پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی میکروارگانیسم های ایجاد کننده اوتیت میانی مزمن در مراجعین به درمانگاه های گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل


بررسی میکروارگانیسم های ایجاد کننده اوتیت میانی مزمن در مراجعین به درمانگاه های گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
● زمینه و هدف:
عفونت مزمن گوش میانی در ۲- ۵/۱ درصد افراد جامعه وجود دارد و ترشحات ناشی از آن باعث بروز مشکلاتی برای بیمار می گردد. میکروارگانیسم های پسودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوک طلایی از شایعترین میکروارگانیسم های دخیل در عفونت فوق هستند. در صورتیکه پیگیری و درمان دقیق در عفونت مزمن گوش میانی به عمل نیاید ضایعات تخریبی شدید و غیرقابل برگشت به وجود می آید. هدف از این بررسی شناسایی شایعترین میکروارگانیسم های دخیل در این عفونت و حساسیت آنها نسبت به آنتی بیوتیک ها بود.
● روش کار:
این بررسی یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که بر روی ۶۰ بیمار مراجعه کننده به مراکز درمانی گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال ۸۰-۱۳۷۸ انجام شد. از ترشحات گوش میانی بیماران مراجعه کننده به وسیله آپلیکاتوراستریل نمونه برداری شد. سپس نمونه ها به محیط کشت مایع (لاکتوز براث - نوترینت براث) انتقال داده شد و برای جداسازی میکروارگانیسم های بیماری زا نمونه ها به محیط کشت جامد بلادآگار انتقال داده شد و پس از جدا سازی میکروارگانیزم ها تعیین حساسیت (آنتی بیوگرام) به عمل آمد. داده ها توسط نرم افزار کامپیوتری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● یافته ها:
یافته ها نشان داد از۶۰ بیمار مراجعه کننده، ۵۶ مورد کشت مثبت داشتند. میکروارگانیسم های جدا شده از ترشحات گوش میانی استافیلوکوکوس طلایی (۶/۳۱%) پسودوموناس آئروژینوزا (۶/۲۶%)، پروتئوس(۲۰%)، کاندیدا آلبیکانس (۴/۶%)، استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس (۶/۴%)، آئروموناس (۶/۱%)، و سایـر میکرو ارگانیسـم ها (۴/۶%) بودند. میـزان حساسیت میکروارگانیسم ها نسبـت به آنتی بیوتیـک ها بترتیـب: شامـل سیپروفلـوکزاسیـن (۶/۹۴%)، کوتریمـوکسـازول (۳/۶۶%)، کلـوگزاسیلیـن (۳/۶۴%)، کلرامفنیکـل (۳/۶۴%)، سفالکسـین (۳/۶۴%)، اریترومایسیـن (۷/۶۰%)، آمیکاسیـن (۶/۴۴%)، استرپتومایسیـن (۳/۳۹%)، و پنی سیلین (۴/۵%) بود.
● نتیجه گیری :
در این مطالعه شایعترین باکتری دخیل در عفونت مزمن گوش میانی استافیلوکوک طلایی بوده و میکروارگانیسم های جدا شده نسبت به سیپروفلوکزاسین حساسیت بیشتری داشتند.
اکبر پیرزاده
غلام حسین اتحاد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید