جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اثر مکمل یاری با ویتامین B۱۲ بر وضعیت هوموسیستئین در بیماران همو دیالیزی دریافت کننده اسیدفولیک


اثر مکمل یاری با ویتامین B۱۲ بر وضعیت هوموسیستئین در بیماران همو دیالیزی دریافت کننده اسیدفولیک
● مقدمه:
شیوع هیپرهوموسیستئینمی در بیمارن همودیالیزی بالاتر از کل جمعیت است و حدود ۵۰ درصد از علل مرگ و میر این بیماران را به خود اختصاص می دهند. در اغلب موارد برای کنترل هیپر هوموسیستئینمی در بیماران همودیالیزی از مکمل یاری با اسید فولیک استفاده می شود که مطالعات نشان داده اند که این مکمل، به تنهایی، کفایت لازم را برای کاهش سطح هوموسیتئین (tHcy) پلاسما ندارد.هدف از این مطالعه بررسی اثر مکمل یاری با ویتامین B۱۲ بر وضعیت هوموسیستئین در بیماران همودیالیزی دریافت کننده اسید فولیک در بیمارستان امام حسین (ع) تهران است.
● مواد و روش ها:
در این کار آزمایی بالینی که به صورت تصادفی، دوسوکور طراحی شده است، ۲۰ بیمار همودیالیزی که حداقل از ۳ ماه قبل مکمل اسید فولیک با دوز ۵ میلی گرم در روز دریافت می کردند و شرایط ورود به مطالعه را داشتند انتخاب شدند. بیماران، به مدت ۲ ماه ، در گروه اول، ۵ میلی گرم در روز اسید فولیک خوراکی همراه با دارونمای ویتامین B۱۲ و در گروه دوم همین مقدار اسید فولیک را همراه با ۱ میلی گرم در روز ویتامین B۱۲ خوراکی دریافت کردند. سطح tHcy پلاسما و اسید فولیک و ویتامین B۱۲ سرم در آغاز و پایان مطالعه اندازه گیری شد. تغییرات آنها مورد بررسی قرار گرفت. همبستگی میان این ۳ شاخص و همبستگی آنها با سایر عوامل مداخله گر بررسی شده است.
● یافته ها:
در بیماران همودیالیزی مورد مطالعه که تحت مکمل یاری مداوم یا اسید فولیک بوده اند، میانگین سطح اولیه tHcy پلاسما ?mol/L ۲۱.۶±۲۵.۴۲ و میانگین سطح اسید فولیک و ویتامین B۱۲ سرم به ترتیب۸۱.۲۵ ng/ml± ۱۱۱.۷۵و pg/ml ۲۰۳۴.۹۶±۱۴۲۰.۷۵ بوده است. ۷۵% ازبیماران در محدوده هیپرهوموسیستئینمی، ۲۰% در محدوده مرزی و فقط ۵% در محدوده طبیعی قرار داشتند. پس از پایان مداخله، میانگین tHcy پلاسما و اسیدفولیک و ویتامین B۱۲ سرم، در گروه اول، به ترتیب ?mol/L ۱۳.۴۴±۲۴.۵۴،۹۹.۵ ng/ml ±۱۱۶.۲ و۱۴۳۸.۰۳ pg/ml±۱۳۶۷.۵ و در گروه دوم ، به ترتیب ۳.۶۲?mol/L±۱۸.۸۷،ng/ml ۶۸.۱۱±۱۲۴.۵ و pg/ml ۱۰۷۳.۵۴±۱۷۳۱.۳۷ بوده و این دو نوع مداخله اختلاف معناداری در بین دو گروه ایجاد نکردند. به علاوه، تفاوت در سطح این شاخص ها، قبل و بعد از مداخله نیز در هیچیک از دو گروه معنا دار نبود.
● نتیجه گیری و توصیه ها:
مکمل یاری با ویتامین B۱۲ خوراکی اثری بر وضعیت هوموسیستئین در بیماران همودیالیزی دریافت کننده اسید فولیک ندارد. این مسئله احتمالا ناشی از مقاومت به اسیدفولیک و همچنین عدم ایجاد مکانیسم های فارماکولوژیک موثر در شرایط تجویز نوع خوراکی ویتامین B۱۲ می باشد.
نسیم آزادی بخش
راهبه شاکرحسینی
شهناز اتابک
نوید ناطقیان
بنفشه گلستان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید