شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اثر مکمل یاری با اسید فولیک و ویتامین B۱۲ بر هوموسیستئین بیماران همودیالیزی


اثر مکمل یاری با اسید فولیک و ویتامین B۱۲ بر هوموسیستئین بیماران همودیالیزی
● زمینه و هدف:
میزان شیوع هیپرهوموسیستئینمی در بیماران همودیالیزی بالاتر از کل جمعیت است. هدف از این مطالعه بررسی اثر مکمل یاری با دوز بالای اسیدفولیک، با و بدون ویتامین B۱۲ بر وضعیت هوموسیستئین در بیماران همودیالیزی در بیمارستان امام حسین (ع) تهران است.
● روش بررسی:
در این کارآزمایی بالینی ۳۶ بیمار همودیالیزی که حداقل از سه ماه قبل مکمل اسید فولیک با دوز ۵ mg/d دریافت می کردند انتخاب شدند. این بیماران به صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شده و به مدت دو ماه، در گروه اول، ۵ mg/d اسید فولیک همراه با دارونمای ویتامین B۱۲، در گروه دوم، همین مقدار اسید فولیک را همراه با ۱ mg/d ویتامین B۱۲ خوراکی، در گروه سوم، ۱۵ mg/d اسید فولیک همراه با دارونمای ویتامین B۱۲ و در گروه چهارم، همین مقدار اسید فولیک را همراه با ۱ mg/d ویتامین B۱۲ خوراکی دریافت کردند. سطح هوموسیستئین تام پلاسما و اسید فولیک و ویتامین B۱۲ سرم در آغاز و پایان مطالعه اندازه گیری شد. میزان دریافت های غذایی بیماران نیز در طول مطالعه، ارزیابی شد.
● یافته ها:
از بیماران همودیالیزی مورد مطالعه که تحت مکمل یاری مداوم با اسید فولیک بوده اند، قبل از شروع مداخله، %۲۷.۸ در محدوده طبیعی tHcy و %۷۲.۲ در محدوده هیپرهوموسیستئینمی قرار داشتند. پس از پایان مداخله، سطح tHcy پلاسما در گروه اول، %۱.۳۵ افزایش و در گروه دوم، سوم و چهارم به ترتیب ۱۴.۵۴, ۶.۹۹ و ۳۰.۰۹ درصد کاهش یافت. تغییرات سطح tHcy پلاسما و ویتامین B۱۲ سرم، فقط در گروه چهارم معنی دار بود و تغییرات سطح اسید فولیک سرم، در هیچ یک از گروه ها معنی دار نبود.
● نتیجه گیری:
بهترین استراتژی درمانی برای مواجهه با هیپرهوموسیستئینمی در بیماران همودیالیزی، مکمل یاری با دوز ۱۵ mg/d اسید فولیک همراه با دوز ۱ mg/d ویتامین B۱۲ خوراکی است.
نسیم آزادی بخش
راهبه شاکرحسینی
شهناز اتابک
نوید ناطقیان
بنفشه گلستان
آناهیتا هوشیارراد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید