جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شیوع عفونت‌های انگلی روده‌ای در بین دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر اردبیل، ۱۳۸۲


شیوع عفونت‌های انگلی روده‌ای در بین دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر اردبیل، ۱۳۸۲
● زمینه و هدف:
عفونت های انگلی روده جزو شایع ترین عفونت ها در دنیا هستند که موجب بروز ابتلا و مرگ و میر قابل ملاحظه می شوند. هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع عفونت های انگلی روده و عوامل خطر ساز مربوطه در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اردبیل بود.
● روش کار:
این مطالعه توصیفی – مقطعی در ۲۴ مدرسه ابتدایی شهر اردبیل در سال ۱۳۸۲ انجام شد. این مطالعه ۱۰۷۰ دانش آموز در سنین بین ۷ تا ۱۳ ساله شامل ۵۲۷ پسر (%۴۹.۳) و ۵۴۳ دختر (%۵۰.۷) انتخاب شدند. نمونه های مدفوع به صورت نمونه گیری تصادفی جمع آوری و جهت جستجوی تخم، لارو و کیست انگل ها با روش های گسترش مرطوب و فرمالین اتر آزمایش شدند.
● یافته ها:
در نمونه های به دست آمده ?? نوع انگل تشخیص داده شدند. ژیلاردیالامبلیا %۱۴.۲، بلاستوسیس تیس هومینیس %۱۰.۲ و آنتا مبا کلی %۴.۱ به ترتیب شایع ترین انگل ها بودند. شیوع کلی آلودگی به حداقل یک انگل %۲۷.۲ بود، بین شیوع انگل ها با سن، جنسیت و نیز مقطع تحصیلی ارتباط آماری معنی دار وجود نداشت.
● نتیجه گیری:
این مطالعه نشان می دهد که میزان شیوع عفونت های انگلی در مدارس ابتدایی بالا بوده بنابراین آموزش بهداشت در زمینه بهداشت فردی به دانش آموزان و والدین، به ویژه مادران ضروری می باشد.
احمد دریانی
غلام حسین اتحاد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید