جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی وضعیت هوموسیستئین در بیماران همودیالیزی دریافت کننده اسید فولیک در بیمارستان امام حسین (ع) تهران


بررسی وضعیت هوموسیستئین در بیماران همودیالیزی دریافت کننده اسید فولیک در بیمارستان امام حسین (ع) تهران
● سابقه و هدف:
هیپرهوموسیستئینمی یکی از عوامل خطر مستقل بیماری های قلبی عروقی و بویژه آترواسکلروز است. میزان شیوع هیپرنوموسیستئینمی در بیماران همودیالیزی، بیشتر از کل جمعیت است و به همین جهت، این بیماری ها در حدود ۵۰ درصد از علل مرگ و میر این بیماران را به خود اختصاص می دهند. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت هوموسیستئین در بیماران همودیالیزی دریافت کننده دوز ۵mg/d اسید فولیک خوراکی، در بیمارستان امام حسین (ع) تهران بود.
● مواد و روش ها:
در این مطالعه که به صورت مقطعی طراحی شد، سطح هوموسیستئین تام (tHcy) پلاسما و اسید فولیک و ویتامین B۱۲ سرم، در ۴۰ بیمار همودیالیزی که حداقل از ۳ ماه قبل دریافت کننده ۵mg/d اسید فولیک بوده اند، اندازه گیری شد. همبستگی میان این سه شاخص و همچنین همبستگی آنها با سایر عوامل مداخله گر با استفاده از آزمون های ناپارامتری بررسی شد. میزان دریافت غذایی ویتامین های گروه B مرتبط با متابولیسم هوموسیستئین، با استفاده از روش یادآمد ۲۴ ساعت خوراک برای ۳ روز متوالی، ارزیابی شد.
● یافته ها:
در بیماران همودیالیزی مورد مطالعه که تحت مکمل یاری مداوم با اسید فولیک بوده اند، میانه سطح tHcy پلاسما (median±IQR) ۲۰.۹۵±۱۲.۱۷mmol/L و میانه سطح اسید فولیک و ویتامین B۱۲ سرم به ترتیب ۱۰۱.۵۵±۱۱۳.۹۲ng/ml و ۹۴۵±۵۲۶.۵pg/ml بود. از بین این بیماران ۷۵ درصد در محدوده بالاتر از طبیعی، ۱۵ درصد در محدوده مرزی و ۱۰ درصد در محدوده طبیعی tHcy پلاسما قرار داشتند. همچنین ۱۲.۵ درصد از بیماران، دارای سطح طبیعی اسیدفولیک سرم و ۸۷.۵ درصد دارای سطح افزایش یافته آن بودند. در مورد ویتامین B۱۲ سرم ۳۷.۵ درصد در محدوده طبیعی و ۶۲.۵ درصد در محدوده بالاتر از طبیعی قرار داشتند. هیچ ارتباط معنی داری بین tHcy پلاسما با سن، سابقه دیالیز، مصرف سیگار، قهوه و چای، وضعیت یائسگی، سابقه شناخته شده دیابت ملیتوس، هیپرتانسیون و هیپرلیپیدمی، آلبومی، کراتی نین، اوره، سطح ویتامین B۱۲ سرم و مقدار دریافت غذایی اسید فولیک و ویتامین B۱۲ مشاهده نشد. نوعی همبستگی معنی دار و معکوس بین tHcy پلاسما با قد، سطح اسید فولیک سرم و مقدار دریافت غذایی ویتامین های B۶ و B۲ وجود داشت. به علاوه، متوسط سطح tHcy پلاسما در زنان به طور معنی داری، بالاتر از مردان بود.
● نتیجه گیری و پیشنهادات:
با وجود مکمل یاری با اسید فولیک، فقط درصد کمی از بیماران، وارد محدود طبیعی tHcy شده اند که این مساله، لزوم مکمل یاری با دوزهای بالاتر اسید فولیک را به صورت توام با ویتامین های B۱۲ و B۶ و عوامل دیگر مشخص می کند. سطح افزایش یافته اسید فولیک سرم، احتمالا در نتیجه اثر محیط اورمیک بر دسترسی درون سلولی این ویتامین، بروز کرده است. سطح افزایش یافته ویتامین B۱۲ سرم نیز ممکن است در اثر عدم تبدیل آن به فرم فعال، در محل اصلی تبدیل، یعنی کلیه ها، ایجاد شده است.
نسیم آزادی بخش
راهبه شاکرحسینی
شهناز اتابک
بنفشه گلستان
آناهیتا هوشیارراد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید