جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ارزش بیوپسی آندوبرونشیال (داخل برونشی) در تشخیص سارکوئیدوز ریوی


ارزش بیوپسی آندوبرونشیال (داخل برونشی) در تشخیص سارکوئیدوز ریوی
● مقدمه:
سارکوئیدوز بیماری گرانولوماتوز با درگیری چند ارگان و با علت نامشخص است که در بیش از۹۰% موارد با درجاتی از درگیری ریوی تظاهر می کند. بیوپسی ریه از طریق برونش با برونکوسکوپی فیبروپتیک که واکنش گرانولوماتوز غیرکازئیفیه را نشان می دهد، روش مناسب است. در این مطالعه علاوه بر این روش، از روش بیوپسی داخل برونش جهت بررسی موارد درگیری داخل برونش در بیماران سارکوئیدوز استفاده شده است.
● روش کار:
۲۸ بیمار با تشخیص سارکوئیدوز ریوی و متوسط سن ۶۴/۱۱ ± ۸/۴۱ سال مورد مطالعه قرار گرفتند که ۵۵% آنها خانم بوده اند. در همگی بیماران بیوپسی ترانس برونکیال ریوی و بیوپسی داخل برونش انجام شد و نتایج بیوپسی داخل برونش مورد بررسی قرار گرفت.
● نتایج:
بیوپسی داخل برونش در ۵/۵۳% بیماران مبتلا به سارکوئیدوز گرانولوم را نشان داد و همچنین در ۵/۷۱% بیماران نتیجه بیوپسی ریه از طریق برونش مثبت بود. در ۸ بیمار (۵/۲۸%) تشخیص بیماری سارکوئیدوز فقط با روش بیوپسی داخل برونش مشخص گردید. در ۵/۷۳% بیماران با درگیری داخل برونشی سارکوئیدوز نمای مخاط برونش نرمال بود.
● نتیجه گیری:
درگیری داخل برونشی در بیماری سارکوئیدوز شایع است و انجام بیوپسی داخل برونش به عنوان روشی کم خطر سبب افزایش قدرت تشخیصی برونکوسکوپی می شود.
داوود عطاران
محمد توحیدی
امیر اثنی عشری
نوریه شریفی
هاله رکنی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید