جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر روش کانگورویی بر شدت درد ناشی از واکسیناسیون در نوزادان


تاثیر روش کانگورویی بر شدت درد ناشی از واکسیناسیون در نوزادان
● زمینه و هدف:
درد پدیده پیچیده ای است که در گذشته به راحتی در نوزادان نادیده گرفته می شد. تحقیقات نشان داده است که نوزادان، درد را کاملا احساس می کنند و مطالعات اخیر نشان داده است که مداخلات غیردارویی مانند مراقبت کانگورویی که با برقراری ارتباط و تعامل مادر و نوزاد همراه می باشد، می تواند در کاهش درد ناشی از انجام رویه های دردناک موثر باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر روش مراقبت کانگورویی بر درد ناشی از واکسیناسیون در نوزادان انجام گرفت.
● مواد و روش ها:
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی دو گروهه می باشد. جامعه پژوهش شامل نوزادان رسیده ای است که در بیمارستان ۲۲ آبان لاهیجان متولد شده اند. نمونه ها شامل۶۰ نوزاد رسیده است. گروه آزمایشی به مدت ۳۰ دقیقه تماس پوست به پوست داشتند در حالی که نوزادان گروه کنترل در پتویی پیچیده شده و درون کات نوزادان در کنار تخت مادر نگه داری شدند. در هر دو گروه برای بررسی تغییرات رفتاری نوزاد نسبت به درد، ۲ دقیقه قبل از واکسیناسیون، حین تزریق و ۳ دقیقه بعد از آن فیلمبرداری از نوزاد توسط یک فیلمبردار ثابت خانم انجام گردید. سپس تغییرات رفتاری نوزادان توسط کمک پژوهشگر که نسبت به اهداف مطالعه آگاه نبود، مشاهده و با مقیاس NIPS نمره گذاری شد. تعداد ضربان قلب و درصد اشباع اکسیژن خون توسط دستگاه پالس اکسی متری و طول مدت گریه با ساعت ثانیه شمار در طول همین مدت در دو گروه اندازه گیری و ثبت شد. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای، آزمون دقیق فیشر، تست تی زوجی و تی مستقل در نرم افزار آماری SPSS مورد تجربه و تحلیل قرار گرفت.
● یافته ها:
نتایج نشان داد که شدت درد در نوزادان گروه آزمایش حین و بعد از مداخله نسبت به گروه کنترل پایین تر بود و این نتیجه از لحاظ آماری معنی دار بود (P<۰.۰۰۶). طول مدت گریه در نوزادان گروه آزمایش حین مداخله و بعد از آن کمتر از گروه کنترل بود که به لحاظ آماری معنی دار شد (P<۰.۰۰۱).
● نتیجه گیری:
بر اساس نتایج پژوهش، روش مراقبت کانگورویی مداخله ای مفید، سودمند و ارزان به شمار می آید که نیاز به تجهیزات مدرن و گران قیمت ندارد. لذا پیشنهاد می گردد که از این روش به عنوان یک کاهش دهنده درد در انجام روش های دردناک روی نوزادان به کار رود تا درد و رنج این انسان های بی دفاع کاهش یابد.
رضا سعیدی
زهرا اثنی عشری
محترم امیرنژاد
حبیب اله اسماعیلی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید