پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کاروانی که دست خالی برگشت


کاروانی که دست خالی برگشت
کاروان تیم ملی ایران با ۸۸ ورزشکار در رشته های فوتبال، کشتی آزاد فرنگی، وزنه برداری، شمشیربازی، مشت زنی، واترپلو، دوچرخه سواری، تیراندازی و دوومیدانی به بازیهای المپیک مونترال اعزام شد. اما به نظر می رسید این بار به دلیل برنامه ریزی های نادرستی که شده بود باز هم کاروان ایران در حالی که بیشترین تعداد ورزشکار و همراه وارد مونترال شد نتواند به عنوانی دست پیدا کند و باید گفت این بدترین نتیجه کاروان ایران در المپیک بود چون حالا تنها یک مدال برنز توسط محمد نصیری و یک نقره در کشتی آزاد منصور برزگر به دست آورد تا کاروان ۸۸ نفره تیم ایران با ۲ مدال به کشور برگردد.
● فوتبال
در بازیهای المپیک مونترال نماینده فوتبال قاره آفریقا به دلیل تحریم بازیها حضور نداشت و به این ترتیب تیم ایران به همراه کره شمالی و اسراییل نمایندگان قاره آسیا بودند که تیم ایران توانست با راهیابی به مرحله یک چهارم نهایی بهترین عنوان آسیا را به دست بیاورد و در واقع این تیم از قدرت آسیا به خوبی دفاع کرد.ترکیب تیم ایران در این دوره از رقابت ها علی پروین، پروین قلیچ خانی، سهام میرفخرایی، غلامحسین مظلومی، بیژن ذوالفقار نسب، ناصر حازی، حسن روشن، ابراهیم قاسم پور، آندرانیک اسکندر ریان غفور جهانی، حسن نظری، ناصر نورایی، علیرضا خورشیدی و نصر ا... عبدالهی بودند که برای کشورمان به میدان رفتند.
● تیراندازی
تیم تیراندازی ایران با حضور علی علیجانی، اسفندیار لاری، هوشنگ قزوینی و کامبل جعفری وارد بازیها شد. تیراندازان ایران در رشته های تراپ و اسکیت شرکت کردند اما هیچ کدام نتوانستند عنوانی را به دست بیاورند.
● شمشیربازی
شمشیربازی ایران در دو گروه دختران و پسران وارد بازیها شد در تیم دختران مهوش شفایی، گیتی محبان، ژیلا الماسی و مریم آچاک وارد بازیها شد که هیچ کدام در رشته فلوره انفرادی و تیمی نتوانستند به مقامی دست پیدا کنند.
اما در فلوره انفرادی مردان اصغر پاشاپور، احمد اکبری ، حسین نیکنام نفراتی بودند که وارد رقابت ها شدند که در نهایت در دور اول اصغر پاشاپور و اکبری با دو پیروزی و ۵ شکست حذف و در جایگاه سی و هشتم قرار گرفتند اما نیکپور با ۴ پیروزی راهی دور سوم شد که در این مرحله نتوانست به دور بعدی رقابت ها صعود کند.در فلوره تیمی هم احمد اکبری، اصغر پاشاپور و حسین نیکنام در بین ۱۹ تیم شرکت کننده در رده دهم قرار گرفت که این بهترین نتیجه تیم شمشیربازی ایران بود.و اما سایر شمشیربازان ایرانی در انفرادی اسماعیل پاشاپور حمید فتحی و احمد اسکندر پور بودند که هیچ کدام به عنوانی نرسیدند.در اپه تیمی هم تیم ایران مرکب از اسفندیار زرنگار، ایرج دستگردی و سرژیک آسادوریان در رده بندی نهایی به عنوان سیزدهم رسید و بهترین نتیجه انفرادی هم به سرژیک آسادوریان تعلق گرفت که در بین ۶۹ شرکت کننده در مکان چهاردهم قرار گرفت.
● بوکس
تیم مشتزنی ایران متشکل از محمد آذر مزین، پرویز بادپا، پرویز بهمنی، بهزاد قائری و سعید بشیری به کانادا اعزام شد.در وزن ۴۸ کیلوگرم سعید بشیری در دور اول با قبول شکست مقابل حریف مجارستانی خود از دور رقابت ها کنار رفت. در وزن ۵۴ کیلوگرم بهزاد قائدی در دور اول باکناره گیری حریفش به دور دوم صعود کرد و در آن مرحله حذف شد. وزن ۶۰ کیلوگرم پرویز بهمنی هم در دور اول استراحت و در دور دوم مغلوب و کنار رفت.وزن ۶۷ کیلوگرم علی بحری در همان ابتدا حذف شد. وزن ۷۱ کیلوگرم محمد آذر مزین که تنها مشتزن ایرانی بود که یک بار دستش به علامت پیروزی بالا رفت اما در دور دوم حذف شد.در دسته بیشتر از ۸۱ کیلوگرم پرویز بادپا در دور اول استراحت و در دور دوم حذف شد تا به این ترتیب تیم ایران در رشته مشتزنی هم به عنوانی دست پیدا نکند.
● دوچرخه سواری
تیم دوچرخه سواری ایرانی در ۱۰۰ کیلومتر آزاد با حضور حسن فرد، خسرو حق گشا، اصغر فدایاری، غلامحسین کوهی وارد رقابت ها شد که با زمان ۲۵/۲۸/۲ در بین ۲۸ تیم عنوان بیست و چهارم را به دست آورد.
● وزنه برداری
داود ملکی، علی والی، فضل ا... دهخدا، عطار اشرفی، فیض ا... ناصری، هوشنگ کارگرنژاد و محمد نصیری نمایندگان ایران در رشته وزنه برداری بودند.محمد نصیری در دسته مگس وزن وارد بازیها شد. او در پیکار با نیرومندترین وزنه برداران ۵۲ کیلویی کمی گیج بود. تاکتیک جنگی او در برابر رویارویی با حریفان نامعلوم و به ویژه تمرین آمادگی پشت پرده او برای رفتن روی صحنه و انجام حرکات اصلی با اصول صحیح انجام نگرفت. نصیری به دنبال طلای المپیک بود اما او در نهایت با ۲۳۵ کیلوگرم توانست عنوان سوم رقابت ها را به خود اختصاص دهد تا تنها مدال آور تیم وزنه برداری ایران باشد.در سایر وزن ها هم هیچ کدام از وزنه برداران کاروان ایران نتوانستند کاری از پیش رو بردارند.
● واترپلو
تیم واترپلوی ایران به عنوان منتخب قاره آسیا برای اولین بار پا به المپیک گذاشت. بازیکنان ایران با ۹۲ گل خورده و ۱۲ گل زده نتوانستند عنوانی بهتر از آخری را به دست بیاورند. در این رقابت ها جهانگیر توکلی، رضا کامرانی، داریوش موحدی منوچهر پرچمی، عبدالرضا مجدپور، بهرام توکلی، احمد یاقوتی، احمد پیرایش، حسین نسیم حیدر شجاعی و فیروز محمدی نمایندگان ایران در این دوره از رقابت ها بودند.
● دو و میدانی
تیمور غیاثی در پرش ارتفاع، سلمان حسام در پرتاب دیسک، حسین ربی در دو ۵۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ متر، ایوب بداغی در دوهای ۱۰۰ و ۲۰۰ متر نمایندگان کشورمان بودند که هیچ کدام نتوانستند کاری از پیش رو بردارند و در نهایت تیم ایران در این رشته هم بدون مدال ماند.
● کشتی آزاد
در وزن ۴۸ کیلوگرم سبحان روحی وارد میدان شد و با ۳ برد پی در پی به مرحله چهارم رسید اما در این مرحله حذف شد. حبیب فتاحی نماینده کشورمان در وزن ۵۲ کیلوگرم بود که با ۲ پیروزی و یک شکست از مرحله سوم رقابت ها کنار رفت.نماینده وزن ۵۷ کیلوگرم رمضان خدر بود. او در دور چهارم با قبول شکست امیدهایش را از دست داد، در وزن ۶۲ کیلوگرم محسن فره وشی در دور سوم با شکست برابر حریف کانادایی از رقابت ها حذف شد.محمدرضا نوایی دیگر کشتی گیر تیم ایران در وزن ۶۸ کیلوگرم بود که در مرحله چهارم کنار رفت. شرکت کننده ایرانی وزن ۷۴ کیلوگرم منصور برزگر بود. برزگر تنها کشتی گیر ایرانی بود که توانست مدال به دست بیاورد. او کشتی های قابل قبولی را به نمایش گذاشت و در نهایت با کسب مدال نقره به کار خود پایان دادبعد از برزگر محمدحسین محبی نماینده ایران در وزن ۸۲ کیلوگرم بود. او در دور دوم از رقابت ها کنار رفت.در وزن ۹۰ کیلوگرم علرضا سلیمانی برای تیم ایران به میدان رفت که او هم نتوانست کاری از پیش رو بردارد و در دور سوم حذف شد.در وزن نهم رضا سوخته سرایی هم در دور سوم کنار رفت و نماینده وزن دهم ایران اسکندر مسلم فیلابی بود که در مرحله چهارم حذف شد.
● کشتی فرنگی
خلیل رشید محمدزاده، مراد علی شیرانی، غلامرضا قصاب، جعفر علیزاده، هوشنگ منتظر الظهور، هاشم کلاهی و بهرام مشتاقی نمایندگان ایران بودند که در بین ۱۶۰ کشتی گیر حاضر در رقابت ها نتوانستند عنوانی را به دست بیاورند و در نهایت تیم ایران تنها با یک امتیاز توسط مرادعلی شیرانی به همراه تیم های کانادا و کره جنوبی مشترکا در مکان چهاردهم جای گرفت.
در پایان رقابت های المپیک مونترال ۱۹۷۶ تیم ایران با کسب ۲ مدال نقره و برنز نتوانست عنوانی بهتر از بیست و نهمی در جمع ۳۶ کشور دنیا به دست بیاورد.
شیوا شیرمردی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید