاره تام و فراکسیون‌های حاصل از چای سیاه ارتودکس ایرانی بر وزن بدن، میزان غذای دریافتی و قند خون رت های دیابتی نوع یک


اثر عصاره تام و فراکسیون‌های حاصل از چای سیاه ارتودکس ایرانی بر وزن بدن، میزان غذای دریافتی و قند خون رت های دیابتی نوع یک
● زمینه و هدف:
دیابت یکی از شایع ترین بیماری های آندوکرین است که علت عمده آن چاقی، عدم رژیم غذایی مناسب و عدم تحرک بیان می شود و از قدیم الایام عصاره های گیاهی در کنترل این بیماری به طور تجربی مصرف می شدند لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر عصاره تام و فراکسیون های حاصل از چای سیاه اورتودکس ایرانی بر وزن بدن، میزان غذای مصرفی و قند خون رت های دیابتیک صورت گرفت.
● روش ها:
در این مطالعه ۸ گروه ۷ تایی از رت های نر سه ماهه در محدوده وزنی ۲۵۰-۲۰۰ گرم انتخاب و بطور تصادفی به گروه های موردنظر تقسیم و به مدت یکماه مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه های اول و دوم سالم غیر دیابتی و بقیه گروه ها توسط استرپتوزوتوسین دیابتی شدند به گروه های هشت گانه به ترتیب: حامل (سالم)، عصاره تام (سالم)، حامل (دیابتی)، عصاره تام (دیابتی)، فراکسیون متانولی ۲۰% (دیابتی)، ۴۰% (دیابتی)، ۶۰% (دیابتی)، و ترکیب ۸۰ و ۱۰۰% (دیابتی)‌ به صورت داخل صفاقی روزانه تزریق شد. قند خون در دو نوبت اول و پایان مطالعه و وزن و غذای مصرفی در ۵ مرحله اندازه گیری گردید. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یکطرفه، دو طرفه و آنالیز تکرار اندازه ها و آنالیز واریانس لانه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● یافته ها:
در گروه دریافت کننده فراکسیون ۴۰% بیشترین کاهش وزن و کمترین مصرف غذا مشاهده شد (PV=۰.۰۰۰) همچنین عصاره تام در رت های دیابتی موجب کاهش مصرف غذا گردید (PV=۰.۰۰۰) و در سایر گروه ها تغییرات وزنی و مصرف غذا معنی دار نبود (PV>۰.۰۵). تجویز عصاره تام و فراکسیون های حاصل از آن تاثیری بر روی قند خون رت های دیابتیک و سالم نداشت (PV>۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
تجویز عصاره تام و فراکسیون ۴۰% چای سیاه بر کاهش مصرف غذا در رت های دیابتیک تاثیر مثبت داشته و منابع چاقی می شود لذا می تواند در پیشگیری از دیابت و عوارض ناشی از آن موثر واقع شود.
علیرضا استادرحیمی
عباس دل آذر
بیت اله علی پور
مهران مسگری
سولماز اثنی عشری
امیرمنصور وطن خواه
سرور علی پورآژیری
عبدالرسول صفاییان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید