جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ایران هیچ قانونی را نقض نکرده است


ایران هیچ قانونی را نقض نکرده است
ولادیمیر پوتین در اولین سفر رسمی اش به فرانسه در پست نخست وزیری روسیه با مقام های عالی رتبه این کشور به بحث و گفت وگو نشست و هم چنین در ضیافت شامی به دعوت نیکولا سارکوزی در کاخ الیزه شرکت کرد. دعوتی که به ندرت برای یک نخست وزیر صورت گرفته است. با این حال به عقیده بسیاری از تحلیل گران با پوتین در این سفر بیشتر هم چون یک رئیس جمهور و یا رهبر قوی کشورش برخورد شد تا یک نخست وزیر.
ولادیمیر پوتین، در مقام نخست وزیر روسیه در گفت وگوی تفصیلی با روزنامه لوموند سعی کرد بر ابهامات موجود در خصوص رهبری در روسیه و شایعات مبنی بر اینکه وی هنوز هم اداره کشور و سیاست خارجی را در دست دارد خاتمه دهد.
▪ حضور شما در الیزه به دعوت نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه و با توجه به تشریفات به عمل آمده از شما تاکیدی بر عدم شفافیت این موضوع نیست که چه کسی سیاست خارجی روسیه را اداره می کند؟ شما و یا آقای مدودف؟
ـ در این زمینه هیچ ابهامی وجود ندارد، به جز این که سیاست مداران براساس قراردادهای موجود به اموری می پردازند که باید بپردازد. هرکس براین اساس کار مشخصی دارد. من در دوران ریاست جمهوری ام با سارکوزی آشنا شدم. روابط خوب ما زمانی شکل گرفت که مساله پست من در دوران پس از ریاست جمهوری در دست بررسی بود. سارکوزی از من در این رابطه سوال کرده بود و من گفته بودم که از این موضوع اطلاعی ندارم. وی در آن زمان به من گفت که از دیدار من در پاریس خوشحال می شود. سارکوزی به من گفت: در هر پست جدیدی که بودی به من قول بده که در نخستین سفر خارجی ات به پاریس بیایی و من هم به قولم عمل کردم. با این حال من بیش از هر چیز به مسایل اقتصادی و اجتماعی پرداختم. اما در ارتباط با تخصیص اختیارات در داخل روسیه نهایتا و بدون شک این امور به رئیس جمهور روسیه مربوط است که در حال حاضر رئیس جمهور روسیه آقای مدودف است.
▪ سیستم قدرت امروز روسیه همانند یک ساختار دو نفره است. آیا این سیستم موقت است یا وی در نظر دارد در آینده پست نخست وزیری روسیه چیزی برابر با صدراعظمی آلمان شود؟
ـ روسیه یک جمهوری است، ما قصد نداریم نقش کلیدی رئیس کشور را در سیستم سیاسی تغییر دهیم. اما این که من ریاست دولت را بر عهده دارم یک حقیقت جالب تاریخ سیاسی ماست. اما مهم تر این است که من همزمان رهبری حزبی را بر عهده دارم که رهبری حیات سیاسی کشور را در دست دارد و اکثریت قاطع کرسی های پارلمان را در دست دارد. این بدون شک نتیجه این است که در روسیه به چند حزبی و افزایش نفوذ پارلمان در حیات سیاسی کشور اهمیت بیشتری داده می شود و این در واقع نشانه اصلی سیاسی است.
▪ وقتی برنامه دیدار سران برگزار شد شما در مورد برنامه طولانی مدت توسعه روسیه در ۲۰-۱۰ سال نزدیک خبر دادید. دمیتری مدودف نیز در این باره صحبت کرد. آیا ممکن است امری شما را مجبور کند از پست خود پس یک، دو و یا سه سال بعد کنار روید؟
ـ باید بگویم که روسیه باید تصمیماتی را در مورد مدرنیزه کردن تمام فعالیت ها و امور زندگی اتخاذ کند من منظورم فقط اقتصاد نیست، اقتصادی که ما باید شکل نوآورانه به آن بدهیم که ما بر آن مصر هستیم. روسیه با چالش های زیادی روبه روست و ما قصد داریم کاملا یک ارتباط صادقانه با شهروندان کشورمان داشته باشیم. اگر اقدامات ما موفقیت آمیز باشند، بنابراین در واقع دیگر مهم نیست که ساختار قدرت چگونه شکل گرفته باشد. مهم این است که ما به اهداف مشترک برسیم و امروز در روسیه تیم حرفه ای توانایی از کارشناسان و سیاست مداران در پارلمان شکل گرفته است که از ما حمایت می کنند و ما تلاش می کنیم تا هر چه بیشتر این یگانگی را حفظ کنیم. اما تخصیص نقش ها و اهداف مربوط به طرح دوم است.
برخی از ناظران و حتی خود روس ها نیز اغلب مشکل می توانند تعریفی از روسیه ارایه دهند. آیا این کشور دیکتاتوری است، توتاتالیتاریستی است و یا دموکرات؟ و شما آیا شما نیز چنین احساسی دارید که خود شما چنین سیستمی را به وجود آوردید و آیا این گونه سیستمی باید وجود داشته باشد یا خیر؟
خیر. ما هیچ چیزی را به وجود نمی آوریم، ما بر اساس اصول و معیارهایی که در جهان متمدن جا افتاده و با نگاه به تاریخ از جمله تاریخ سیاسی، فرهنگ سیاسی فدراسیون روسیه، با نگاه به سنت روسیه، کشورمان را توسعه می دهیم. ما دقیقا در آینده در همین راه حرکت خواهیم کرد.ما برای تقویت پارلمان و چند حزبی کارهای زیادی انجام داده ایم. البته لازم است امور هماهنگ باشد تا اقدامات واقعی و در جهت بهبود وضعیت کشور باشند. اما سنت های مشخصی نیز وجود دارند.
▪ انتظارات روسیه از اتحادیه اروپا چیست و چشم اندازها برای ایجاد روابط بهتر میان این اتحادیه با روسیه را چگونه می بینید؟
ـ فرانسه شریک قابل اعتماد و دیرین ماست. ما همیشه حتی در مورد شراکت استراتژیک میان فرانسه و روسیه صحبت کردیم. من با این مفهوم ها و تعاریف موافقم. فرانسه یک سیاست خارجی مستقل داشته و دارد و امیدوارم داشته باشد. ما از دولت فرانسه در اتحادیه اروپا انتظار زیادی داریم. اول از همه انتظار یک گفت وگوی سازنده در مورد ایجاد پایگاه های الزامی حقوقی رفتار متقابل با اتحادیه اروپا; شما می دانید که دوره ریاست اسلوونی بر اتحادیه اروپا تمام شده است وبارها گفته ایم که علاقه مند به امضای یک قرارداد جدید هستیم. اما به نظرم شرکای اروپایی ما به اندازه ما به این مساله علاقه ندارند. بنابراین من انتظار دارم که دولت فرانسه در روابط خود با ما دوره جدیدی را آغاز کند و بر اساس منافع متقابل به طور مشترک با یکدیگر کار کنیم.
▪ آیا به نظر شما ایرانی ها در برنامه های هسته ای خود در تلاش برای ساخت بمب هسته ای هستند؟
ـ به نظر من ایرانی ها در تلاش برای ساخت بمب هسته ای نیستند، ما هیچ سند و مدرکی نداریم که بخواهیم بر اساس آن این گونه فکر کنیم. ایرانی ها ملتی بسیار مغرور و مستقل هستند، آن ها سخت در تلاشند تا در زمینه تکنولوژی هسته ای به حقوق قانونی خود تحقق بخشند. باید از نقطه نظر رسمی و حقوقی گفت که ایران تاکنون هیچ قانونی را نقض نکرده است. این کشور حتی حق غنی سازی اورانیوم را نیز دارد. باید فقط به اسناد و مدارک نگاه کرد تا قانع شویم که این کشور هیچ قانونی را نقض نکرده است. البته اعتراضات مشخصی وجود دارد و یا دقیق تر بگویم قبلا بود، مبنی بر اینکه این کشور تمام برنامه های هسته ای خود را به آژانس بین المللی انرژی هسته ای ارایه نکرده است; ما باید نهایتا در این باره تحقیق کنیم. اما در کل ایران برنامه های هسته ای خود را اعلام کرد و یک بار دیگر تکرار می کنم که از نقطه نظر رسمی و حقوقی هیچ اعتراضی به ایران نیست.
من همیشه با صداقت و شفافیت به شرکای ایرانی خود گفته ام که به اعتقاد من ایران در یک فضای بی هوا قرار ندارد، بلکه این کشور در یک منطقه بسیار پیچیده و خطرناک جهان قرار دارد. ما از شرکای ایرانی خود می خواهیم تا این را مدنظر داشته باشند. من به آن ها گفته ام که همسایگان خود و جامعه جهانی را ناراحت نکنند و اقداماتی را انجام دهند که جامعه بین المللی را متقاعد کند حکومت ایران هیچ برنامه مخفی ندارد.
ما تاکنون با طرف ایرانی و شرکای خود در چارچوب گروه شش همکاری جدی داشته ایم و قصد داریم تا در آینده نیز به همین عنوان کار خود را انجام دهیم. من در جریان دیدارم با سارکوزی این مساله را مطرح نکردم، من به شما تضمین می دهم که آگاهی رئیس جمهور فرانسه در باره ی برنامه های هسته ای ایران کمتر از رئیس جمهور روسیه نیست. من و سارکوزی در این رابطه صحبت کردیم که این مشکل هنوز وجود دارد و ما باید با یکدیگر همکاری کنیم تا این مساله حل شود.
▪ اگر یک روز به شما اطلاع دهند که ایرانی ها کاملا به دنبال بمب هسته ای هستند، آیا این مساله برای روسیه مشکلی محسوب می شود؟
ـ شما گفتید "اگر" یعنی وجه شرطی. یک مرد سیاسی این اما و اگرها را نمی پذیرد. هر گاه این خبر را دریافت کنیم. آن وقت فکر می کنیم که با آن ها چه کار کنیم. اما در ارتباط با اصول باید بگویم که ما مخالف گسترش سلاح های تخریب جمعی در جهان هستیم. ما معتقدیم که این خطرناک ترین روش است و مهم تر از همه این که این کار نه با منافع منطقه همخوانی دارد ونه با منافع ایران مطابقت می کند. زیرا استفاده از تسلیحات هسته ای در چنین منطقه کوچکی یعنی خودکشی. استفاده از تسلیحات هسته ای به سود چه کسی است؟ آیا به سود فلسطین است؟ در آن صورت دیگر فلسطینی وجود نخواهد داشت. ما منظورمان این است که این حادثه همانند چرنوبیل خواهد بود.
الان حتی باد هم در جهت چرنوبیل نمی وزد. همین. پس این به خاطر چه کسی انجام شود؟ ما معتقدیم این مساله اثر سو» خواهد داشت موضع ما همیشه همین بوده و هست و امیدوارم که رئیس جمهور دیمیتری مدودف نیز همین موضع را داشته باشد. ما هر گونه گسترش تسلیحات هسته ای را با مشکل مواجه می کنیم. به همین دلیل ما برنامه غنی سازی بین المللی را ارایه دادیم، زیرا ایران تنها یکی ازبخش های این مشکل است. بسیاری از کشور ها در برابر انتخاب استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف مسالمت آمیز قرار دارند، این بدین معنی است که به غنی سازی اورانیوم نیاز دارند و این نیاز آنها را وادار می کند چرخه منحصر به فرد خود را بسازند و باز این تردید و ابهام همواره وجود خواهد داشت که غنی سازی اورانیوم حتی به میزان کم صورت گرفته که در نهایت دستیابی به سلاح هسته ای را به دنبال دارد. این را به سادگی نمی شود کنترل کرد.
بنابراین ما پیشنهاد می دهیم که این غنی سازی در خاک کشورهای خاص انجام شود تا دیگر شک و تردید ی وجود نداشته باشد. زیرا آن ها هم اکنون سلاح هسته ای دارند. بنابراین باید به کشورهای عضو این روند تضمین داده شود و از این تضمین کامل برخوردار باشند که به مقدار لازم اورانیوم غنی شده را دریافت می کنند و سوخت هسته ای مصرف شده از آن ها گرفته خواهد شد چنین سیستمی را می توان ایجاد کرد. این سیستم به اندازه کافی قابل اعتماد و بی خطر خواهد بود.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید